Luisteren Accountants Wel Naar Ondernemers?
15Binnen Exact proberen we de klant centraal te stellen. Als marketing afdeling mag je verwachten dat daar deze kar wordt getrokken, de wijze waarop de klant centraal wordt gesteld. Zo hebben we voor al onze doelgroepen zogenaamde persona’s beschreven waarbij we proberen te begrijpen wat er speelt bij de mensen voor wie we oplossingen bieden. En dat valt niet mee omdat het niet een statisch gegeven betreft maar juist zeer dynamisch van aard is. Onderwerpen, thema’s en actualiteiten veranderen continu en het is juist de uitdaging om deze met de klant mee te volgen. Het aardige binnen Exact vind ik dat marketing niet de enige afdeling is die de persona’s hanteert. Zo heb ik ook al op onze development afdeling mooie A3’s op de muur zien hangen van persona’s die gebruikers moeten voorstellen van onze (web) applicaties en mobile apps. Onze propositie managers hebben op regelmatige basis sessies met klanten om verbeteringen en nieuwe functionaliteiten binnen de software te bespreken en we organiseren de nodige events om te luisteren wat er speelt. Deze samenstelling van initiatieven maakt dat wij erin geloven dat we de beste software ontwikkelen. ‘Lekker belangrijk’ hoor ik menigeen denken en dat is terecht. Wij kunnen dat wel vinden maar het gaat erom dat onze klanten dat ook echt ervaren. Het is dan ook onze taak om voor onze klanten de vertaling te maken van thema’s die voor hen spelen naar onze proposities. Het is een kunst die ik zelf heb geleerd bij met name Amerikaanse IT bedrijven die erom bekend staan zeer marktgericht en marktgedreven te werk te gaan. De klant is de waarheid.
Marktgericht opereren
De IT sector staat bekend om het competitieve karakter maar er zijn sectoren waar dat veel minder aan de orde is. De accountancy sector is daar mijns inziens een voorbeeld van. Het verplichte karakter van de kennis intensieve dienstverlening maakt het een noodzakelijk kwaad. Echter ook deze sector komt niet uit onder de technologische ontwikkelingen die ervoor zorgdragen dat diensten op compleet andere manieren worden beleefd en geleverd. Vele taken worden weg geautomatiseerd en het gedrag en verwachtingspatroon van ondernemers verandert mee. Marktwerking doet zijn intrede, concurrentie en prijsdruk nemen en toe en ziedaar de kantoren worden gedwongen om zichzelf te onderscheiden van de rest. [pullquote_right]Marktwerking doet zijn intrede, concurrentie en prijsdruk nemen toe, kantoren worden gedwongen om zichzelf te onderscheiden[/pullquote_right]En als dat jaren achtereen niet nodig is geweest is dat ‘a hell of a job’. Dat zal menig kantoor beamen en naarstig wordt gezocht naar nieuwe manieren van dienstverlening en daarbij behorende verdienmodellen om de concurrentie positie te behouden. Sales en marketing doen ook haar intrede binnen de accountancy sector. Mensen met targets en bonussen die geen facturabele uren schrijven. Oef, dat is wennen maar er zijn al kantoren die dit begrijpen en echte sales mensen werven. Nee niet de relatiebeheerder die het er even naast doet, 100% commercianten die simpelweg weten hoe deals te closen. Het klinkt erg kil en Amerikaans maar ja, daar draait het at the end wel om.
Master Editions
Wat ik zelf heb ervaren de afgelopen jaren binnen de accountancy sector zijn een aantal zaken. Als eerste valt mij op dat velen er wel van doordrongen zijn dat hoe het ging niet meer gaat en er zaken moeten veranderen. Transparantie, waarde toevoegen, adviseren, het zijn allemaal thema’s de actueel zijn en in tal van bijeenkomsten worden besproken met elkaar. En dat is het tweede dat mij opvalt, met elkaar. Beroepsverenigingen, brancheverenigingen doen verwoede pogingen om hun leden in de verandering mee te nemen en vooral met elkaar. TUACC is opgestaan en ook daar zijn het met name de vooruitstrevende accountants die met elkaar de verandering proberen vorm te geven. Maar dat is eigenlijk niet marktgericht. De markt zijn de bedrijven en ondernemers die de diensten afnemen, in hoeverre wordt er naar hen geluisterd? In hoeverre wordt er met hen gesproken over de wensen en onderwerpen die voor hen relevant zijn? In hoeverre weet u waarvan de ondernemers dagelijks wakker liggen?
Het is die inspiratie die ervoor heeft gezorgd dat de eerste Master Edition voor accountants op 26 juni a.s. gaat plaatsvinden in een unieke samenstelling. Een beperkt aantal plekken wordt beschikbaar gesteld aan een drietal groepen:
[pluslist]- medewerkers van accountants- en/of administratiekantoren (vennoten, accountants, assistent accountants etc.)
- studenten accountancy van Nyenrode
- ondernemers
In deze unieke samenstelling gaat niemand minder dan Twan Huys rondom een tweetal thema’s stellingen poneren en een debat ontlokken tussen de drie bloedgroepen. Wij denken dat dit nieuwe inzichten gaat bieden waarvan u zich nog niet bewust was. Drie vertegenwoordigers van iedere groep nemen plaats op het podium en zullen in aanloop naar de eerste Master Edition worden geïnterviewd en gefilmd om hun visie en mening te geven omtrent de twee thema’s. De thema’s voor deze editie betreffen Het Nieuwe Samenwerken en Coaching & Advies.
Uw moderator: Twan Huys
Accountants laten niet na de woorden coaching en advies regelmatig in de mond te nemen. Het type van dienstverlening waarvan zij overtuigd zijn dat dat is waar de ondernemer behoefte aan heeft. Maar is dat wel zo? En als dat zo is wat verstaan accountants daar dan onder maar nog belangrijker, wat verstaan ondernemers daaronder? En als we dat dan van elkaar hebben aangehoord, wat wordt er binnen de studie op dit moment gedaan om ervoor zorg te dragen dat de accountant van morgen op de veranderende wens van de ondernemer kan inspelen? [quote]De thema’s voor deze editie betreffen Het Nieuwe Samenwerken en Coaching & Advies[/quote]In een uitdagende setting bij Media Plaza te Utrecht met een niet alledaagse catering worden alle zintuigen geprikkeld om met elkaar de discussie en het debat aan te gaan. Wij gaan u helpen en faciliteren om de echte wens van de ondernemer op het netvlies te krijgen. Te begrijpen wat die mensen beweegt zodat u uw dienstverlening hierop kan aanpassen. Nog steeds met elkaar maar in een wat andere samenstelling omdat wij ervan overtuigd zijn dat die andere samenstelling echt waarde toevoegt. Durft u het aan? Het aantal plaatsen is beperkt dus bent u accountant of ondernemer, meld u vanaf 18 mei dan snel aan. Studenten worden in samenspraak met Leen Paape van de universiteit Nyenrode geselecteerd. Tot de 26e juni!
RT @preciesmark Luisteren Accountants Wel Naar Ondernemers? http://t.co/fBF3OR0Z #emstre
Nieuwe BLOG post: Luisteren Accountants Wel Naar Ondernemers? http://t.co/lt1vNe29
Luisteren Accountants Wel Naar Ondernemers? | blog over marketing, online ondernemerschap en the cloud http://t.co/sbkzC1HZ #emstre
Luisteren Accountants Wel Naar Ondernemers? http://t.co/FxblvdH6 via @preciesmark
Gelezen: Luisteren Accountants Wel Naar Ondernemers? http://t.co/lnKXDi44
Nieuwe BLOG post: Luisteren #accountants wel naar #ondernemers? http://t.co/jenQXldJ #emstre #mastereditions
BLOG post: Luisteren #accountants wel naar #ondernemers? http://t.co/0vPfS0xp #emstre #mastereditions