preciesmark.

Weet De Accountant Het Verschil Tussen Coaching En Advies?

[box_light]UPDATE 04-06-2012: Op 26 juni a.s. organiseert Exact de eerste editie van haar Master Editions voor accountants waarin het thema Coaching & Advies dit keer centraal staat. Onder leiding van Twan Huys, bekend van College Tour en Nieuwsuur, wordt dit thema belicht in een unieke samenstelling van accountants, ondernemers en studenten accountancy. Doe mee of luister om nieuwe inzichten te vergaren. Deelname is kosteloos, aanmelden kan hier[/box_light]

Het begon met een tweet waarin ik het verschil vroeg tussen coaching en advies. Blijkbaar raakte ik daar een actueel onderwerp aan gezien het aantal reacties dat ik op die ene tweet kreeg. Heb de vraag ook nog gesteld binnen de LinkedIn groep van Accountancynieuws en had de vraag tevens ter goedkeuring voorgelegd binnen de groep van MKB Nederland. Het aparte van die laatste is dat de vraag, ietwat aangepast vanuit het perspectief van de ondernemer in relatie tot een accountant, niet is geplaatst. Dat geeft misschien wel aan dat coaching en advies binnen de hoofden van accountants wel speelt en dat dat ‘the way to go’ is om zich te onderscheiden van haar concurrenten, blijkbaar (steekproef n=1) speelt die vraag niet zozeer bij de ondernemer. En eerlijk gezegd kan ik me dat wel enigzins voorstellen. Nu ik zo’n twee jaar in de wondere wereld van accountants- en administratiekantoren rondloop valt mij op dan velen instemmend mee knikken als iets of iemand het heeft of coaching en advies diensten op basis waarvan kantoren zich in de toekomst dienen te onderscheiden. Een aantal jaar geleden heeft @wietsmaj al eens op een congres aangegeven wat nu precies het verschil is tussen een coach en een adviseur omdat ik denk dat menigeen niet weet namelijk wat ie daadwerkelijk zegt.

Coaching & advies

Los van het feit dat het van belang is dat om te weten wat nu het verschil is tussen coaching en advies alvorens iets daarover te roepen is het de vraag of een ondernemer hier wel op zit te wachten. Dit vanuit een aantal invalshoeken beredeneerd. De accountant is helaas niet al te positief in het nieuws de afgelopen maanden. Of het nu terecht is of niet het is de werkelijkheid en de publieke opinie die er buiten heerst. Spijtig maar daar doe je erg weinig aan. TUACC en NBA kunnen hier een rol in spelen door het publieke debat aan te gaan en op z’n minst te gaan communiceren met de markt over hun rol en zoals die wordt ervaren en gezien door de ondernemers. Dat neemt dus met zich mee dat ik me kan voorstellen dat een ondernemer drie keer nadenkt alvorens zich met zijn bedrijfsinformatie tot een accountant te wenden voor ‘coaching en advies’. Hij kijkt wel uit, zóveel vertrouwen in zijn accountant heeft ie nu ook weer niet. En dat terwijl er best wel ondernemers zijn die ik links en rechts hoor roepen: ‘wat ik nu verwacht van mijn accountants is dat ie mij tijdig inzicht geeft in toekomstige ontwikkelingen die ik niet zie…’. Eigenlijk bestaat de behoefte dus wel echter is het zaak dit anders te verpakken.

Andere invalshoek naast het beperkte vertrouwen dat een ondernemer heeft in de accountant is de daadwerkelijke behoefte. Want zoals gesteld hoor ik best wel ondernemers om mij heen die de rol van de accountant anders willen zien. Het gekke is als ik dan vraag of ze coaching en advies willen dit iets van extra kosten, uren en facturen oplevert dan echt toegevoegde waarde. En probeer nou eens zelf voor te stellen, iemand komt naar u toe en zegt: ‘wat u nodig heeft is wat extra coaching en advies…’. Maakt niet uit op welk vlak maar dan gaan bij u toch ook direct de voelhorens op scherp omdat u denkt: ‘hij weet het mooi te brengen maar dit gaat simpelweg extra geld kosten..’. Het doet me denken aan de befaamde why, how, what clip van Simon Sinek.

Op veel zaken toepasbaar en ook op deze. Iedereen roept dat de ondernemer coaching en advies nodig heeft, de ondernemer ervaart het niet zo omdat hij zich er vanuit vertrouwen maar ook praktisch gezien niet iets bij kan voorstellen. Dat is een leuke marketing uitdaging, want ja dat is een deel van het vraagstuk, wat is die why? Waarom wil een ondernemer met een accountant actief en anders aan de slag?

Data analyse en continuous auditing

Data analyse en continuous auditing. Zijn dat geen geweldige termen? Zeer technisch van aard maar waar het om gaat is dat er analyses worden gemaakt, realtime en misschien wel op continue basis, over de financiële informatie komend uit de administratieve systemen. Prachtige software tools zijn hiervoor ter beschikking die de meest waanzinnige analyses met bijbehorende conclusies uit deze informatie halen. Ik ben geen accountant maar ik denk dat ik wel enigzins begrijp wat deze tools doen. In IT jargon ligt het dicht tegen Business Inteligence tools aan en datamining. En eigenlijk voor de accountant een heerlijk houvast. Ingewikkelde termen, complexe software die niet zomaar door iedere passant bediend kan worden, een oase aan kennis en expertise die daarvoor nodig is. En daar houden accountants van want dat betekent uren schrijven, maar dan krijg je er ook iets moois voor terug. Enige probleem is dat de ondernemer er geen snars van begrijpt en er dus niet voor gaat betalen. [pullquote_right]Enige probleem is dat de ondernemer er geen snars van begrijpt en er dus niet voor gaat betalen.[/pullquote_right]Laat ik het illustreren aan de hand van een voorbeeld: Flipboard, de alom geprezen iPad app die realtime een persoonlijk digitaal magazine voor mij opstelt op basis van de mensen die ik volg in Twitter, Facebook en LinkedIn.

Het betreft een zeer simpele app die door iedere passant kan worden gebruikt. In enkele klikken koppelen met de social media accountants en off-we-go. Aan de buitenkant ziet het er allemaal erg simpel uit, sterker nog, gebruik ervan riekt naar meer. Zo simpel als de software werkt zo complex is het aan de achterkant. Data analyse en continuous auditing vindt plaats over alle informatie doe door de mensen die ik volg wordt gedeeld. Automatisch worden talloze conclusies voor mij getrokken en krijg ik alleen die dingen te zien waarvan de app denkt dat die relevant voor mijn zijn. En naarmate ik meer met de app werkt past de app zich nog beter aan mij aan. In mijn optiek gebeurt hier precies hetzelfde alleen blijft het vak jargon hier ver bij de gebruiker vandaan.

Beroering

Waarom wordt er dus zoveel over gesproken, data analyse en continuous auditing, en waarom wordt er zo weinig echt gedaan? Echt gedaan daarmee bedoel ik, wie is de eerste die een iPad app lanceert die een ondernemer op een aantrekkelijke wijze inzichten geeft in zijn financiële huishouding? Ik ben ervan overtuigd dat er een top 10 is samen te stellen van onderwerpen en analyses die standaard tot veel beroering leiden bij ondernemers. Waarom wordt daar niet mee gestart, is het een app die gratis is, door velen wordt gebruikt maar op een gegeven moment wel vragen opwerpt. Vragen waardoor een ondernemer zélf om coaching en advies bij u als accountant zou vragen. Omdat ie verder wil, meer inzichten wil verkrijgen omdat ie intrisiek gelooft dat het hem een betere ondernemer maakt. Dat zou wat zijn, dan komen de klanten weer vanzelf op u af! Of misschien ligt daar wel het probleem, heel veel dingen moeten vanuit de overheid dus ondernemers komen al vanzelf op u af. Is dát de reden dat de echte innovatie (door @whatifrobert) uitblijft binnen de sector?

Mobiele versie afsluiten