preciesmark.

De Cloud Essentie: Kleine Ondernemer Neemt Het Op Tegen Groot

In mijn vorige blog heb ik proberen uit te leggen wat voor impact de cloud heeft op het samenwerken met elkaar. Ik voorzie dat met een aantal jaren de rollen omgedraaid zijn en managers zelf verantwoordelijk zijn voor het vergaren van de juiste informatie omtrent de werkzaamheden van zijn of haar teamleden. Maar wat voor impact heeft de cloud nog meer op het bedrijfsleven? Ik hoor hem steeds vaker voorbij komen en gebruik hem zelf ook wel eens: het nieuwe groot is klein. Het lijkt erop dat we allemaal weer op zoek zijn naar de menselijke maat. Groots en meeslepend maakt plaats voor intiem en persoonlijk. Economisch voordeel door schaalgrootte lijkt te worden ondermijnd door conglomeraten als banken en verzekeraars waarbij achter de ogenschijnlijke maatschappelijke betrokkenheid hebzucht en zelf overschatting opdoemt. We moeten er niets meer van hebben en gunnen misschien de kleine zelfstandige meer dan voorheen. Mede de reden waarom MKB Nederland in toenemende mate tractie krijgt binnen de politiek met het credo: het MKB is de motor voor de Nederlandse economie en is in staat om Nederland door de crisis heen te helpen. Het voert wat ver om te zeggen dat de cloud hiervan een belangrijke aanstichter is maar toch, het heeft er mijns inziens toch wel wat mee te maken.

Dromen in de cloud

De cloud maakt dromen van ondernemers namelijk weer bereikbaar. Deinsden ze in het verleden snel terug vanwege de oppermachtige grote concurrenten binnen hun sector, tegenwoordig is dat nergens meer voor nodig en ‘enabled’ de cloud juist om snel en flexibel te opereren. Inmiddels zijn er tal van voorbeelden te noemen van kleintjes die het opnemen tegen de grote en niet zonder succes. Of het nu om (kinder) kleding, schoenen, electronica of energie gaat, in elke sector zijn er wel een aantal ‘disruptive’ partijen te vinden die de boel eens flink op hun kop hebben gezet. Hét onderscheidend vermogen ten opzichte van hun letterlijk grote concurrenten: snelheid waarmee zij zich kunnen aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden. [pullquote_left]De cloud maakt dromen van ondernemers namelijk weer bereikbaar.[/pullquote_left]Of het nu gaat om snelheid van leveren, kwaliteit van ondersteuning of klantgerichtheid in het algemeen, kleintjes spelen beter in op de wensen van de klant gaan de dialoog aan en maken hun beloftes waar. En hoe komt het dan dat ze hiertoe in staat zijn? Omdat zij ervoor zorgdragen dat er niet alleen wordt samengewerkt met collega’s, klanten en leveranciers volgens de laatste stand van zaken maar zichzelf tevens automatiseren in de cloud. De cloud betekent optimale flexibiliteit volgens de laatste stand der techniek. Waren het vroeger slechts enkele deeloplossingen waarmee je stukjes van je bedrijf kon automatiseren, tegenwoordig zet je met een aantal muisklikken je bedrijfsprocessen neer, in de cloud.

Klantbeleving

‘Ja Appel, dat klinkt allemaal mooi maar is dat niet erg spreken voor eigen parochie?’. Ook, maar ik geloof er dan ook echt in. Niet voor niets dat ik enkele jaren bij Twinfield heb gezeten, een overstap heb gemaakt naar Exact en Salesforce.com hét voorbeeld bedrijf vindt op het gebied van de cloud. Wat Salesforce.com doet voor grote bedrijven, daartoe zijn wij bij Exact in staat als het gaat om kleine bedrijven.  Met kleine bedrijven bedoel ik nu alles wat varieert tussen de 1 en 50 medewerkers. Let wel: toe in staat. Het palet aan producten dat we inmiddels voeren is uniek op het gebied van cloud en saas (software as a service). Wat de komende periode hoge prioriteit heeft is klantbeleving in de breedste zin van het woord en internationale expansie. Klantbeleving van het eerste contact moment met een prospect tot en met de groeistuipen die een ondernemer vervolgens doorloopt en de wijze waarop wij daarin ondersteunen. [quote]Wat Salesforce.com doet voor grote bedrijven, daartoe zijn wij bij Exact in staat als het gaat om kleine bedrijven.[/quote]Door op de juiste momenten gedurende de levenscyclus van de klant met de juiste ondersteuning klaar te staan. Dat heeft te maken met de wijze waarop wij interacteren met de klant maar ook met de functionaliteit die binnen de verschillende producten wordt aangeboden. Nog meer mobiliteit, nog meer social, nog meer online samenwerken, nog meer intelligentie. ‘Concreter Appel, voorbeelden wil ik zien!’, oké daar komt ie dan.

Ondernemen

Na mijn avontuur bij Commodore en na mijn vele reizen daarvoor  richting het Azië dacht ik, ik ga het zelf doen. Import van consumenten electronica, zogenaamde mediaspelers, van het merk Mvix.

Ik had de exclusieve distributierechten verworven voor de Benelux. Mijn klanten waren groothandels die de grote retailers zoals Media Markt en BCC beleverden. Tussen grootmachten als Philips, Sony en Western Digital moest ik mijn plekkie op de schappen zien te veroveren. De producten sloegen aan en verkopen gingen zeer goed. Van groot belang bij dergelijke handel is strak grip hebben op goederen en geldstromen. Ik haalde het spul uit Zuid Korea en het moest zo snel mogelijk via transport naar de groothandel en winkels. Betalingstermijnen, levertijden en doorloopsnelheid echt key. Website uiteraard in de lucht en een echte online flagshipstore waar direct werd verkocht aan consumenten tegen normale adviesprijzen. [divider]Mijn automatisering op dat moment: webwinkel via shoptrader.nl, administratie van goederen, betalingen in en uitgaand in Excel, facturen in Word, handmatig afletteren met de bankafschriften, betalingen via bank maar ook via MultiSafepay voor creditcards, voorraadbeheer over webshop en Excel plus hulp van een accountant. Twee BV’s van waaruit eentje mijn salaris werd betaald en dus een salaris administratie via de accountant. Kortom: één groot drama. Ijverig als ik was orders noteren, bestellen, uitleveren en achter het geld aan. Retail staat nou niet bekend om haar betalingsmoraal en ik heb dat zelf aan den lijve mogen ondervinden. Vooraf betalen aan de Zuid Koreanen, uitlevering 2-3 weken, betalingstermijn van 60 dagen van de groothandel die veelal werd opgerekt naar 100 dagen. Voorraden die snel uitverkocht waren en dus binnen de 100 dagen weer nieuwe bestellingen plaatsen. Duizenden euro’s gingen er naar de accountant die mijn facturen zat over te kloppen, veel uitzoekwerk zat te doen vanwege webshop en extra rekening van MultSafepay plus de salaris administratie deed. Kortom, op een gegeven moment zat ik hartstikke klem. Ingehaald door je eigen succes en simpelweg geen controle hebben over de geldstromen. Banken die niet in de rij staan om kredieten te verstrekken aan hoge risico handel als consumenten electronics oftewel, gedoemd om te mislukken.

Online bedrijfssoftware

Met de wetenschap van nu had de cloud hierin uitermate goed van pas gekomen. Exact Online Boekhouden met de accountant om zodoende facturatie, aanmaningen en dus debiteurenbeheer strak te hebben staan. Factureren direct vanuit Exact Online en bankafschriften die automatisch worden binnen gehaald. Integratie met App Center partner voor een webwinkel zodat er slechts één administratie is. Exact Online Handel voor voorraadbeheer en strakke lijnen met de leveranciers. Mobiele apps die mij 24×7 toegang geven tot relevante KPI’s. Geïntegreerde CRM zodat ik uitstaande offertes goed kon blijven monitoren met prijsafspraken tussen de verschillende groothandels. [quote]Oftewel een accountant die antwoord had op mijn ondernemersvraag. Een ondernemersvraag die ik zelf niet kon formuleren.[/quote]Website in WordPress en email nieuwsbrief in MailChimp. Plus een ‘cloud savvy’ accountant, een accountant die op de hoogte is van de laatste stand van zaken en weet hoe belangrijk het is om bepaalde processen goed op elkaar afgestemd te hebben. Die bijvoorbeeld via Exact Online Salaris mijn salarisadministratie verwerkte. Oftewel een accountant die antwoord had op mijn ondernemersvraag. Een ondernemersvraag die ik zelf niet kon formuleren. Nee, de cloud had een heel ander licht kunnen laten schijnen op mijn eigen bedrijf. Enfin, ervaring is de optelsom van fouten die iemand maakt en het heeft ervoor gezorgd dat ik des te beter begrijp wat er in het hoofd van een ondernemer omgaat. Verliefd zijn op een product of dienst en de droom om te winnen van die grote spelers. Waar veel aandacht aan wordt geschonken en waar te weinig met de daarbij behorende valkuilen. Mooi als je je vandaag de dag in een positie kunt manoeuvreren om te ondernemen, in de cloud. Alle kansen om als kleine speler te winnen van de grote!

 

Mobiele versie afsluiten