preciesmark.

Gratis Boekhouden

Eén berichtje op accountant.nl zette accountantsland even op zijn kop. Het Canadese Wave Accounting dat een nieuwe verdienmodel heeft geïntroduceerd in boekhoudland: gratis boekhouden. Het zet menigeen aan het denken en dat is prima. Met z’n allen roepen we met elkaar dat de wereld verandert dus ook die van de accountants, we beamen het en ondertussen verandert er eigenlijk bar weinig. Tenminste als we het even toespitsen op de samenstel werkzaamheden binnen de kantoren. Er worden dappere initiatieven genomen zoals Samen de Boekhouding en Mailhetdoor.nl maar dat er nu massa’s ondernemers overstappen naar dergelijke nieuwe diensten dat valt volgens mij wel mee. [pullquote_right]Er worden dappere initiatieven genomen zoals Samen de Boekhouding en Mailhetdoor.[/pullquote_right]Het gaat mondjesmaat hetgeen dus de vraag opwerpt of het nu echt is waar marktvraag naar is. Veel van deze aanbieders bieden transparantie omtrent hun tariefstelling en dat is al heel wat. Dat schept vertrouwen en trekt zeker ondernemers aan. Maar blijkbaar is het stap één en zitten ondernemers op meer te wachten wat ervoor zorgt dat ze wél massaal een overstap gaan maken. Probleem is als je het de ondernemers vraagt ze het niet zullen weten en dus is het wachten op de echte innovatie. Is Wave dan diegene die de verandering echt inzet?

Digitale huishoudboekje

Het zet zeker menigeen aan het denken. Het dwingt stil te staan bij de wijze waarop accountants maar ook softwarebouwers vandaag de dag hun geld verdienen. In de UK worden de meeste online boekhoudpakketten afgerekend volgens het pay-per-use principe. Dus betalen op basis van het aantal transacties dat wordt gedaan. Dat hier in Nederland invoeren is lastig denk ik omdat we dat simpelweg niet gewend zijn. Op zich een ‘eerlijk’ prijsmodel omdat er wel een logische relatie valt te leggen tussen het aantal transacties en de capaciteit die nodig is aan de technische zijde om een dergelijke dienst 24×7 te kunnen leveren. Wave zorgt er ook voor, tenminste bij mezelf, dat je gaat nadenken over hoe op andere manieren geld te gaan verdienen. Binnen de kantoren wordt al snel coaching en advies  in de mond genomen en er zijn inderdaad kantoren die het lukt een dergelijke propositie te vermarkten. Er zijn zelfs kantoren die pure commerciële krachten aannemen om die nieuwe proposities te verkopen, mooi. Als ik kijk naar het model van Wave dan is dat gebaseerd op advertenties en eventuele kick-back fees. Klinkt logisch want in de financiële administratie staat een berg aan waardevolle informatie op basis waarvan verscheidene leveranciers, als ze toegang hebben tot die gegevens, een interessant aanbod kunnen doen. In het geval van Wave verschijnt een dergelijke aanbieding in het dashboard en wordt er bijvoorbeeld overgestapt naar een andere verzekeraar of energiemaatschappij dan ontvangt Wave hoogstwaarschijnlijk een bepaalde fee. Eigenlijk het model waar oorspronkelijk het voormalige Yunoo ook op gebaseerd was, tegenwoordig bekend als AFAS Personal. Het persoonlijke digitale huishoudboekje, gratis en waarin ook aanbiedingen werden gedaan door diverse leveranciers. [pullquote_left]Naast het feit dat dit een ingewikkelde constructie betreft is gebleken dat dit model nog niet levensvatbaar is.[/pullquote_left]Naast het feit dat dit een ingewikkelde constructie betreft is gebleken dat dit model nog niet levensvatbaar is. Onder de vleugels van AFAS kan het verder gedijen maar anders denk ik dat er even geen toekomst was geweest. Een ingewikkelde constructie omdat er vergelijkings engines achter moeten zitten waar jongens zoals Kieskeurig en Independer al jaren met veel man en macht aan bouwen. Voor de ABN AMRO en de ING is het digitale huishoudboekje een service die gratis wordt aangeboden, als klantbinding, niets meer of minder.

Prijs is geen issue

Dus gaat het model van Wave het worden? Vooralsnog denk ik van niet. Het zet ons aan het denken, schud ons wakker en meer dan een speldenprik is het even niet. De pijn bij ondernemers is blijkbaar nog niet groot genoeg om te beseffen dat het samenwerken met een accountant of administratiekantoor ook anders kan of moet. Dit heeft tot gevolg dat de kantoren ook geen pijn voelen en de noodzaak bij de vennoten om te veranderen niet hard gemaakt kunnen worden. Prijs is dus niet echt een issue. Ja, ondernemers klagen dat ze teveel betalen maar of het nu reden genoeg is om echt over te stappen? Blijkbaar niet. Het is die echte vernieuwende dienstverlening waarvan ik en de ondernemers nog niet kunnen beschrijven hoe die eruit gaat zien. Waarvan we straks met z’n allen denken, dat we dat niet met elkaar hebben ingezien! Dat biedt perspectieven en geeft dus iedereen de kans om met dit ei van columbus op de proppen te komen. Dus de oproep van Alexander Leppink snijdt hout en moeten we vooral doorgaan met innoveren en proberen!

Mobiele versie afsluiten