• Home
    • About
    • Contact

    preciesmark.

    blog about marketing and technology

    • Marketing
      • Social Media
      • Marketing Automation
      • Content Marketing
    • Business Software
      • Wholesale & Distribution
      • Professional Services
      • Manufacturing
      • Accountancy
    • Gadgets
    • Triathlon

    Content Marketing: De Beste Stuurlui Staan Aan Wal

    13
    • by Mark Appel
    • in Marketing
    • — 7 apr, 2013

    Content marketing, marketing automation, de customer journey, doe een search in Google en talloze blog posts en andere artikelen komen tevoorschijn van mensen die er ervaring mee hebben of er simpelweg wat over kwijt willen. Ik wil er ook wat over kwijt, wil graag wat kennis delen als het gaat om een best practice scenario hier binnen Exact. Ik durf deze kennis te delen omdat ik weet wat erbij komt kijken om de twee genoemde onderwerpen te implementeren. Op plaatjes ziet het er namelijk prachtig en logisch uit, maar in werkelijkheid blijkt het een weerbarstig monster te zijn dat zijn weerga niet kent!

    Customer journey

    In mijn vorige blog sprak ik over onze doelgroepen hoog over. In werkelijkheid als we inzoomen op bijvoorbeeld de ondernemer dan zitten daar tal van sub doelgroepen onder. Prospects via het directe verkoopkanaal en via het App Center kanaal. Bestaande klanten klanten die we migreren van traditionele software pakketten naar online bedrijfssoftware en klanten die een uitbreiding doen van hun online boekhouden omgeving met online CRM of met online ERP. De ‘customer journey’, zoals je dat zo mooi benoemd, is voor al deze groepen verschillend. Ze hebben allen een verschillende informatie behoefte en met verschillende middelen en kanalen proberen we eenieder echt op zijn of haar wenken te bedienen. We geven online webinars, fysieke kennis sessies, hebben tientallen online demo video’s en bieden proefabonnementen om de online software gratis uit te proberen. Die customer journey voor elke doelgroep is dus anders en bestaat uit verschillende fases. Afbakening van zo’n fase is niet rigide en wordt door veel factoren bepaald. Het is een reis die we als marketeers graag zouden willen zien als volgens een systeem en repeterend. Nou, vergeet dat maar. Eenieder reist op zijn eigen manier en dat is vaak niet met een rechte lijn van punt A naar B. Langs allerlei omwegen wordt informatie ingewonnen, kennis gedeeld.[quote]Eenieder reist op zijn eigen manier en dat is vaak niet met een rechte lijn van punt A naar B.[/quote] Sluit de ene keer een prospect direct een proefabonnement af, de andere volgt eerst een webinar, gaat te rade bij zijn accountant, doet nog een kennissessie mee en besluit dan het eens te proberen.

    [glg_short_button url=”” class=”glg_short-button” size=”small” color=”emerald” target=”_self” lightbox_content=”” lightbox_description=”www”] Button Label [/glg_short_button]

    Marketing automation

    Het is toch onze uitdaging om ondanks dit onvoorspelbare reisgedrag er op de momenten te zijn dat het nodig is om dan ook nog eens relevant te zijn. Dat klinkt hartstikke mooi en prachtig maar that’s a hell of a job! Het betreffen namelijk duizenden reizigers die allen op hun eigen manier de wereld van online bedrijfssoftware aan het verkennen zijn. Het staat natuurlijk raar als wij niet door zouden hebben wanneer een potentiële klant een proefabonnement heeft lopen of dat wanneer we iemand aan de telefoon hebben we niet kunnen zien aan welke activiteiten diegene allemaal heeft deelgenomen. Klinkt allemaal heel evident maar dat is het echt niet. Als kleine onderneming als je een ‘geek’ weet te vinden die 80 uur in de week maakt, misschien. Maar wil je het een beetje laten schalen dan MOET er geautomatiseerd worden. Aan de hand van een veel voorkomend scenario zal ik proberen uit te leggen hoe wij dat doen, hoe we onszelf hebben georganiseerd op zo’n manier dat het tevens schaalbaar wordt. Onderstaand schema is een zeer eenvoudige weergave van wat we proberen te bewerkstelligen.

    customerjourney

    In vaktermen noemen we het, het genereren van Marketing Qualified Leads en Sales Qualified Leads. Ervan bewust zijn dat we te maken hebben met verschillende doelgroepen, in verschillende fases van de customer journey die effect hebben op hetgeen we aanbieden aan waardevolle content en de call-to-action die we aanbieden. We nemen een ondernemer, directeur groot aandeelhouder van een handelsonderneming met 8 mensen in dienst die samenwerkt met een accountant.

    Harde en zachte landing

    Misschien heeft u ze voorbij zien of horen komen, de campagne die op dit moment loopt gericht op ondernemers. Waarvan we weten dat de meeste zich nog niet begeven in de cloud echter daar tal van voordelen aan kleven die problemen voor hen kunnen oplossen. Op de radio, in de vorm van online banners en in advertenties in magazines proberen we potentiële klanten hierop attent te maken. Eenmaal getriggerd hebben we een tweetal platformen waarnaar we de ondernemer kunnen verwijzen, www.exactonline.nl en www.onlineondernemen.nl. [quote]Eenmaal getriggerd hebben we een tweetal platformen waarnaar we de ondernemer kunnen verwijzen, www.exactonline.nl en www.onlineondernemen.nl[/quote]Afhankelijk van de mate van interesse die is getoond verwijzen we naar het ene of het andere platform. Iemand die heel specifiek op online bedrijfssoftware heeft gereageerd, immers we weten wat voor advertenties en banners we waar plaatsen en kunnen dat in onze systemen meten en zien, sturen we direct naar exactonline.nl. Iemand die geïnteresseerd is in het onderwerp ondernemen in de cloud verwijzen we naar onlineondernemen.nl. Het is een meer ‘zachte’ landing die we bieden waarop we het niet direct over onze software hebben maar over meer generieke thema’s die de bezoeker verder op weg kan helpen. contentmarketingOp exactonline.nl bieden we een aantal call-to-actions aan waaruit de ondernemer zelf kan kiezen wat het beste bij hem past qua informatiebehoefte. Direct iets uitproberen of anoniem in een webinar wat uitleg verkrijgen? Of toch liever face-to-face contact met een expert die in een kennissessie samen met een klant toelichting geeft over hoe zij het hebben gedaan? Voor ieder wat wils.

    Re-marketing

    Je kunt je voorstellen dat de keuzemogelijkheden die we geven en de verschillende paden die kunnen worden bewandeld een ingewikkelde stroom aan informatie initieert waarbij het onze kunst is om relevant te blijven. Aanmeldingen, bevestigingen van deelnames en opvolging moeten nauwkeurig worden vastgelegd om maar te kunnen vasthouden wat iemand precies heeft gedaan. Om hem datgene aan te bieden aan whitepapers, brochures of extra toelichting om iemand verder te helpen. Simpel voorbeeld: iemand die zich opgeeft voor een webinar kan ook al een proefabonnement hebben afgesloten, om iemand te bedanken voor deelname staat het natuurlijk raar als we aanbieden om een proefabonnement af te sluiten terwijl diegene dat al heeft. Dit is maar een simpel voorbeeld, hiervan zijn er tientallen op te noemen! We vervolgen de ondernemersreis, iemand wordt getriggered via een online banner en geeft zich via exactonline.nl op voor een webinar. [divider]Daarna wordt een proefabonnement afgesloten echter diegene is er nog niet aan toe en besluit na contact te hebben gehad met één van onze verkoop medewerkers op een later tijdstip te besluiten. In onze termen heet dat dat een Sales Qualified Lead, want dat is een proefabonnement, niet is geconverteerd naar een abonnement en daarom de status Marketing Qualified Lead verkrijgt. Dat betekent dat we de reis die is gevolgd vasthouden en via het onlineondernemen.nl platform deze prospect later opnieuw proberen te activeren. Daar worden door voormannen als Ronnie Overgoor, Danny Mekic en Jim Stolze allerlei tips gegeven die ondernemers een stap verder helpen. wvdo01Ondertussen draaien we allerlei programma’s samen met accountants om hun cliënten te informeren over de voordelen van ondernemen in de cloud. Zoals op de Week van de Ondernemer waar we dit samen doen met accountants op onze beursstand. Het zou zomaar kunnen dat de desbetreffende ondernemer hier wederom wordt getriggerd en zijn Exact Online reis vervolgt.

    De mensen

    Is het vervolgens aan ons om te kunnen zien wat er in het verleden is gebeurd, welke informatie er reeds is gedeeld en welke hordes er nog genomen moeten worden. Hopelijk op zo’n manier dat het proefabonnement dat nu wordt afgesloten wel resulteert in een definitief abonnement. En toch komt deze klant weer terug in de marketing database als Marketing Qualified Lead maar met het vlaggetje klant in plaats van prospect. Want vanaf nu gaan we binnen de applicatie maar ook door middel van een nieuwsbrief degene op de hoogte houden van de voor hem of haar relevante ontwikkelingen. Nieuwe modules, extra gebruikers, nieuwe mobiele apps tal van zaken die ervoor zorgdragen dat de ondernemer nog beter wordt in het runnen van zijn business. Eén simpel scenario maar oh zo ingewikkeld. [pullquote_right]Vaak als ik blog posts lees zou ik diegene graag eens uitnodigen om te laten zien hoe dat weerbarstige monster er precies uit ziet en hoe die van zich afbijt.[/pullquote_right]Ik kan wel zeggen dat we inmiddels een jaar bezig zijn om het simpele schema te implementeren. Tools zijn er voldoende de kunst zit hem in het feit iedere marketing professional binnen het team op deze manier te laten denken en acteren. We hebben mensen die verantwoordelijk zijn voor de markt en de doelgroepen daarbinnen, we hebben een speciaal content creatie team en een content publishing team. Zij zorgen ervoor dat er een redacte wordt gevormd en we relevante content in de juiste vorm via de juiste kanalen publiceren. Een marketing automation team die ervoor zorgdraagt dat informatie wordt vastgelegd, wordt gedeeld tussen marketing, sales, support en de websites. We kunnen zien wat wel en niet werkt. Het is prachtig, mijn reis als marketing directeur is een geweldige en probeer iedereen hierin mee te nemen. Vaak als ik blog posts lees zou ik diegene graag eens uitnodigen om te laten zien hoe dat weerbarstige monster er precies uit ziet en hoe die van zich afbijt. Mooie praatjes en infographics worden met alle gemak verorberd. Dit is the proof of the pudding, hier moeten en mogen we het echt laten werken. Welkom in onze marketing keuken!

     

    Tweeten
    Share

    Tags: content marketingcustomer journeymarketing automationspotlight

    — Mark Appel

    Hi, my name is Mark Appel (52), a family man, modern marketing professional and amateur triathlete. For over 25 years working in the IT industry. I worked for companies like Apple, 3Com, Peregrine, Wolters Kluwer, Exact and CM.com and currently as the Chief Marketing Officer for Backbase. I like to write about my general experiences and views on technology, marketing and the IT industry. All posts are on my personal behalf.

    You may also like...

    • Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter 19 nov, 2016
    • The Comeback Of Apple 29 dec, 2013
    • Hot Marketing Topics For 2015 18 mrt, 2015
    • Wie Spreekt De Waarheid, Twitter Of Google? 12 dec, 2011
    Logging In...

    Profile cancel

    Sign in with Twitter Sign in with Facebook
    or

    Not published

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • 13 Replies
    • 0 Comments
    • 12 Tweets
    • 0 Facebook
    • 0 Pingbacks
    Last reply was 10 april 2013
    1. @preciesmark
      View 7 april 2013

      BLOG: Content marketring: de beste stuurlui staan aan wal http://t.co/xGeZkCgUdU #wvdo #contentmarketing #marketingautomation

      preciesmark retweeted thiseugenepattikawa retweeted thispreciesmark retweeted thispreciesmark retweeted thispreciesmark retweeted this
      Beantwoorden
    2. @preciesmark
      View 8 april 2013

      Nieuwe BLOG post: Content Marketing: De Beste Stuurlui Staan Aan Wal http://t.co/3Il9AmUx0u

      Beantwoorden
    3. @RoderikLamers
      View 8 april 2013

      Content Marketing: De Beste Stuurlui Staan Aan Wal http://t.co/4z3kWzsNWK via @preciesmark

      slagter retweeted this
      Beantwoorden
    4. @HansBartman
      View 8 april 2013

      Leuk artikel: Content Marketing: De Beste Stuurlui Staan Aan Wal http://t.co/zMbLh1S8no

      Beantwoorden
    5. @beklijf
      View 10 april 2013

      Aanrader! @preciesmark geeft een kijkje in de keuken van #ContentMarketing bij #Exact Software: http://t.co/0uWy850kKy

      Beantwoorden
    6. @svdflier
      View 7 april 2013

      Mooi blog, herkenbaar “@preciesmark: BLOG: de beste stuurlui staan aan wal http://t.co/CuNnl1lDIQ #contentmarketing #marketingautomation”

      Beantwoorden
    • Previous story Zijn Accountants Wel Ondernemers?
    • Next story Making The Big Switch
    • Recommended articles

      • Recent Posts
      • Most Popular
      • Comments
      • Tags
      • The Chief Revenue Officer: A Strategic Leader in the Modern Business World14 januari 2023
      • Hopeless Homepage Hassle29 september 2019
      • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales27 oktober 2018
      • How To Cut Your Customer Buying Journey In Measurable Pieces17 oktober 2018
      • Google Glass Review: My Experience After Wearing 1 Day22 december 2013
      • Het Goud Van Exact17 juni 2012
      • Gratis Boekhouden15 januari 2012
      • Google Nexus 7 Tablet Een iPad Killer?28 juli 2012
      • preciesmark on:How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline on:Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • accountancy accountant accountants agile marketing android b2b marketing bedrijfssoftware blog maken cloud cloud computing content marketing customer journey demand generation digital marketing digital transformation disruption eloqua entrepreneur exact online exponential growth google hootsuite inbound marketing internet marketing ironman mark appel marketing marketing automation marketing communicatie mql online boekhouden online marketing online ondernemen online ondernemerschap preciesmark saas serendipity slider social business social media spotlight sql triathlon twitter weconomy
    • Public presentations

      • Exact DIGITAL BUSINESS PLATFORM
        Date: Sat Nov 26 6:49
      • The Future of Digital Marketing
        Date: Sun Nov 20 7:25
      • Stay Relevant!
        Date: Sun Nov 20 7:21
    • Recent activity

      • @preciesmark op How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • @ExactOnline op Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • @preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • @GARubsam op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • @preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
    • My latest workouts

      [endomondowp user="1526098" type="workout-list"]
    • Aanmelden nieuwsbrief

      * = verplicht veld

      door MailChimp!
    • Calendar

      maart 2023
      M D W D V Z Z
      « jan    
       12345
      6789101112
      13141516171819
      20212223242526
      2728293031  
    • Instagram

      …
    • Home
    • Marketing
    • Content Marketing: De Beste Stuurlui Staan Aan Wal
          • Home
          • About
          • Contact

          © Copyright 2023 preciesmark.. Typegrid Theme by WPBandit.

          Ga naar mobiele versie