preciesmark.

Het Maken Van Een WordPress Blog in 3 Stappen

In september 2005 ben ik al eens gestart met bloggen. Helaas is de aanbieder web-log.nl niet meer maar zijn via de site archive.org nog wat stukken terug te halen. Grappig om weer eens te lezen. Inmiddels zijn we 6 jaar verder en is er veel veranderd. YouTube is in de tussentijd ontstaan net zoals  Twitter en de iPhone. Ongelooflijk dat je je soms afvraagt hoe we het toch deden voor die tijd. Schrijven blijf ik leuk vinden en zo zijn er veel posts van mij te vinden op de Twinfield blog en schrijf ik af en toe voor DutchCowboys. Die laatste heeft een enorm bereik, leuke plek om je gedachten eens te exposeren. En dat bereik, dat is toch aardig. Hoe je het went of keert, als 20.000 mensen je blog post bekijken geeft dat een goed gevoel al helemaal als er commentaren op worden geleverd. Met mijn nieuwe rol op komst en om voor mijzelf de ruimte te creëren om in ieder geval te blijven schrijven toch maar besloten een eigen blog op te zetten. Tegenwoordig worden er tal van plekken aangeboden waar je het allemaal makkelijk zelf kunt regelen. In deze blogpost leg ik uit in welke stappen ik dat heb gedaan. Ik deel het opzetten van de blog in tweeën namelijk de technische realisatie en de wijze waarop je na dient te denken over de communicatie gedachte. Communicatieplan vind ik wat te zwaar klinken maar er even bij stil staan kan geen kwaad. Immers het realiseren van bereik is toch een aardige.

Stap 1: keuze voor WordPress

Achter een blog hangt een zogenaamd Content Management Systeem (CMS) waar je de functionaliteit van de blog inregelt evenals de artikelen opstelt en publiceert. De afgelopen jaren heb ik er veel voorbij zien komen waarbij WordPress wat mij betreft de absolute king is. Was WordPress voorheen uitsluitend bedoeld voor bloggen, tegenwoordig worden er complete websites mee gebouwd voor grote ondernemingen. The Voice of Holland is een prachtige case voor WordPress maar zo zijn er nog vele te noemen. [quote]Dat heeft als grote voordeel dat als er morgen een nieuw social network op doemt er vast weer individuen zijn die iets ontwikkelen waardoor je het snel op de site kunt integreren.[/quote] Daar waar je bij de grote jongens toch afhankelijk bent in hoeverre en hoe snel zij kunnen inspelen op de ontuitputtelijke stroom aan ontwikkelingen. Dat is de huidige tijdsgeest, alles verandert, sneller dan ooit tevoren en al helemaal online. Je dient je hier als organisatie op aan te passen inclusief de systemen. Met een WordPress CMS ben je in staat om je continu en slagvaardig aan te passen op de marktomstandigheden. Uiteraard zijn er meerdere systemen beschikbaar zoals Joomla en Hippo. WordPress is gratis te downloaden en te installeren op een server. Je kunt ervoor kiezen server cq. hosting ruimte ergens te huren en de installatie zelf uit te voeren. Wat ik heb gedaan is het volgende. Bij Yourhosting.nl heb ik zowel een domeinnaam als een Small pakket besteld voor enkele euro’s per maand. De inloggegevens die heb ik doorgemaild aan de mensen die voor mij de installatie op afstand gaan uitvoeren. Er loopt veel kennis rondom WordPress rond in de markt en er zijn honderden ZZP’ers die voor enkele honderden euro’s de installatie uitvoeren zodat je daarna direct met je blog aan de gang kan. Ik heb hiervoor 300 euro betaald. Eerste waar je over moet nadenken is de naam van je blog, de domeinnaam. Eigenlijk maakt dat helemaal niets uit. De toekomst zal laten zien of je lading aan een bepaalde naam weet te geven. Nu roept iedereen: ‘Apple, wat een geweldige naam!’ terwijl toen Steve het voor het eerst aan een aantal bekenden van hem heeft verteld zij hem vast glazig hebben aangekeken, ‘Apple, for a computer? You are crazy…’. [toggle_box title=”Duizenden euro’s besteed aan het vinden van een naam” width=”Width of toggle box”]Ik heb me ooit eens laten verleiden door een buro die met ons een nieuwe naam ging bedenken voor een digitale muziek- en videospeler van het merk Commodore. Ik zal het nooit meer vergeten, 20.000 euro kostte dat geintje. Vol verwachting en na diverse uitgebreide briefings over merk, beleving, klantwaarde en al niet meer werden we uitgenodigd ten kantore. Een groot scherm stond klaar waarop namen zouden worden geprojecteerd die wij dan een score mochten geven. Honderden namen passeerden de revu en al snel leek het erop dat of wij nu Coca Cola waren geweest of een of andere fietsenbouwer ze waarschijnlijk met precies dezelfde namen waren gekomen. Ik heb nog niet gezocht maar er bestaat vast een online dienst waarbij je in staat bent om een hele rits van productnamen te genereren. Ah, en zie hier, een heel lijstje zelfs. Enfin 20.000 euro lichter en we waren geëindigd met een top 3 van namen die het allemaal net niet waren. Ik zal het moment nimmer vergeten. We waren met enkele families op vakantie in Frankrijk. Ook daar heb ik mijn zoektocht naar een geschikte naam neergelegd. Al snel gingen neven en nichten in de weer om vervolgens met de meest fantastische namen op de proppen te komen. Op de terugweg naar Nederland werd ik door mijn destijds 10 jarige neefje ge-smst: Gravel berichtte hij, en zo geschiedde. In één slamdunk werd dat hele bureau weggevaagd.[/toggle_box]
Ik heb gekozen voor de naam: preciesmark.nl. Meer een woordgrapje. Ten tijde van Twinfield werd het woordje ‘exact’ door alle medewerkers structureel omzeild door hiervoor in de plaats ‘precies’ te gebruiken. Met mijn overstap naar Exact zit er dus iets van een gedachte achter zonder dat ik nou direct een merknaam erin opneem. Mijn Twitter account heb ik dezelfde naam gegeven: @preciesmark. Enfin, we zitten nog steeds in de technische realisatie. Hosting pakket en domeinnaam zijn op orde en een ZZP’er staat opgelijnd om de installatie uit te voeren. Nu wordt het tijd om een keuze te maken voor een specifiek ontwerp. Ga hiervoor naar de website themeforest.com en kijk rond in een weelde aan ontwerpen en themes. Echt geweldig, voor 25 euro bestel je online een ontwerp naar keuze, downloaden, doorsturen naar de ZZP’er en klaar ben je. Kijk bij het selecteren van een theme even goed naar de onderdelen die er deel vanuit maken. Later ben je altijd zelf nog in staat om een van de vele plug-ins aan WordPress toe te voegen maar sharing buttons voor social media en zogenaamde ‘shortcodes’ die stukjes handige functionaliteit bezitten zijn wel handig om direct geïnstalleerd te hebben.

Stap 2: het inrichten

Veruit het meeste werk aan de blog is het schrijven van de content. Al is het theme binnen WordPress nog zo mooi, een lege huls heeft geen enkele waarde. Met een blog ben ik van mening dat je echt vanuit jezelf moet schrijven. Op die manier ben en blijf je authentiek, hoef je niet te schrijven naar een bepaald publiek en kun je lekker jezelf blijven. Dat geeft een vorm van vrijheid die ook kenmerkend is voor blogs, je kunt zeggen wat je wilt, allemaal op persoonlijke titel. Dus het nadenken over je doelgroepen en wat zij willen zien en lezen vind ik wat minder relevant tenzij je een commercieel belang erbij hebt. Die heb ik in ieder geval niet. Toch is het verkrijgen van bereik wel een aardige immers voor wie ga je dan eigenlijk bloggen? [pullquote_left]De ervaring leert dat WordPress het erg goed doet in de search engines van Google en Bing.[/pullquote_left] Het is ons bijvoorbeeld bij Twinfield gelukt om rondom sommige keywords een top positie te bemachtigen puur door de slimme inzet van de blog en het gebruik maken van de juiste keywords. De ervaring leert tevens dat het vooraf bedenken van de hoofdthema’s en bijbehorende keywords je later veel profijt kunnen opleveren. Als je namelijk consistent het gebruik van deze hoofdthema’s en keywords doorvoert in je headers, de teksten en tags dan kost het vrijwel geen extra moeite om zoek machine vriendelijke blogposts te schrijven. Let wel op, in de basis geloof ik dat het gaat om het schrijven van leuke, interessante artikelen vanuit jezelf. Als je met behulp van wat Search Engine Optimization (SEO) je bereik net iets kunt vergroten dan is dat mooi meegenomen. De valkuil is dat je hierin kunt doorslaan en er teveel tijd en energie wordt gestoken in SEO, dat gaat mijns inziens ten koste van de kwaliteit en aandacht die je dient te besteden aan je artikel. Een handige WordPress plug-in is van Yoast. Op een eenvoudige manier kun je je artikel optimaliseren langs keywords waarin je graag wordt gevonden.

Laten we het hebben over de hoofdthema’s. Als ik kijk in mijn Klout dashboard dan staan daar al best wel een aantal hoofdthema’s in die organisch gezien aan mij worden gekoppeld te weten accounting, marketing en social media. Als ik kijk naar mijn blogpost verleden dan schrijf ik over nog vele andere onderwerpen echter daar is het toch de kunst om te zien of die te scharen zijn onder een hoofdthema die je vervolgens verbijzonderd met behulp van keywords (in de headers) en tags. Andere onderwerpen die mij boeien en waarover ik graag schrijf zijn: mobiel, cloud computing, saas, gadgets, sporten en marktgerichte concepten. Maar ja, een hoofdthema genaamd ‘marktgerichte concepten’ die gaat niemand natuurlijk vinden. Een handige tool om uit te vinden wat veel gezochte keywords zijn is van Google. Hiermee kun je bepalen welke woorden er volgens Google toe doen. Je kunt dan zelf besluiten voor woorden te gaan waarop veel wordt gezocht echter daar zijn velen mee bezig om daarop gevonden te worden. Je kunt ook besluiten de wat minder voor de hand liggende keywords eruit te pikken om eerder op te vallen. Handig om dus uit te vinden wat goede hoofdthema’s zijn en welke keywords zich in het umfeld daarvan bevinden. Wat ook wil helpen is eens kijken hoe uitgevers dat doen van populaire websites. Zij bekijken elk jaar welke thema’s actueel zijn of gaan worden en zullen langs die assen artikelen gaan publiceren. Sprout, TechBusiness en Mashable zijn enkele voorbeelden.

Stap 3: selecteren van de juiste plug-ins

Wanneer de categorieën zijn aangemaakt en er de juiste keywords voor zijn aangemaakt met tags dan kun je aan de slag gaan met het installeren van wat aanvullende plug-ins. Let op, dat hoeft niet maar het kan net dat extra aan functionaliteit op je blog aanbieden die je onderscheidt van de rest. Hierin zit net zoals bij het selecteren van een ‘theme’ ook een valkuil: je kunt uren achtereen bezig zijn met het zoeken en vinden van allerlei plug-ins. Stel grenzen voor jezelf en zet een lijstje op met functionaliteiten waarover je wilt beschikken. Enkele tips die ik je graag wil meegeven:

[checklist]
  • MailChimp, een prachtige plug-in van de gelijknamige emailmarketing aanbieder. Maakt automatisch een nieuwsbrief aan en verstuurt deze via email naar je lezers
  • Social, een plug-in die lezers laat inloggen met hun Twitter handle om te reageren plus de mogelijkheid om wanneer er over Twitter handles wordt ‘gehovered’ iemand direct te gaan volgen zoals hier: @preciesmark
  • Blackbird Pie, met behulp van deze plug-in voeg je op een eenvoudige manier Twitter berichten toe binnen je blog-post inclusief direct oproepbare Twitter functionaliteiten zoals het geven van een reply of retweet
  • Yoast, een aanvulling op WordPress waarmee elk artikel kunt optimaliseren voor SEO doeleinden aan de hand van keywords
  • Online Backup, een automatisch online back-up systeem
  • Disqus, een alternatief voor een gedeelte van de de eerder genoemde Social plug-in, veel gebruikt platform op andere blogs en websites om reacties achter te laten op artikelen, vergt wel behoorlijk wat performance
[/checklist]

Het geeft de voor mij belangrijkste plug-ins weer. Hangt ook weer af van het theme dat je hebt gekozen waarin ook allerlei functionaliteiten in opgenomen kunnen zijn opgenomen. Wanneer de basis staat is het zaak om echt aan de slag te gaan met het schrijven van artikelen. Zorg ervoor dat je hier alles focus op houdt en laat de hele infrastructuur van de blog even met rust. Creëert ruimte in je hoofd om leuke artikelen te schrijven waar het uiteindelijk om gaat. Als die maar aantrekkelijk en relevant genoeg zijn komen de lezers vanzelf. Want zeg nou eerlijk, sites als Nu.nl en de Telegraaf.nl moeten het niet hebben van hun uiterlijk of functionaliteiten. Succes!

[signoff]
Mobiele versie afsluiten