preciesmark.

Het Goud Van Exact

Afgelopen week werd bekend dat Microsoft het bedrijf Yammer overneemt. Een prima acquisitie mijns inziens. Yammer is een soort Twitter maar dan voor intern gebruik. Ik heb zelf ervaring naast Twitter met Chatter, een soortgelijke toepassing maar dan geïntegreerd met het vanuit origine salesforce automation systeem: Salesforce.com. Het lastige van dergelijke toepassingen is het uitleggen wat het precies voor een bedrijf of individu kan betekenen. Toepassingen als Twitter, Chatter en Yammer overkomen eigenlijk een organisatie en worden een soort ‘way-of-life’. Stel Twitter was onbekend en je zou het moeten verkopen aan iemand of een organisatie, heb je dat wel eens geprobeerd? Verder dan: ‘…alles wat ik wil weten haal ik uit Twitter…’ kom ik ook niet en na die elevator pitch blijven de meeste mensen mij ietwat glazig aankijken. Het zijn manieren van werken die je echt moet ervaren om erachter te komen wat ze voor je kunnen betekenen. Iedere ondernemer droomt van een dergelijk succes waarbij zonder het echt te hoeven aanzwengelen het en-masse wordt opgepakt. Zo is Hyves ooit gestart als mobiele applicatie en geëindigd als grote social media site en zo is Twitter in het begin neergezet als micro-blogging  en is het een term die je nu nergens meer voorbij ziet komen. En gelukkig blijven dergelijke dingen gebeuren en is dit succes niet zo makkelijk na te bootsen of te vinden. [pullquote_right]Toepassingen als Twitter, Chatter en Yammer overkomen eigenlijk een organisatie[/pullquote_right]Eigenlijk gebeurt het gewoon. The right time at the right place veelal. Vooral veel blijven proberen, veel fouten maken en eens kom je dat moment tegen, of niet natuurlijk. Zo logisch was het dat MMS het populaire SMS ging opvolgen maar die stature heeft het nooit kunnen bereiken. Terwijl we er vandaag de dag met Facebook en Instagram op los fotograferen met de mobiel en delen met anderen. Ik weet nog mijn eerste iMode NEC telefoon met kleurenscherm waarmee ik een gemaakte foto in 16 kleuren kon publiceren op het web. Baanbrekend, trots als een pauw, ik schrijf ergens 2002.

Yammer en Synergy

Inmiddels ben ik zelf bijna 6 maanden werkzaam bij Exact en heb ik aardig beeld hoe het er reilt en zeilt. Nog lang niet alles gezien maar voldoende om een nuttige bijdrage te kunnen leveren. Net zoals ieder bedrijf heeft Exact ook een bepaalde bedrijfscultuur. Ik zou die willen omschrijven als open, dynamisch en ondernemend. Iets wat we proberen in toenemende mate naar buiten toe uit te stralen omdat het simpwel weg is wie we zijn. Altijd op zoek naar oplossingen, altijd de ruimte ergens zoeken of creëren om een stap verder te gaan. Het zit in de genen van het bedrijf en de mensen en het is prachtig om daar deel van uit te mogen maken. Dat neemt de nodige uitdagingen met zich mee om dat ondernemerschap en die passie over te brengen op andere collega’s en op de markt. Ook zijn er tools die binnen Exact worden gebruikt ter ondersteuning van alles waar we mee bezig zijn en een belangrijke daarbinnen is Synergy. Het is een stuk software die binnen alle lagen van de organisatie, door alle disciplines heen wordt gebruikt en toegepast. Het is omgeving waarin wordt samengewerkt die zich beweegt rondom mensen, documenten en werkstromen. Ik werk er nu een aantal maanden mee en ook Synergy is een way-of-life. Het is een manier van samenwerken zoals ik die ken binnen Twitter, Yammer, Chatter, Teambox en Podio alleen iets minder sexy. [box_light]De laatstgenoemde is onlangs overgenomen door Citrix, eeuwig zonde in mijn optiek, wat moet een software infrastructuur partij in hemelsnaam met een samenwerkingstool?[/box_light] Wanneer ik klanten, partners en onze eigen medewerkers hoor vertellen over Synergy weten die van geen ophouden. Eén en al lof over hoe waardevol deze software kan worden ingezet. Het enige waar Exact nog niet in is geslaagd, is het vermarkten van deze propositie. Synergy bestaat eigenlijk al best wel wat jaren, ik heb zelfs van Arco van Nieuwland ergens in 2003 eens een demo gekregen van een alpha/beta release van een online applicatie genaamd Synergy. Ik was toen werkzaam voor Inforay, een ontwikkelaar van online Business Intelligence tools. Dus eigenlijk best wel vooruitstrevend dat op dat moment de eerste vormen van online samenwerken zijn ontstaan. Maar tot dusver nog niet het succes wat het eigenlijk verdient en in zich heeft. De vraag komt dan ook herhaaldelijk terug en zo ook nu: hoe laten we Synergy beter tot haar recht komen?

De Synergy timeline

Een leuke maar ook erg lastige vraagstelling. Velen hebben zich er de afgelopen jaren al over gebogen en zijn niet gekomen tot het gewenste resultaat. Ik heb de mooiste presentaties en brochures voorbij zien komen waarin prima staat uitgelegd waarom bedrijven ermee aan de slag moeten gaan. Maar goed, ik ben eigenlijk al verpest want ik werk er inmiddels mee en ben in die zin al gekleurd wanneer ik de brochures en andere materialen erover lees. En dat is nu juist de kunst dat mensen en bedrijven met beperkte uitleg de intrinsieke drang voelen om ermee aan de slag te gaan. [pullquote_left]Betrokken raken in projecten, programma’s en initiatieven die je anders nooit had gevonden of waarvan je het bestaan niet wist.[/pullquote_left]Als eerste denk je dan aan bundelen, packagen van voorbeeld werkstromen, processen en aanpalende documenten en mensen maar ook dat is reeds veelvuldig gedaan. Blijkbaar blijft het lastig om het dusdanig duidelijk te maken waarbij een potentiële klant zich direct herkent in hetgeen wordt voorgeschoteld. En eigenlijk is dat logisch omdat het hier in feite om een gedragsverandering van de organisatie gaat in de wijze waarop teams, mensen en afdelingen met elkaar samenwerken. Eerst leren delen om later te kunnen vermenigvuldigen. Laten zien in een timeline, zoals je die kent in Twitter en Facebook en LinkedIn, waar je mee bezig bent en waarop mensen kunnen inhaken. Een principe waarop al deze sociale netwerken zijn gebaseerd. Betrokken raken in projecten, programma’s en initiatieven die je anders nooit had gevonden of waarvan je het bestaan niet wist. Synergy heeft zo’n timeline principe alleen daarbinnen heet het workflow. Het maakt niet uit langs welke invalshoek ik iets wil vinden. Mensen, projecten of documenten, ik kom altijd bij datgene uit dat ik wil vinden. Tja dat klinkt nog steeds vaag en hoog over en dat kan ik me prima voorstellen. Zou ik je nu doorverwijzen naar de pagina’s op onze website die Synergy proberen uit te leggen dan voorspel ik je dat dat er niet makkelijker op wordt.

Online samenwerken

Heb ik de oplossing nu? Neen, nog niet. Ik denk wel dat ik weet in welke richting ik moet zoeken. Dat is namelijk het antwoord op de vraag hoe omgevingen waarin mensen online dingen met elkaar delen en samenwerken tot stand zijn gekomen. Hoe kan het dat grote groepen van mensen opeens zijn gaan werken in een dergelijke omgevingen. Wat maakt het dat als ik op de Teambox site kom ik word geappelleerd op gevoelens dat ik iets zou missen en zij hiervoor de oplossing hebben? Ik de neiging heb om direct een trial af te sluiten om me vervolgens te laten meezuigen in de oplossing? Let wel, het is uiteindelijk aan de gebruiker zelf, zijn omgeving en de discipline die ervoor zorgdragen dat eruit wordt gehaald wat erin zit. Maar het is te faciliteren daarvan ben ik overtuigd. Het gaat om slimmer werken, heb er al eens over geschreven, het échte nieuwe samenwerken. Dat gaat veel verder dan het op afstand kunnen werken. Het is het goud van Exact, het ligt al jaren in onze kluis alleen we moeten er nog even een mooi sieraad van zien te smeden. Ik wens mezelf succes.

 

Mobiele versie afsluiten