• Home
    • About
    • Contact

    preciesmark.

    blog about marketing and technology

    • Marketing
      • Social Media
      • Marketing Automation
      • Content Marketing
    • Business Software
      • Wholesale & Distribution
      • Professional Services
      • Manufacturing
      • Accountancy
    • Gadgets
    • Triathlon

    ‘Best Of Breed’: Als Het Maar Breed Genoeg Is In The Cloud

    2
    • by Mark Appel
    • in Accountancy · Business Software · Marketing
    • — 9 apr, 2012

    Zo’n snelle vlucht als het internet bankieren jaren geleden heeft genomen, zo traag gaat de adoptie van internet boekhouden of online boekhouden. Het overgrote gedeelte van de BV Nederland doet haar boekhouding nog offline. Het zijn met name de kleinere bedrijven tot 20 medewerkers die online boekhouden omarmen. De verwachting is dat de komende jaren het type bedrijf dat aan internet boekhouden gaat groter zal worden in termen van aantallen werknemers. Uiteindelijk is de verwachting dat het verwerken van de administratie een volledig geautomatiseerd proces gaat worden. Juist de integratie met de banken speelt hier een belangrijke rol in. Integraties zijn vandaag de dag wel nodig maar duik je er even tot op detail niveau in dan kom je erachter dat er nog behoorlijk wat stappen moeten worden genomen. Zo bleek laatst uit een gesprek dat ik had met FiNBOX, een mailbox binnen de internet bankieren omgeving waar zowel bedrijven als particulieren hun facturen kunnen ontvangen en betalen. Echter slechts een klein percentage van de facturen die kan nu op die manier worden ontvangen. De leverancier moet maar net in staat zijn op die manier facturen aan te leveren. Een tweede heikel punt is de integratie met de administratie. Die is er op dit moment niet dus is een ondernemer, het adminisratiekantoor of de accontant al snel toegewezen op handmatige handelingen om het proces recht te trekken. Banken zouden pas over anderhalf tot twee jaar klaar zijn om een dergelijke integratie echt aan te kunnen. Het is maar een klein voorbeeld van de nuance die aan de term integratie of koppelen kleeft.

    Platform as a service

    Het is een veel gehoord argument om over te stappen naar een applicatie die online wordt geleverd via het zogenoemde saas model (software as a service): ‘de ondernemer kan kiezen uit een best-of-breed portfolio, saas applicaties zijn namelijk eenvoudig te integreren…’  Met de adoptie van online boekhouden die in een rap tempo toeneemt komt dit ogenschijnlijke voordeel ook steeds frequenter onder de loop te liggen want is dat nu eigenlijk wel zo? In welke mate en hoe eenvoudig is het om saas applicaties met elkaar te integreren en welke impact heeft dat precies op de beheersbaarheid, flexibiliteit en veiligheid van de omgeving? Het is een compleet onontgonnen terrein en dat merk je als je zoekt op termen als saas integration. Het is als het voorbeeld dat ik hierboven heb gegeven, het hebben van een integratie en/of koppeling ligt nogal genuanceerd. Deze is namelijk op 1.001 manieren te realiseren en het is maar net de vraag of de manier waarop jij met jouw onderneming de koppeling wilt hebben a is gemaakt. [pullquote_right]Een saas koppeling  is namelijk op 1.001 manieren te realiseren en zit die van jou er wel tussen?[/pullquote_right]En is deze er niet, wie maakt hem dan wel? Wie is diegene die een dergelijke koppeling kan realiseren en onderhouden? Wie van de twee te integreren applicaties gaat dit voor haar rekening nemen en wie neemt de regie en verantwoordelijkheid? Over integratie wordt vaak ingewikkeld nagedacht maar een dergelijke behoefte komt al snel om de hoek kijken. Neem bijvoorbeeld de online administratie en allerhande documenten en klant informatie die hierin worden verwerkt. Een omgeving waarin ik deze kan delen met collega’s en externen zou mooi zijn, integratie met Google Apps of Microsoft Office365 klinkt als logisch. Wie bouwt dat? Ik kwam onlang een jonge club tegen: pluscloud. Jonge ondernemers die inspelen op deze groeiende behoefte bij met name kleinere bedrijven. Ik voorspel die jongens een gouden toekomst als zij op één of andere manier de koppeling die ze weten te realiseren ‘productizen’. Ervoor zorgdragen dat meerdere bedrijven van de integraties kunnen profiteren door ze via de app stores van jongens als Salesforce.com en straks ook Exact te kunnen aanbieden.[toggle_box title=”Integratie van een Tweet button” width=”Width of toggle box”]

    Het klinkt zo eenvoudig, integratie van een Tweet button op je website. Het is de welbekende knop waarin website bezoekers direct zien hoeveel keer een bericht is getweet. Op deze pagina van Twitter wordt uitgelegd hoe de integratie met een website in zijn werk gaat. Het geeft een kleine indruk van hoe iets eenvoudigs aan de voorkant er ingewikkeld aan de achterkant uit ziet.

    [/toggle_box]

    In the cloud

    Andere interessante partij is SnapLogic. Een aanbieder van een online platform (platform as a service) waarmee je zelf als onderneming of als integratie partner, pluscloud (!), mee aan de slag kunt gaan. Opgestart door de voormalige topman van Informatica, iemand die echt wel begrijpt wat er om de hoek komt kijken bij het realiseren van een integratie. Wanneer mensen zich enigszins verdiepen in het platform dat door hen wordt aangeboden dan ontstaat het realisme omtrent integraties: dat is namelijk nog een hele kluif. Stel je nou eens voor, boekhouden, salaris, crm, logistiek en productie. Slechts enkele ‘doorsnee’ processen die voor veel ondernemingen niet vreemd in de oren klinken. De ondernemer stelt een aardig pakket aan applicaties samen op basis van best-of-breed en haalt hiermee 5 leveranciers in huis. De kans dat er informatie over en weer moet worden geschoten is best aanwezig en voila, het mooie aantal van 25 potentiële integraties ligt al op de loer. [quote]De kans dat er informatie over en weer moet worden geschoten is best aanwezig en voila, het mooie aantal van 25 potentiële integraties ligt al op de loer.[/quote]Wie gaat dat onderhouden vanuit alle perspectieven die ik eerder heb genoemd? Dus technologisch maar ook qua beveiliging? Dachten ondernemers dat ze juist IT met behulp van saas buiten de deur hadden geplaatst, hebben ze toch weer een IT-er nodig om de integratie infrastructuur te beheren en te onderhouden. Een nieuw type van IT-er.

    Nijpende vraag

    Waarom begin ik hierover? Omdat ik de afgelopen maanden reeds enkele accountants heb gesproken die met dit fenomeen van doen hebben. Van hen wordt verwacht dat ze de ondernemer helpen om vooruit te kijken en wat hiervoor nodig is, is een integraal beeld van de organisatie. Vraagt de accountant naar dergelijke informatie die over de verschillende processen heen gaat dan is deze veelal niet voorhanden. Of wordt wel duidelijk waar deze informatie zich bevindt en hangt het integrale beeld van Excel sheetjes aan elkaar. Vervolgens kijken ondernemer en accountant elkaar verdwaast aan met de vraag wie dat voor hen gaat realiseren en dan wordt het even stil. Dit is inderdaad een nieuw type van IT-er die dit gaat doen. Mensen die een technische infrastructuur gaan onderhouden en beheren maar dan op het gebied van integraties en koppelingen. Dat is apart. Dus met saas ontzorgt op het gebied van de technische infrastructuur maar bezorgt weer nieuwe uitdagingen op het gebied van integraties. Tenzij het het best-of-breed van een saas applicatie breed genoeg is en in één omgeving te vangen is: online boekhouden, online groothandel, online salaris, online crm en online productie. Zoekt u mee?

    Tweeten
    Share

    Tags: accountantin the cloudonline boekhoudensaasspotlight

    — Mark Appel

    Hi, my name is Mark Appel (52), a family man, modern marketing professional and amateur triathlete. For over 25 years working in the IT industry. I worked for companies like Apple, 3Com, Peregrine, Wolters Kluwer, Exact and CM.com and currently as the Chief Marketing Officer for Backbase. I like to write about my general experiences and views on technology, marketing and the IT industry. All posts are on my personal behalf.

    You may also like...

    • Inspiratiebron Voor Marketeers: John De Mol Over Het Succes Van TVOH 4 dec, 2011
    • Online Samenwerken Creëert Haalplicht 24 feb, 2013
    • Compendium Content Marketing Platform Coming In 20 okt, 2013
    • Marketing Automation Milestone: Migrating Onboarding Flows 16 okt, 2013
    Logging In...

    Profile cancel

    Sign in with Twitter Sign in with Facebook
    or

    Not published

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • 2 Replies
    • 1 Comment
    • 1 Tweet
    • 0 Facebook
    • 0 Pingbacks
    Last reply was 9 april 2012
    cijfersport retweeted this
    1. Mark van den Heuvel
      View 11 april 2012

      Beste Mark,

      Leuk en herkenbaar artikel. Wij werken sinds 2011 met Exact Online en dit bevalt ons prima.

      Ik ben wel benieuwd naar je visie wat betreft benodigd applicatielandschap en de conclusie dat er een nieuw soort it-er nodig is.

      Volgens mij blijf je integratie, koppelingen en it-ers nodig houden; al zet je dieze laatste met saas iets meer op afstand.
      Beter is mijn overtuiging, want dan komt het meer aan op welke informatiebehoeften heb je en hoe kun je verschillende datasets (lees: data uit verschillende applicaties) bundelen tot stuurinformatie.

      Zelf zitten we hier midden in en middels allerlei api’s applicaties met elkaar te verbinden. Ik denk dat we meer als gebruikers goede dashboardapps moeten willen vragen die heel eenvoudig online rapportages genereren obv data uit ‘werkapps’. En het is aan de kpi dashboardsleveranciers van deze wereld om voor koppelingen met de belangrijkste apps te zorgen. Gebeurd nu al, kijk maar naar salesforce, highrise etc.

      Kortom: geen nieuwe it-er nodig, maar iemand die op een slimme manier stuurinformatie weet t genereren.

      Groet, Mark

      Beantwoorden
    • Previous story Hoe Leg Ik Een Persona Vast?
    • Next story Samen Marketing Bedrijven: Content Marketing
    • Recommended articles

      • Recent Posts
      • Most Popular
      • Comments
      • Tags
      • The Chief Revenue Officer: A Strategic Leader in the Modern Business World14 januari 2023
      • Hopeless Homepage Hassle29 september 2019
      • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales27 oktober 2018
      • How To Cut Your Customer Buying Journey In Measurable Pieces17 oktober 2018
      • Google Glass Review: My Experience After Wearing 1 Day22 december 2013
      • Het Goud Van Exact17 juni 2012
      • Gratis Boekhouden15 januari 2012
      • Google Nexus 7 Tablet Een iPad Killer?28 juli 2012
      • preciesmark on:How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline on:Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • accountancy accountant accountants agile marketing android b2b marketing bedrijfssoftware blog maken cloud cloud computing content marketing customer journey demand generation digital marketing digital transformation disruption eloqua entrepreneur exact online exponential growth google hootsuite inbound marketing internet marketing ironman mark appel marketing marketing automation marketing communicatie mql online boekhouden online marketing online ondernemen online ondernemerschap preciesmark saas serendipity slider social business social media spotlight sql triathlon twitter weconomy
    • Public presentations

      • Exact DIGITAL BUSINESS PLATFORM
        Date: Sat Nov 26 6:49
      • The Future of Digital Marketing
        Date: Sun Nov 20 7:25
      • Stay Relevant!
        Date: Sun Nov 20 7:21
    • Recent activity

      • preciesmark op How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline op Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
    • My latest workouts

      [endomondowp user="1526098" type="workout-list"]
    • Aanmelden nieuwsbrief

      * = verplicht veld

      door MailChimp!
    • Calendar

      maart 2023
      M D W D V Z Z
      « jan    
       12345
      6789101112
      13141516171819
      20212223242526
      2728293031  
    • Instagram

      …
    • Home
    • Business Software
    • Accountancy
    • ‘Best Of Breed’: Als Het Maar Breed Genoeg Is In The Cloud
          • Home
          • About
          • Contact

          © Copyright 2023 preciesmark.. Typegrid Theme by WPBandit.

          Ga naar mobiele versie