preciesmark.

4 Apps Om Van Google Af te Komen

Het verbaast mij nog regelmatig hoeveel mensen en vakgenoten ik kan verbazen met in mijn ogen basis tools voor iedere marketeer. Moesten we voorheen op zoek naar vakinformatie, de Google generatie, tegenwoordig kun je ervoor zorgen dat relevante informatie vanzelf naar je toe komt. Vinden in plaats van zoeken, serendipity, de ongezochte vondst. Een fenomeen en principe dat bij blijft boeien. In middels is er over ons zelf en ons gedrag zoveel informatie beschikbaar op het net, realtime en online waardoor online applicaties en diensten een volgende fase in gaan. Door deze informatie op een slimme manier te combineren en te interpreteren kunnen apllicaties gaan voorspellen wat wij willen zien, doen, horen en lezen. De getallen over aantallen tablets en actieve Twitteraars in Nederland die je links en rechts kunt vinden ontlopen elkaar niet veel. Het grappige is dat deze afzonderlijke cijfers, ongeveer 500.000, elkaar niet veel ontlopen. Dat betekent dat slechts 3% van de Nederlandse bevolking de potentie heeft om iets met deze blogpost te doen. Wanneer we dat verder specificeren naar de marketeers onder ons dan wordt het % waarschijnlijk nog een stuk kleiner dus laat ik er dan maar vanuit gaan dat het hartstikke relevant is! Hoe zorg ik er nou voor dat ik vind en niet hoef te zoeken?

Twitter een voor mij persoonlijk belangrijk informatiekanaal. Alles wat ik wil weten haal ik uit Twitter, zowel zakelijk als privé. Drie apparaten die me daar continu bij helpen, mijn laptop, mijn smartphone en mijn tablet. Surfen op het internet is er nauwelijks meer bij. Alhoewel ik nog steeds mijn bookmarks/bladwijzers in mijn Chrome browser zorgvuldig backup gebruik ik ze vrijwel nooit meer. Zo’n 15 jaar geleden ben ik gestart met het verzamelen en backuppen van mijn bookmarks. Zij waren mijn leidraad op het internet en zorgden ervoor dat ik op plekken kwam die relevant voor mij waren en ik dingen vond die ik vantevoren niet bedacht had. Deze ellenlange lijst aan bookmarks is inmiddels een gedrocht geworden die ik in uitzonderlijke gevallen nog wil raadplegen. Compleet tegen alle security regels in maar voor sommige websites wil ik in de titel van de bookmark mijn wachtwoord plaatsen om deze binnen handbereik te hebben. Tegenwoordig zijn er een viertal apps die de basis vormen voor mijn kennisvergaring:

[pluslist] [/pluslist]

Het aantal mensen dat ik via Twitter volg loopt de spuigaten uit, meer dan 3.800. Elke dag lees ik wel weer interessante blogposts en artikelen van mensen die ik ga volgen via Twitter. Mijn timeline is daarmee een continue explosie van artikelen en informatie die nauwelijks meer te volgen is. In den beginne trachtte ik alles aan mijn ogen voorbij te laten komen maar die nobele gedachte heb ik allang ver achter me gelaten. Toch zorgt Twitter ervoor dat ik in de drivers seat zit en zelf bepaal wat ik wel en niet volg. [pullquote_right]Flipboard, voor mij nog steeds de absolute nummer 1 iPad app.[/pullquote_right] Een realtime digitaal magazine helemaal toegespitst en toegesneden op mijn informatiebehoefte. Op basis van de mensen die ik volg binnen Twitter wordt op een zeer aantrekkelijke wijze een electronisch magazine gepresenteerd waar ik makkelijk doorheen kan bladeren en reacties kan achterlaten of conversaties kan aangaan. Inmiddels biedt Flipboard tal van andere magazines zoals Engadget die gebaseerd is op de gelijknamige populaire gadget blog. Allerlei slimme algoritmes zorgen ervoor dat alleen die dingen naar boven komen drijven waarvan de app denkt dat ik die het meest interessant vind. Tweeps waarop ik vaak heb geklikt of die ik vaak het geretweet. En zo zullen er vast nog tal van andere regels zijn die Flipboard hanteert. Een soortgelijke app betreft Zite. Onlangs overgenomen door CNN, waarvoor de complimenten omdat zij goed inzien dat dit de nieuwe manier van uitgeven aan het worden is. Ook Zite is gekoppeld aan mijn Twitter account en rondom bepaalde thema’s worden hier ook artikelen geselecteerd die relevant zijn. Nu komt er weer zoveel voorbij waardoor ik niet altijd de tijd heb om volle aandacht te schenken aan een blogpost, artikel of infographic. Daarvoor heb ik weer de app Read It Later. Binnen zowel Flipboard en Zite geef ik met een simpele klik aan welke artikelen ik later rustig wil nalezen. In de Read It Later app staan al deze artikelen netjes opgesomd, wordt bijgehouden wat ik wel en niet heb gelezen en creëer ik voor mezelf een soort van realtime naslagwerk over interessante onderwerpen. Briljant toch? Ik kan me niet voorstellen hoe je je als marketeer in deze informatiemaatschappij staand houdt zonder dergelijke tools.

Smartphones en tablets

Naast het feit dat doelgroepen in toenemende mate zich op tablets en smartphones bewegen en ik vind dat je zelf als marketeer moet ervaren wat dat is en hoe dat werkt, is het de manier om jezelf op de hoogte te stellen van de allerlaatste stand van zaken op je eigen vakgebied. Ik vind het prachtig dat het op deze manier werkt alhoewel ik mijzelf wel geheel open stel voor het net. Dit in de veronderstelling dat ik er veel voor terug krijg doordat ik mijn sporen op het net achter laat. Wellicht dat ik hier over enkele jaren anders in sta maar vooralsnog heeft het voor mij geen windeieren gelegd. Privacy krijgt sowieso in de huidige tijdsgeest een heel andere betekenis. Kijk ik naar tieners dat stellen die zichzelf open naar honderden en soms al duizenden vrienden die ze in de snelle voorbijgang laten connecten. Big brother is watching you maar ik krijg er toch een hoop voor terug.

Mobiele versie afsluiten