• Home
    • About
    • Contact

    preciesmark.

    blog about marketing and technology

    • Marketing
      • Social Media
      • Marketing Automation
      • Content Marketing
    • Business Software
      • Wholesale & Distribution
      • Professional Services
      • Manufacturing
      • Accountancy
    • Gadgets
    • Triathlon

    Van Blauw Naar Rood: Mark Appel Van @boekhoudonline Naar @preciesmark

    4
    • by Mark Appel
    • in Content Marketing · Social Media · Triathlon
    • — 28 nov, 2011
    Toen ik eind 2009 startte als marketing manager bij Twinfield kreeg social media in Nederland net wat tractie. Netwerken zoals Facebook en Twitter begonnen te beklijven en meer en meer mensen en bedrijven gingen ermee aan de slag. Binnen Twinfield werden deze ontwikkelingen tevens met argensogen aangekeken maar begin 2010 toch wel besloten dat we deze ontwikkeling niet zomaar voorbij konden laten gaan. Sterker nog, we zijn er vol op gedoken. Als ik nu terugdenk aan de gesprekken die we destijds hadden met potentiële nieuwe PR buro’s realiseer ik me dat social media echt nog in de kinderschoenen stond ten opzichte van nu. In september 2009 maakte ik mijn Twitter account @boekhoudonline aan naast mijn persoonlijke in juni 2007 aangemaakte account die ik nauwelijks gebruikte, @leppam. Ik had zelfs nog een derde account @dvdishistory en die heb ik in het begin gebruikt voor persoonlijke tweets. Al snel vond ik het hebben van meerdere accounts onpraktisch plus het feit dat ik er in geloof dat je Twittert als mens waarbij zakelijk en privé door elkaar heen lopen. Mensen volgen mensen die op dat moment een bepaalde functie vervullen en bepaalde interesses hebben. Inmiddels heb ik een schare van ongeveer 3.700 volgers weten op te bouwen en is het Twitter netwerk voor mij dé informatiebron geworden voor alles wat ik wil weten. In combinatie met een iPad en de Flipboard en Zite apps is het verhaal helemaal compleet. [pullquote_left]Informatie komt naar mij toe, ik hoef er niet meer naar op zoek.[/pullquote_left] Als ik een vraag heb stel ik die aan mijn netwerk en binnen no-time heb ik antwoord terug. Ik doe contacten op die ik anders nooit zou opdoen en leer mensen eerst op Twitter kennen alvorens hen IRL (in-real-life) te ontmoeten. Deze enorme boost in het gebruik van sociale netwerken heeft Twinfield tevens geen windeieren gelegd. Ik denk dat ik wel mag stellen dat we de voorlopers zijn geweest in de accountancy sector en het een zichtbaarheid heeft gecreëerd die bij Twinfield past. Innovatief en vooruitstrevend. Binnen Twinfield werd de ruimte geboden om te proberen, te testen en vooral fouten te maken. Hierdoor wisten we op dat vlak al snel een voorsprong op te bouwen ten opzichte van de rest en zijn we vrij snel de kennis die we op deden gaan delen met klanten en prospects. Dat maakt dat Twinfield een autoriteit is geworden binnen de accountancysector op het gebied van social media. Met als hoogtepunt de Nationale Accountancydag 2011 waar we via social media een bereik wisten te realiseren van 1,5 miljoen impressies met een kleine 1.000 tweets die gedurende het congres werden gedeeld.

    Privé of zakelijk?

    Voor mij persoonlijk geweldig om op deze praktische manier met vallen en opstaan te leren omgaan met dit nieuwe medium. Inmiddels zijn we een tweetal jaren verder, is Twinfield verkocht aan Wolters Kluwer en diende zich nieuwe mogelijkheden aan in mijn carrièrepad. ‘It was a tough decision…’ zoals de Amerikanen zouden zeggen maar eind 2011 werd mijn overstap naar Exact als directeur marketing een feit. Een ander speelveld, een grotere organisatie met bijbehorende verantwoordelijkheden en uitdagingen. Chapeau voor de Twinfield organisatie die op een professionele wijze is omgegaan met mijn besluit. Met wederzijds begrip en respect zijn de zaken afgerond wat ik zie als een resultante van de succesvolle samenwerking die we de afgelopen jaren met elkaar hebben gehad. Daarnaast uiteraard allerlei praktische zaken die met elkaar afgehandeld moesten worden. Eén daarvan is hoe om te gaan met mijn Twitter account @boekhoudonline. Puur op de letter genomen mijn persoonlijke account die ik ten tijde van mijn werkzaamheden bij Twinfield heb opgebouwd. Een netwerk die bestaat uit zakelijke en privé relaties die mij op die manier op de voet volgen en naast mijn rol als marketing manager zien wie ik daadwerkelijk ben. Vader van twee prachtige kinderen en onderdeel van een heerlijk gezin. Passie voor muziek en sinds kort de triathlon waarbij ik vanuit allerlei hoeken wordt aangemoedigd. Een leuke case want hoe ga je hier nu mee om? [pullquote_left]Van wie is die Twitter account nu eigenlijk? En als je die vraag doortrekt naar andere netwerken, hoe zit dat dan met je Facebook en LinkedIn account?[/pullquote_left] Allemaal netwerken die ik door de jaren heen heb opgebouwd, het LinkedIn netwerk zelfs vanaf januari 2005 (!), YouTube bestond nog niet eens. (Is overigens na te gaan in je settings van je LinkedIn account). Hoe je het ook went of keert @boekhoudonline wordt uiteraard met mij persoonlijk geassocieerd maar ook met Twinfield. Het zou toch apart zijn als ik onder dezelfde naam als marketing directeur bij Exact door Twitter. Vandaar gekozen voor de oplossing waarbij ik de accountnaam achter laat bij Twinfield en onder een nieuwe naam, @preciesmark, mijn Twitter timeline ga vervolgen. Ook die exercitie levert weer nieuwe inzichten op. De naam is aan te passen maar welke gevolgen heeft dat voor de vindbaarheid in Google? Welk spoor wordt er nu achter gelaten? Is dat van @boekhoudonline of blijft dat hangen aan de originele account met 3.700 volgers @preciesmark? Geen idee, we zullen het allemaal gaan ervaren. Toch wel iets voor bedrijven om over na te denken. In mijn geval betreft het een minuscuul issue maar wat nou als iemand een schare van 100.000 volgers heeft weten te verzamelen? Of is dat het persoonlijke netwerk dat je meeneemt van de een naar de ander zoals dat normaliter altijd al ging alleen nu ligt het vast en is het digitaal. Enfin, stof om over na te denken. Mark Appel verandert er in ieder geval niet door en met dezelfde inzet, passie, enthousiasme en openheid zal ik blijven Twitteren. Tot snel IRL!
    [box_light]UPDATED: blog post met ervaringen veranderen Twitter naam na de eerste week[/box_light]
    Tweeten
    Share

    Tags: inbound marketinginternet marketingonline marketingsocial mediaspotlight

    — Mark Appel

    Hi, my name is Mark Appel (52), a family man, modern marketing professional and amateur triathlete. For over 25 years working in the IT industry. I worked for companies like Apple, 3Com, Peregrine, Wolters Kluwer, Exact and CM.com and currently as the Chief Marketing Officer for Backbase. I like to write about my general experiences and views on technology, marketing and the IT industry. All posts are on my personal behalf.

    You may also like...

    • Geen IRONMAN Zonder IRONWOMAN 8 dec, 2012
    • The Ultimate: Worldchampionship Ironman Hawaii 12 okt, 2013
    • Het Maken Van Een WordPress Blog in 3 Stappen 24 nov, 2011
    • Review Galaxy Nexus En Android 4.0 Nader Bekeken 19 dec, 2011
    Logging In...

    Profile cancel

    Sign in with Twitter Sign in with Facebook
    or

    Not published

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • 4 Replies
    • 0 Comments
    • 2 Tweets
    • 0 Facebook
    • 2 Pingbacks
    Last reply was 14 december 2014
    1. @jellebartels
      View 30 november 2011

      Om over na te denken: van wie is je (online) netwerk? http://t.co/JMdmML5Q via @preciesmark

      Beantwoorden
    2. Mark Appel gaat van @boekhoudonline naar @preciesmark blog over marketing, online ondernemen en the cloud
      View 30 november 2011

      […] @preciesmark vervolg ik al mijn tweets. Ik heb een speciale blog post geschreven met betrekking tot zaken waaraan te denken bij een dergelijke […]

      Beantwoorden
    3. @preciesmark
      View 7 december 2011

      Mark Appel: van @boekhoudonline naar @preciesmark blog over marketing, online ondernemen en the cloud:http://t.co/iRQki8wI

      Beantwoorden
    4. Is Social Business Taking Off? Inception of the weconomy
      View 14 december 2014

      […] by Wolters Kluwer they reached out to me whether I was willing to join the champions league. I did and I have no regret. Although the high level scenario’s feels a bit the same, after three […]

      Beantwoorden
    • Previous story Het Maken Van Een WordPress Blog in 3 Stappen
    • Next story Social Media Met Bedden: Slaapproblemen
    • Recommended articles

      • Recent Posts
      • Most Popular
      • Comments
      • Tags
      • The Chief Revenue Officer: A Strategic Leader in the Modern Business World14 januari 2023
      • Hopeless Homepage Hassle29 september 2019
      • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales27 oktober 2018
      • How To Cut Your Customer Buying Journey In Measurable Pieces17 oktober 2018
      • Google Glass Review: My Experience After Wearing 1 Day22 december 2013
      • Het Goud Van Exact17 juni 2012
      • Gratis Boekhouden15 januari 2012
      • Google Nexus 7 Tablet Een iPad Killer?28 juli 2012
      • preciesmark on:How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline on:Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • accountancy accountant accountants agile marketing android b2b marketing bedrijfssoftware blog maken cloud cloud computing content marketing customer journey demand generation digital marketing digital transformation disruption eloqua entrepreneur exact online exponential growth google hootsuite inbound marketing internet marketing ironman mark appel marketing marketing automation marketing communicatie mql online boekhouden online marketing online ondernemen online ondernemerschap preciesmark saas serendipity slider social business social media spotlight sql triathlon twitter weconomy
    • Public presentations

      • Exact DIGITAL BUSINESS PLATFORM
        Date: Sat Nov 26 6:49
      • The Future of Digital Marketing
        Date: Sun Nov 20 7:25
      • Stay Relevant!
        Date: Sun Nov 20 7:21
    • Recent activity

      • preciesmark op How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline op Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
    • My latest workouts

      [endomondowp user="1526098" type="workout-list"]
    • Aanmelden nieuwsbrief

      * = verplicht veld

      door MailChimp!
    • Calendar

      maart 2023
      M D W D V Z Z
      « jan    
       12345
      6789101112
      13141516171819
      20212223242526
      2728293031  
    • Instagram

      …
    • Home
    • Marketing
    • Content Marketing
    • Van Blauw Naar Rood: Mark Appel Van @boekhoudonline Naar @preciesmark
          • Home
          • About
          • Contact

          © Copyright 2023 preciesmark.. Typegrid Theme by WPBandit.

          Ga naar mobiele versie