• Home
    • About
    • Contact

    preciesmark.

    blog about marketing and technology

    • Marketing
      • Social Media
      • Marketing Automation
      • Content Marketing
    • Business Software
      • Wholesale & Distribution
      • Professional Services
      • Manufacturing
      • Accountancy
    • Gadgets
    • Triathlon

    De Natte Droom Van KPN

    2
    • by Mark Appel
    • in Marketing · Triathlon
    • — 29 dec, 2011

    Maastricht, een geweldige stad om met het gezin te vertoeven en vooral zo rond de kerstdagen. Rust en alle aandacht voor de kinderen die genieten van alle lichtjes, kerstmarkten en winkels. Waar ik me afvraag op welke plekken de crisis zich precies bevindt, aan hetwinkelend publiek te zien is het voor hen een ver van hun bed show. Met al die rust momenten van terras naar terras valt op tot welke mate de smartphone deel is gaan uitmaken van ons leven. Bij mijzelf wist ik dat wel, maar kijk ik zo om me heen dan is vrijwel ieder mens gericht op zijn of haar mobiele telefoon. Een straatbeeld dat ons werd voor geschoteld  eind jaren negentig door KPN met de introductie van iMode. Een beeld waar we meewarig om moesten lachen en waarvan we dachten die marketeers bij KPN hebben een klap van de molenwiek gekregen. Maar niets is minder waar zij het dat het nu 12 jaar later is.

    iMode, de mobiele belofte van KPN

    iMode, de mobiele belofte van KPN waarvan technologie en gebruiksrechten waren verkregen van NTT Docomo. Een Japanse provider die deze technologie met mobiele datadiensten tot een groot succes had weten te brengen in Japan. Maar ja, die Japanners die gedragen zich toch heel anders dan wij hier in Nederland en waarom zou het hier dan ook een succes worden. [pullquote_right]Toch was KPN haar tijd op dat moment ver vooruit. Zij heeft lef getoond en heeft moedig geprobeerd de markt te ontwikkelen.[/pullquote_right] Wat zullen de marketeers van destijds de afgelopen jaren zijn geonfronteerd met vele deja vu momenten in de trant van: dat hadden we destijds ook al! Ik kan me nog goed herinneren mijn tweede gerenatie iMode telefoon, een NEC telefoon met kleurenbeeldscherm. Met veel moeite wist ik na een halve dag een kleurenfoto te uploaden naar een iMode dienst om die vervolgens op mijn telefoon te kunnen bekijken en delen met anderen. We praten dan over 1999. Een concept en ‘user story’ waarop zowat het gehele social media model van vandaag is gestoeld echter wat op dat moment niet wilde beklijven. We waren er allemaal vast nog niet klaar voor en de gebruikersvriendelijkheid liet te wensen over. Misschien dat wij westerlingen ons niet meer lieten verleiden door een 256 kleuren scherm, nee als iets ons zou moeten beroeren dan moest dat tenminste bewegend beeld zijn met miljoenen kleuren.

    Wie hebben de macht?

    Het is wel boeiend om achteraf te bekijken wat voor type spelers nu de macht op welk terrein hebben gekregen en kunnen andere industrieen en sectoren daar wellicht lering uit trekken. Op dat moment waren het de eigenaren van de infrastructuren die de stap omhoog wilde maken in de waardeketen. Dus naast de infrastructuur en de mobiele telefoons tevens de platformen gaan bieden op basis waarvan ontwikkelaars allerlei applicaties zouden gaan ontwikkelen. Applicaties die we vandaag de dag kennen als apps. Niet alleen KPN, vele andere mobiele providers hebben dergelijke stappen proberen te nemen. Kijk je naar de mobiele telefonie dan heeft Apple daar de lans echt gebroken en is zij dus de machthebber op het mobiele front. Daar is nu Google met Android bij gekomen. Beide software ontwikkelaars die later wat in mobiele telefonie zijn gaan doen. Daar waar iMode op veel verzet stuitte omdat iedere content provider iets aparts moest ontwikkelen om via het iMode platform content te ontsluiten wordt daar nu niet meer zoveel over geklaagd. Tevens over de fees die moeten worden afgedragen aan Apple als het gaat om betaalde apps. Nu is het eigenlijk erger want een applicatie ontwikkelaar of content provider moet nu voor verschillende platformen apps onwikkelen. Blackberry, iPhone, Android en Phone 7. Wat is het dan dat Apple die lans heeft laten breken? En kunnen andere industrieen ervan leren?

    Gaat Apple TV de macht grijpen?

    Een aardige gelijkenis is te trekken met de televisie waarbij we de kabelaars hebben die eigenaar zijn van de infrastructuur zoals UPC en Ziggo. Ook zij zijn al jaren bezig met het klimmen in de waardeketen door toegevoegde waarde diensten te leveren. Zij exploiteren een platform waarlangs content en apps kunnen worden gedistribueerd. Op zich doen ze het wel slim door echt dicht bij de roots te blijven, film en tv series. Echte apps voor op de tv zie je maar mondjesmaat. De vraag is ook hoeveel behoefte een consument heeft om een bericht te twitteren via de tv. Zelfs grote jongens als Google en Apple hebben eerdere pogingen gedaan en daarbij is het nog niet gelukt. Kijken we weer naar mobiel wie zijn daar nu de spelers met de macht. De fabrikanten zoals Samsung, Apple en HTC en operators zoals Vodafone en T-Mobile. Wat KPN graag had gewild, hét platform exploiteren voor apps, die wijzer is dus uitgeslagen naar de software- en hardware ontwikkelaar Apple. Voor iedereen blijft er voldoende aan de strijkstok hangen want alle genoemde bedrijven doen het uitermate goed. Weer even terug naar de tv, zou het Apple daar weer gaan lukken? De geschiedenis geeft hoop want als we die moeten geloven gaan UPC en Ziggo straks het onderspit delven. Of zal het wegvallen van Steve Jobs hier toch zijn sporen nalaten en is net die laatste benodigde last mile waarop ook zij zich op de tv zullen stuk bijten? Laat 2012 maar vast beginnen! Gelukkig nieuwjaar.

    Tweeten
    Share

    Tags: imodekpnonline marketingspotlight

    — Mark Appel

    Hi, my name is Mark Appel (52), a family man, modern marketing professional and amateur triathlete. For over 25 years working in the IT industry. I worked for companies like Apple, 3Com, Peregrine, Wolters Kluwer, Exact and CM.com and currently as the Chief Marketing Officer for Backbase. I like to write about my general experiences and views on technology, marketing and the IT industry. All posts are on my personal behalf.

    You may also like...

    • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales 27 okt, 2018
    • Looking Back: 2013 15 dec, 2013
    • Chasing For Exponential Growth 14 dec, 2015
    • Handige Apps Voor Je WordPress Blog 18 dec, 2011
    Logging In...

    Profile cancel

    Sign in with Twitter Sign in with Facebook
    or

    Not published

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • 2 Replies
    • 1 Comment
    • 1 Tweet
    • 0 Facebook
    • 0 Pingbacks
    Last reply was 30 december 2011
    WilcoMol retweeted this
    1. Hans Appel
      View 30 december 2011

      Goede analyse. Overigens voor hen die nu al AppleTV gebruiken gaat een wereld van nieuwe mogelijkheden open. De nieuwste films en shows, en ineens realiseer je je dat de DVD’s die je bezit nauwelijks meer dan een of twee keer bekeken worden. En dan is €3,99 een koopje!

      Beantwoorden
    • Previous story Hoe Haal Je Nog Meer Uit Een Beurs?
    • Next story Practice What You Preach
    • Recommended articles

      • Recent Posts
      • Most Popular
      • Comments
      • Tags
      • The Chief Revenue Officer: A Strategic Leader in the Modern Business World14 januari 2023
      • Hopeless Homepage Hassle29 september 2019
      • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales27 oktober 2018
      • How To Cut Your Customer Buying Journey In Measurable Pieces17 oktober 2018
      • Google Glass Review: My Experience After Wearing 1 Day22 december 2013
      • Het Goud Van Exact17 juni 2012
      • Gratis Boekhouden15 januari 2012
      • Google Nexus 7 Tablet Een iPad Killer?28 juli 2012
      • preciesmark on:How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline on:Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • accountancy accountant accountants agile marketing android b2b marketing bedrijfssoftware blog maken cloud cloud computing content marketing customer journey demand generation digital marketing digital transformation disruption eloqua entrepreneur exact online exponential growth google hootsuite inbound marketing internet marketing ironman mark appel marketing marketing automation marketing communicatie mql online boekhouden online marketing online ondernemen online ondernemerschap preciesmark saas serendipity slider social business social media spotlight sql triathlon twitter weconomy
    • Public presentations

      • Exact DIGITAL BUSINESS PLATFORM
        Date: Sat Nov 26 6:49
      • The Future of Digital Marketing
        Date: Sun Nov 20 7:25
      • Stay Relevant!
        Date: Sun Nov 20 7:21
    • Recent activity

      • preciesmark op How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline op Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
    • My latest workouts

      [endomondowp user="1526098" type="workout-list"]
    • Aanmelden nieuwsbrief

      * = verplicht veld

      door MailChimp!
    • Calendar

      mei 2025
      M D W D V Z Z
      « jan    
       1234
      567891011
      12131415161718
      19202122232425
      262728293031  
    • Instagram

      …
    • Home
    • Marketing
    • De Natte Droom Van KPN
          • Home
          • About
          • Contact

          © Copyright 2025 preciesmark.. Typegrid Theme by WPBandit.

          Ga naar mobiele versie