• Home
    • About
    • Contact

    preciesmark.

    blog about marketing and technology

    • Marketing
      • Social Media
      • Marketing Automation
      • Content Marketing
    • Business Software
      • Wholesale & Distribution
      • Professional Services
      • Manufacturing
      • Accountancy
    • Gadgets
    • Triathlon

    Energieleveranciers: Hoeveel Transparantie Wil De Consument Hebben?

    1
    • by Mark Appel
    • in Content Marketing · Marketing · Triathlon
    • — 23 nov, 2011

    Eens in de zoveel tijd heb ik zo’n ingeving om eens @VodafoneNL kritisch te kijken naar de kosten die in de bv Appel worden gemaakt. Wellicht aangewakkerd door de reclames op de televisie en de online banners van de diverse energiemaatschappijen die ik overal tegen kom, heb ik eens de gas- en electriciteitsrekening onder de loop genomen van onze huidige energie leverancier. Dat er zoveel reclame wordt gevoerd zou impliceren dat daar als consument wellicht een hoop winst valt te behalen. Nuon is onze huidige leverancier inmiddels zo’n 5 jaar. Hoe ben ik te werk gegaan? Ik Google op het zoekwoord energie. Niet om de verschillende leveranciers te weten te komen maar om bij een goede vergelijkingssite terecht te komen. Diverse goed doordachte online marketing sites poppen op zoals www.easyswitch.nl, www.energieprijzen.nl en www.energieleveranciers.nl. Eigenlijk ben ik op zoek naar de site van Ben Woldring omdat ik weet dat die al jaren bezig is op het gebied van diensten vergelijk en die associeer met meest volledig en compleet. Bellen.com is altijd bij mij blijven hangen en via die site kom ik terecht op www.gasenlicht.com. Prima, we kunnen aan de slag.Op een gebruikersvriendelijke manier wordt mij een aantal vragen gesteld en binnen enkele minuten wordt mij een volledig overzicht getoond met daarin de jaarlijkse besparing die het ons kan opleveren. Om het tot op de komma nauwkeurig na te rekenen moet ik inloggen op mijn Nuon om daar de gedetailleerde verbruiksgegevens te achrerhalen. Wat me opvalt is dat deze ‘mijn’ omgeving er eigenlijk best wel goed uit ziet. Ik kom er vrijwel nooit, waarom zou ik, mijn factuur wordt maandelijks afgeschreven dus geen noodzaak daartoe. Toch blijkt het een aardige plek te zijn met allerhande informatie. Het laat zien dat de energiebedrijven echt marktgedreven te werk zijn gegaan. De vercommercialisatie laat hier haar sporen achter en zeer nauwkeurig kan ik specificaties inzien over de opbouw van onze kosten. [pullquote_left]Ah, dus Liander is een bedrijf dat energie transporteert, keurig. Complete overzichten met verbruikskosten ten opzichte van voorgaande jaren kan ik inzien, interessant![/pullquote_left] Enfin, het enige wat ik nodig heb is het aantal kWh en de m3 voor de vergelijkingssite. Ik vul die vervolgens netjes in en zie een lijstje met leveranciers waaronder Essent waarbij we op jaarbasis ruim 500 euro kunnen gaan besparen. Uiteraard hangen daar allerlei voorwaarden aan waarbij duur van het contract een belangrijke is. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat Essent als meest voordelige uit de bus zou komen. Blijft in mijn gedachte tot dat grote logge overheidsbedrijf maar goed, ook die hebben een switch gemaakt. Ik had eerder de Nederlandse Energie Maatschappij verwacht of een andere nieuwe speler. Als die op positie nr. 1 had gestaan, had ik die dan gekozen? Ik denk het niet. de NEM associeer ik met een DSB achtige praktijken en daar zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten. Puur gevoel, niet of feiten of wat dan ook gebaseerd. Ik lees alles nog eens goed door, zie dat ik nog een week bedenktijd heb vanwege de wet kopen op afstand en bevestig de overstap. Deze wordt geheel geregeld, we hebben er geen omkijken naar. Of dat daadwerkelijk zo is moet nog blijken maar vooralsnog leven we in de veronderstelling dat we 2012 goed beginnen met dat jaar 500 euro gaan besparen.

    Nuon, NEM of Essent als energieleverancier?

    Omdat ik dagelijks zelf bezig ben met het inleven in de klant, het proberen te achterhalen wat drijfveren zijn en gedrachtspatronen en proberen te begrijpen hoe besluiten worden genomen en keuzes worden gemaakt, intrigreert mijn eigen aankoopproces me. De transparantie waar we het altijd over hebben richting consumenten, ondernemers en accountants omtrent diensten, in hoeverre is daar nu echt behoefte aan? Nuon geeft mij optimale transparantie, ik kan precies zien wat ik aan wie betaal en waarom, maar bind mij dat als klant? Blijkbaar niet, het was even handig om snel mijn voordeel bij een andere partij te berekenen. Dus in dit geval is de enige belanghebbende de consument, niet Nuon. Ik kan me iets voorstellen van de enorme IT projecten die er nodig zijn geweest om deze transparantie aan de consument te leveren, maar wat levert het nu daadwerkelijk op? In al die 5 jaar als Nuon klant heb ik blijkbaar niet de behoefte gehad aan de mijn omgeving. Ik heb geen enkele site van een leverancier bezocht maar enkel vergelijkingssites. Klantbeoordelingen heb ik nauwelijks gelezen omdat in mijn gedachte gas en electriciteit uber-commodity is. En toch ben ik voor een betrouwbare naam gegaan omdat ik er niet aan moet denken dat we een dag zonder gas en electriciteit komen te zitten. Bijzondere gang van zaken, of misschien wel een heel standaard aankoopscenario. Om dan maar in marketing termen te blijven: aan welke campagne (uitgave) gaat www.gasenlicht.com en www.essent.nl deze klant toewijzen?
    Tweeten
    Share

    Tags: marketing communicatieonline marketingonline ondernemerschapsliderspotlight

    — Mark Appel

    Hi, my name is Mark Appel (52), a family man, modern marketing professional and amateur triathlete. For over 25 years working in the IT industry. I worked for companies like Apple, 3Com, Peregrine, Wolters Kluwer, Exact and CM.com and currently as the Chief Marketing Officer for Backbase. I like to write about my general experiences and views on technology, marketing and the IT industry. All posts are on my personal behalf.

    You may also like...

    • Het Maken Van Een WordPress Blog in 3 Stappen 24 nov, 2011
    • The Magic Of A Half Ironman 6 sep, 2014
    • Waarom Zijn Er Nog Zoveel Papieren Facturen? 1 mrt, 2012
    • Practice What You Preach 8 jan, 2012
    Logging In...

    Profile cancel

    Sign in with Twitter Sign in with Facebook
    or

    Not published

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • 1 Reply
    • 1 Comment
    • 0 Tweets
    • 0 Facebook
    • 0 Pingbacks
    Last reply was 5 december 2011
    1. I.Meijs
      View 5 december 2011

      Het verbaast met nog steeds dat zo veel mensen vast blijven houden aan hun energieleverancier. Onze B.V. wordt elk jaar doorgelicht en dan met name op gas en licht. Op onze recente overstap werden we dan ook gebeld door de huidige leverancier, met de vraag: ‘Waarom stappen jullie over?’ Antwoord daarop: ‘Omdat nieuwkomers gefêteerd worden met welkomstkortingen etc.. Trouwe klanten worden niet beloond!’. Daarop kreeg ik als antwoord: ‘Ja mevrouw, daar heeft u gelijk in, da’s net als met abonnementen op tijdschriften.’ Met wederzijds begrip hebben we vervolgens opgehangen.
      Overigens hebben we al heel wat energieleveranciers door de jaren heen de revue zien passeren: allen -zonder mankementen- met levering van gas én licht!

      Beantwoorden
    • Previous story 4 Apps Om Van Google Af te Komen
    • Next story De Wondere Wereld van Mobiele Sport Apps
    • Recommended articles

      • Recent Posts
      • Most Popular
      • Comments
      • Tags
      • The Chief Revenue Officer: A Strategic Leader in the Modern Business World14 januari 2023
      • Hopeless Homepage Hassle29 september 2019
      • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales27 oktober 2018
      • How To Cut Your Customer Buying Journey In Measurable Pieces17 oktober 2018
      • Google Glass Review: My Experience After Wearing 1 Day22 december 2013
      • Het Goud Van Exact17 juni 2012
      • Gratis Boekhouden15 januari 2012
      • Google Nexus 7 Tablet Een iPad Killer?28 juli 2012
      • preciesmark on:How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline on:Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • accountancy accountant accountants agile marketing android b2b marketing bedrijfssoftware blog maken cloud cloud computing content marketing customer journey demand generation digital marketing digital transformation disruption eloqua entrepreneur exact online exponential growth google hootsuite inbound marketing internet marketing ironman mark appel marketing marketing automation marketing communicatie mql online boekhouden online marketing online ondernemen online ondernemerschap preciesmark saas serendipity slider social business social media spotlight sql triathlon twitter weconomy
    • Public presentations

      • Exact DIGITAL BUSINESS PLATFORM
        Date: Sat Nov 26 6:49
      • The Future of Digital Marketing
        Date: Sun Nov 20 7:25
      • Stay Relevant!
        Date: Sun Nov 20 7:21
    • Recent activity

      • preciesmark op How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline op Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
    • My latest workouts

      [endomondowp user="1526098" type="workout-list"]
    • Aanmelden nieuwsbrief

      * = verplicht veld

      door MailChimp!
    • Calendar

      maart 2023
      M D W D V Z Z
      « jan    
       12345
      6789101112
      13141516171819
      20212223242526
      2728293031  
    • Instagram

      …
    • Home
    • Marketing
    • Content Marketing
    • Energieleveranciers: Hoeveel Transparantie Wil De Consument Hebben?
          • Home
          • About
          • Contact

          © Copyright 2023 preciesmark.. Typegrid Theme by WPBandit.

          Ga naar mobiele versie