preciesmark.

In 10 Stappen Naar Inbound En Content Marketing

Er wordt veel over geschreven, storytelling, content marketing en inbound marketing. Een partij die wat dat betreft het principe ‘practice what you preach’ perfect toepast is HubSpot. Eén van de key mannen daar is Mike Volpe (@mvolpe). Erg toegankelijke man die ik op Dreamforce een aantal keer heb zien spreken. Zij ontpoppen zich toch wel als de autoriteit op het gebied van inbound marketing en zijn een ware content machine rondom onderwerpen in dit umfeld. Ook mij boeit dit onderwerp omdat het een andere kijk geeft op het bedrijven van marketing wat ook mogelijk wordt gemaakt door technologie en online platformen die tot onze beschikking staan. In plaats van het schreeuwen van een boodschap naar een menigte draait het nu om waardevolle en dus relevante kennis delen met je doelgroep. Het principe ‘om te kunnen vermenigvuldigen moet je eerst kunnen delen’ staat hierin centraal. En tijdens de switch die we als economie maken van een maak industrie naar een kennis economie is dat een lastige. Velen zijn namelijk gewend om kennis opgebouwd gedurende de studie en het werkzame leven te vergrendelen, op te sluiten en voor zich te houden. Terwijl juist die kennis kan worden ingezet om niet alleen klanten te bedienen maar ook om potentiële klanten aan te trekken. Ik denk dat we wel kunnen spreken van een oude en nieuwe generatie marketeers. De kern principes blijven hetzelfde maar de middelen maken het mogelijk om deze daadwerkelijk toe te passen.

Waar ik toch wel in geloof, en waarvan ik hoop dat ik daar de komende jaren tijd en effort in kan steken, is eigenlijk de volgende opzet om marketing campagnes en activiteiten te ontplooien gericht op het genereren van leads waarvan sales ook verwacht dat ze die gaat krijgen:

[checklist]
[/checklist]
Het is een ogenschijnlijk eenvoudig riedeltje dat zo op te noemen is echter een behoorlijke organisatie en infrastructuur vereist om het daadwerkelijk te kunnen bewerkstelligen. Ik vind dat je als marketeer verantwoordelijk bent om bottom line leads te genereren voor een sales organisatie. Daarbinnen liggen allerlei nuances en zorgvuldigheden maar bottom line is dat waarvan ik vind waar marketing voor staat. Tuurlijk, ook branding maar niet op zich zelf staand, altijd ten dienste van. Dat het leads betreft waarvoor in detail is afgesproken wat de kwaliteit ervan is. Dat ze worden gegenereerd op de momenten dat sales ze ook verwacht en dus ook kan opvolgen. Er wordt op diverse websites en blogs veel over geschreven, zowel het gedachtegoed als de infrastructuur die benodigd is om iets dergelijks op te kunnen zetten. Waarom ik deze kennis deel? Om anderen te inspireren en daarmee te helpen. Kom daarmee de concurrentiepositie van een onderneming mee in het geding? Nee, als je gelooft in jezelf en je eigen kracht dan weet je dat dit principes en methodes zijn die niet van vandaag op morgen zijn te implementeren. Dat is een proces van maanden misschien wel jaren om uit te denken en te implementeren. Hier volgen ze, de waardevolle bronnen die je kunnen helpen je gedachten op dit gebied te ordenen:

Content Mapping

Eloqua is zogenaamde marketing automation software. Er zijn diverse partijen die dergelijke oplossingen bieden zoals Marketo en Pardot. Hun software automatiseert allerlei marketingprocessen gerelateerd aan het uitrollen en meten van campagnes. Daarbinnen spelen website, social media, landingspages en offline weer een voorname rol. Eloqua heeft ooit eens een ‘Content Grid’ uitgewerkt. Een matrix waarin je kunt afleiden op welke momenten in de aankoopcyclus welke type van content het meest waardevol zijn en leiden tot conversie.

Conversie

Het delen van waardevolle content heeft conversie als primair doel. En conversie hoeft echt niet te betekenen een directe verkoop of creatie van een lead, het aanmelden voor een nieuwsbrief behoort er namelijk ook toe. Dat het vervolgens een jaar duurt voordat iemand echt een klant wordt en om die tijdspanne weer in de korten is een marketing uitdaging. Het schrijven van content met dit primaire doel in het achterhoofd en daarbij ook nog eens bedenken wat de meest geschikte distributie- en publicatievorm is, is een hele kunst. In deze blog post worden enkele tips gegeven.

Content Marketing

Op de Mashable blog worden veel berichten gepost over inbound marketing en content marketing. Hier een lijstje met aardige generieke tips omtrent het bedrijven van content marketing.

Mobiele versie afsluiten