preciesmark.

Accountants Gaan Elkaars Diensten Aanbieden

Evernote, mijn digitale notitieblok in the cloud, gebruik ik onder andere om via laptop, iPad en smartphone onderwerpen te noteren waarover ik kan bloggen. Werkt fantastisch want die ingeving kan bij mij op ieder moment van de dag komen. En of ik nu in de auto, in een bespreking of elders zit ik ben altijd in staat om de ingeving direct te noteren in het aparte notitieblok blogs. Een hele lijst inmiddels met verwijzingen naar eventuele bronnen waar ik de inspiratie vandaan heb gehaald. Zo viel mij al een tijdje geleden een bericht op van Bol, nee niet van Bol Accountants maar van Bol die webshop. ‘Boek online’ waar het ooit mee begon maar inmiddels uitgegroeid tot één van Neerlands meest succesvole webwinkels. Vorige week kwam daar een bericht van Zalando bovenop, je weet wel die kleding webshop van de online banners die je overal blijven achtervolgen. De inhoud van deze twee berichten bracht de gedachte bij me op: ‘in hoeverre is dit model toepasbaar op accountants?’. Welk model zult u zich afvragen, nou dat u de diensten van uw concullega gaat wederverkopen!

Accountant = Bol = Zalando

In de zoektocht naar nieuwe verdienmodellen om de prijsdruk en veranderingen binnen de sector te lijf te gaan zou dit er één kunnen zijn. Het is een lastige, ik geef het toe, maar ik ga toch proberen enkelen van u te triggeren. Het gaat om deze twee berichten: Bol lanceert Open API voor ontwikkelaars en Zalando opent site voor concurrentie. Eigenlijk is het heel simpel, want waar het in feite op neer komt is dat deze webshops het mogelijk maken voor concurrenten van ze om via in dit geval Bol of Zalando hun waar aan te bieden. Bol en Zalando, de grote jongens in de klas met mega budgetten om marketing te bedrijven en winkelend publiek naar zich toe te trekken. Bakken met kennis en expertise in huis hebben om slimme technologische systemen te bouwen die van het online winkelen een ervaring maken en zorgen dat klanten blijven terugkomen. Wellicht een vergelijking te trekken met de Wehkamp en met met de V&D. Die beide na verloop van tijd premium merken de mogelijkheid hebben geboden om hun waar aan te bieden in hun omgeving, de traffic hadden ze immers toch al. Het is een type van verdienmodel waar de grote machten van vandaag de dag wel bij varen. [pullquote_right]Is er al een online plek waar hordes ondernemers zich begeven op zoek naar een accountants- of administratiekantoor?[/pullquote_right]Denk maar aan Apple met de AppStore, Google met Android Market en Salesforce.com met de AppExchange. Allemaal platformen waar derden de mogelijkheid wordt geboden om extra (concurrerende) diensten aan te bieden. Iedereen vaart er wel bij, de aanbieders en de afnemers. Maar ja, wie zit er vandaag de dag in de positie om een dergelijke technische infrastructuur aan te kunnen bieden? Is er al een online plek waar hordes ondernemers zich begeven op zoek naar een accountants- of administratiekantoor? Wellicht één van de grotere jongens zoals Deloitte, BDO en KPMG die in ieder geval de middelen hebben om iets dergelijks neer te zetten. Of is er een slimmer en kleiner kantoor dat op zoek gaat naar ‘traffic generators’ en daar iets samen mee gaat doen? Voor diegene: stap eens uit de comfort zone en probeer eens te bedenken hoe een partij zoals Companeo hier een rol in zou kunnen spelen?

Buiten de kaders

Bij mij levert het in ieder geval tal van mogelijke scenario’s op waarvan ik me kan voorstellen dat het voor accountants zeer lastig is om deze voor te stellen. Immers opgebouwde kennis en expertise hou je bij je en ga je exploiteren in ruil voor een uurtarief. Maar goed, dat mechanisme zijn we langzaam maar zeker aan het verlaten waarbij waardevolle kennis delen om later te kunnen vermenigvuldigen een nieuwe basis regel betreft. De kennis én opgebouwde verkoopkanalen juist ter beschikking stellen aan anderen om verbindingen en relaties mee op te bouwen die een soort van hefboomeffect opleveren waartoe een kantoor nooit zelf in staat is. Niet alles zelf willen doen maar juist samen met andere (concurrenten) waardevolle diensten creëren. Het zijn scenario’s waar jongens zoals Helderberg van dromen. Ik denk dat we nog veel meer (jonge) creatieve geesten nodig hebben om dit echt te laten werken op zowel bedrijfsmatig als technologisch vlak. Wie staat er op en gaat deze kaders doorbreken? Kijk in deze lijst met Neerlands grootste sites en wellicht doet dat bij u een lampje branden.[signoff]

Mobiele versie afsluiten