preciesmark.

De Natte Droom Van KPN

Maastricht, een geweldige stad om met het gezin te vertoeven en vooral zo rond de kerstdagen. Rust en alle aandacht voor de kinderen die genieten van alle lichtjes, kerstmarkten en winkels. Waar ik me afvraag op welke plekken de crisis zich precies bevindt, aan hetwinkelend publiek te zien is het voor hen een ver van hun bed show. Met al die rust momenten van terras naar terras valt op tot welke mate de smartphone deel is gaan uitmaken van ons leven. Bij mijzelf wist ik dat wel, maar kijk ik zo om me heen dan is vrijwel ieder mens gericht op zijn of haar mobiele telefoon. Een straatbeeld dat ons werd voor geschoteld  eind jaren negentig door KPN met de introductie van iMode. Een beeld waar we meewarig om moesten lachen en waarvan we dachten die marketeers bij KPN hebben een klap van de molenwiek gekregen. Maar niets is minder waar zij het dat het nu 12 jaar later is.

iMode, de mobiele belofte van KPN

iMode, de mobiele belofte van KPN waarvan technologie en gebruiksrechten waren verkregen van NTT Docomo. Een Japanse provider die deze technologie met mobiele datadiensten tot een groot succes had weten te brengen in Japan. Maar ja, die Japanners die gedragen zich toch heel anders dan wij hier in Nederland en waarom zou het hier dan ook een succes worden. [pullquote_right]Toch was KPN haar tijd op dat moment ver vooruit. Zij heeft lef getoond en heeft moedig geprobeerd de markt te ontwikkelen.[/pullquote_right] Wat zullen de marketeers van destijds de afgelopen jaren zijn geonfronteerd met vele deja vu momenten in de trant van: dat hadden we destijds ook al! Ik kan me nog goed herinneren mijn tweede gerenatie iMode telefoon, een NEC telefoon met kleurenbeeldscherm. Met veel moeite wist ik na een halve dag een kleurenfoto te uploaden naar een iMode dienst om die vervolgens op mijn telefoon te kunnen bekijken en delen met anderen. We praten dan over 1999. Een concept en ‘user story’ waarop zowat het gehele social media model van vandaag is gestoeld echter wat op dat moment niet wilde beklijven. We waren er allemaal vast nog niet klaar voor en de gebruikersvriendelijkheid liet te wensen over. Misschien dat wij westerlingen ons niet meer lieten verleiden door een 256 kleuren scherm, nee als iets ons zou moeten beroeren dan moest dat tenminste bewegend beeld zijn met miljoenen kleuren.

Wie hebben de macht?

Het is wel boeiend om achteraf te bekijken wat voor type spelers nu de macht op welk terrein hebben gekregen en kunnen andere industrieen en sectoren daar wellicht lering uit trekken. Op dat moment waren het de eigenaren van de infrastructuren die de stap omhoog wilde maken in de waardeketen. Dus naast de infrastructuur en de mobiele telefoons tevens de platformen gaan bieden op basis waarvan ontwikkelaars allerlei applicaties zouden gaan ontwikkelen. Applicaties die we vandaag de dag kennen als apps. Niet alleen KPN, vele andere mobiele providers hebben dergelijke stappen proberen te nemen. Kijk je naar de mobiele telefonie dan heeft Apple daar de lans echt gebroken en is zij dus de machthebber op het mobiele front. Daar is nu Google met Android bij gekomen. Beide software ontwikkelaars die later wat in mobiele telefonie zijn gaan doen. Daar waar iMode op veel verzet stuitte omdat iedere content provider iets aparts moest ontwikkelen om via het iMode platform content te ontsluiten wordt daar nu niet meer zoveel over geklaagd. Tevens over de fees die moeten worden afgedragen aan Apple als het gaat om betaalde apps. Nu is het eigenlijk erger want een applicatie ontwikkelaar of content provider moet nu voor verschillende platformen apps onwikkelen. Blackberry, iPhone, Android en Phone 7. Wat is het dan dat Apple die lans heeft laten breken? En kunnen andere industrieen ervan leren?

Gaat Apple TV de macht grijpen?

Een aardige gelijkenis is te trekken met de televisie waarbij we de kabelaars hebben die eigenaar zijn van de infrastructuur zoals UPC en Ziggo. Ook zij zijn al jaren bezig met het klimmen in de waardeketen door toegevoegde waarde diensten te leveren. Zij exploiteren een platform waarlangs content en apps kunnen worden gedistribueerd. Op zich doen ze het wel slim door echt dicht bij de roots te blijven, film en tv series. Echte apps voor op de tv zie je maar mondjesmaat. De vraag is ook hoeveel behoefte een consument heeft om een bericht te twitteren via de tv. Zelfs grote jongens als Google en Apple hebben eerdere pogingen gedaan en daarbij is het nog niet gelukt. Kijken we weer naar mobiel wie zijn daar nu de spelers met de macht. De fabrikanten zoals Samsung, Apple en HTC en operators zoals Vodafone en T-Mobile. Wat KPN graag had gewild, hét platform exploiteren voor apps, die wijzer is dus uitgeslagen naar de software- en hardware ontwikkelaar Apple. Voor iedereen blijft er voldoende aan de strijkstok hangen want alle genoemde bedrijven doen het uitermate goed. Weer even terug naar de tv, zou het Apple daar weer gaan lukken? De geschiedenis geeft hoop want als we die moeten geloven gaan UPC en Ziggo straks het onderspit delven. Of zal het wegvallen van Steve Jobs hier toch zijn sporen nalaten en is net die laatste benodigde last mile waarop ook zij zich op de tv zullen stuk bijten? Laat 2012 maar vast beginnen! Gelukkig nieuwjaar.

Mobiele versie afsluiten