preciesmark.

Energieleveranciers: Hoeveel Transparantie Wil De Consument Hebben?

Eens in de zoveel tijd heb ik zo’n ingeving om eens @VodafoneNL kritisch te kijken naar de kosten die in de bv Appel worden gemaakt. Wellicht aangewakkerd door de reclames op de televisie en de online banners van de diverse energiemaatschappijen die ik overal tegen kom, heb ik eens de gas- en electriciteitsrekening onder de loop genomen van onze huidige energie leverancier. Dat er zoveel reclame wordt gevoerd zou impliceren dat daar als consument wellicht een hoop winst valt te behalen. Nuon is onze huidige leverancier inmiddels zo’n 5 jaar. Hoe ben ik te werk gegaan? Ik Google op het zoekwoord energie. Niet om de verschillende leveranciers te weten te komen maar om bij een goede vergelijkingssite terecht te komen. Diverse goed doordachte online marketing sites poppen op zoals www.easyswitch.nl, www.energieprijzen.nl en www.energieleveranciers.nl. Eigenlijk ben ik op zoek naar de site van Ben Woldring omdat ik weet dat die al jaren bezig is op het gebied van diensten vergelijk en die associeer met meest volledig en compleet. Bellen.com is altijd bij mij blijven hangen en via die site kom ik terecht op www.gasenlicht.com. Prima, we kunnen aan de slag.Op een gebruikersvriendelijke manier wordt mij een aantal vragen gesteld en binnen enkele minuten wordt mij een volledig overzicht getoond met daarin de jaarlijkse besparing die het ons kan opleveren. Om het tot op de komma nauwkeurig na te rekenen moet ik inloggen op mijn Nuon om daar de gedetailleerde verbruiksgegevens te achrerhalen. Wat me opvalt is dat deze ‘mijn’ omgeving er eigenlijk best wel goed uit ziet. Ik kom er vrijwel nooit, waarom zou ik, mijn factuur wordt maandelijks afgeschreven dus geen noodzaak daartoe. Toch blijkt het een aardige plek te zijn met allerhande informatie. Het laat zien dat de energiebedrijven echt marktgedreven te werk zijn gegaan. De vercommercialisatie laat hier haar sporen achter en zeer nauwkeurig kan ik specificaties inzien over de opbouw van onze kosten. [pullquote_left]Ah, dus Liander is een bedrijf dat energie transporteert, keurig. Complete overzichten met verbruikskosten ten opzichte van voorgaande jaren kan ik inzien, interessant![/pullquote_left] Enfin, het enige wat ik nodig heb is het aantal kWh en de m3 voor de vergelijkingssite. Ik vul die vervolgens netjes in en zie een lijstje met leveranciers waaronder Essent waarbij we op jaarbasis ruim 500 euro kunnen gaan besparen. Uiteraard hangen daar allerlei voorwaarden aan waarbij duur van het contract een belangrijke is. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat Essent als meest voordelige uit de bus zou komen. Blijft in mijn gedachte tot dat grote logge overheidsbedrijf maar goed, ook die hebben een switch gemaakt. Ik had eerder de Nederlandse Energie Maatschappij verwacht of een andere nieuwe speler. Als die op positie nr. 1 had gestaan, had ik die dan gekozen? Ik denk het niet. de NEM associeer ik met een DSB achtige praktijken en daar zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten. Puur gevoel, niet of feiten of wat dan ook gebaseerd. Ik lees alles nog eens goed door, zie dat ik nog een week bedenktijd heb vanwege de wet kopen op afstand en bevestig de overstap. Deze wordt geheel geregeld, we hebben er geen omkijken naar. Of dat daadwerkelijk zo is moet nog blijken maar vooralsnog leven we in de veronderstelling dat we 2012 goed beginnen met dat jaar 500 euro gaan besparen.

Nuon, NEM of Essent als energieleverancier?

Omdat ik dagelijks zelf bezig ben met het inleven in de klant, het proberen te achterhalen wat drijfveren zijn en gedrachtspatronen en proberen te begrijpen hoe besluiten worden genomen en keuzes worden gemaakt, intrigreert mijn eigen aankoopproces me. De transparantie waar we het altijd over hebben richting consumenten, ondernemers en accountants omtrent diensten, in hoeverre is daar nu echt behoefte aan? Nuon geeft mij optimale transparantie, ik kan precies zien wat ik aan wie betaal en waarom, maar bind mij dat als klant? Blijkbaar niet, het was even handig om snel mijn voordeel bij een andere partij te berekenen. Dus in dit geval is de enige belanghebbende de consument, niet Nuon. Ik kan me iets voorstellen van de enorme IT projecten die er nodig zijn geweest om deze transparantie aan de consument te leveren, maar wat levert het nu daadwerkelijk op? In al die 5 jaar als Nuon klant heb ik blijkbaar niet de behoefte gehad aan de mijn omgeving. Ik heb geen enkele site van een leverancier bezocht maar enkel vergelijkingssites. Klantbeoordelingen heb ik nauwelijks gelezen omdat in mijn gedachte gas en electriciteit uber-commodity is. En toch ben ik voor een betrouwbare naam gegaan omdat ik er niet aan moet denken dat we een dag zonder gas en electriciteit komen te zitten. Bijzondere gang van zaken, of misschien wel een heel standaard aankoopscenario. Om dan maar in marketing termen te blijven: aan welke campagne (uitgave) gaat www.gasenlicht.com en www.essent.nl deze klant toewijzen?
Mobiele versie afsluiten