preciesmark.

Wie Spreekt De Waarheid, Twitter Of Google?

Vorige week was het d-day voor Twitter voor wat betreft de aanpassingen in hun gebruikers interface. Het is verder geoptimaliseerd naar hun inzien waarbij ze zichzelf duidelijk breder aan het positioneren zijn. Ik kan me zo voorstellen een behoorlijke interne exercitie die van belang is voor het bestaansrecht van Twitter. Van runner-up, waarbij vanwege de beginners charme fouten worden getolereerd door de gebruikers schare, worden ze nu een leider in het online landschap waarbij critici starten hen de oren te wassen. Het bepaalt mede of ze weten door te groeien en een valide bedrijfsmodel weten neer te zetten. Naast de aanpassingen van Twitter in de browser versie en alle native apps op de smartphones hebben ze tevens de mobiele webversie hiermee gelijk getrokken. Ook dat op zich geeft aan hoe de standaard HTML5 zich aan het ontwikkelen is waarbij het denkbaar wordt dat native apps op termijn van het toneel gaan verdwijnen. Was het voorheen zo dat het verschil in gebruikerservaring tussen een native app en de mobiele webversie te wensen over liet, ik daag eenieder uit dit eens te proberen met Twitter. Ik had zelf pas na verloop van tijd door dat ik op de mobiele webversie bezig was in plaats van op de Twitter app. Ik heb zelfs het idee dat de webversie iets sneller werkt (Galaxy Nexus met Android 4.0.1). 

De nieuwe waarheid

Maar goed, wat zegt Twitter nu eigenlijk tegen ons? Kijkend naar het ‘home’ scherm vallen een aantal zaken op. Wat iedereen gelijk opvalt is natuurlijk het uiterlijk dat veel meer richting een Facebook achtige lay-out gaat. Twitter probeert hier duidelijk een plek te creëren waar mensen gaan terug komen. Het is toch eigenlijk bizar dat het succes van Twitter voor een groot gedeelte is gekomen door 3rd party apps die het laten Twitteren door mensen enorm heeft vereenvoudigd. Dat ze de afgelopen jaren met lede ogen aan hebben moeten zien hoe het verkeer via allerlei kanalen binnen kwam behalve via dat van hen zelf. Dat geeft mede ook weer de kracht aan van een platform. Zelf succesvol zijn door anderen succesvol te maken. Hoeveel apps zijn er wel niet geschreven voor Twitter? En hoeveel ontwikkelaars hebben hiermee hun schaapjes op het droge gekregen? Erg aardig. Maar goed, blijkbaar wil Twitter toch de deur op een kier zetten voor henzelf richting de eindgebruiker. Willen ze toch dat hun eigen app en (mobiele) website dé ingang wordt om te starten met Twitter. Daarvoor hebben ze het aantrekkelijker moeten maken en zijn ze functies gaan aanbieden die de gebruiker moet laten terug komen. [pullquote_right]Ik vind het meest opvallende dat de ‘Search’ ruimte rechts boven prominenter is geworden.[/pullquote_right] Als je hier verder over nadenkt, heeft Twitter dan de ambitie om Google voorbij te streven?

Google is vooralsnog de waarheid, althans zo wordt deze door velen ervaren. Wij proberen met z’n alleen te doorgronden hoe Google indexteert om er vervolgens voor te zorgen dat we op die eerste pagina komen te staan, het liefst op de eerste positie uiteraard. We geven miljoenen uit om, als het ons organisch via SEO niet lukt, dan maar via SEA (Search Engine Advertising) in het zicht te komen van al die zoekenden. Het heeft Google geen windeieren gelegd, sterker nog het blijkt een fantastisch verdienmodel te zijn. Zo kritisch als er wordt gekeken naar de wijze waarop Klout een index berekent, zo mythisch zijn we over de wijze waarop Google dat doet. Niemand weet het, haar macht is ongekend, Google bepaalt de waardheid. Maar die waarheid is niet realtime en altijd enkele uren oud. [pullquote_left]Misschien is de waarheid wel enkele dagen oud. Ligt daar niet het grote voordeel van Twitter ten opzichte van Google?[/pullquote_left] Twitter is realtime en kijk ik in het nieuwe ‘Discover’gedeelte dan zijn dat de onderwerpen die er op dat moment toe doen. Datzelfde geldt voor de zoek-functionaliteit. Er wordt gezocht door alles wat op dit moment speelt. Enkele maanden geleden voelde Google dit waarschijnlijk al aankomen want indexeerden zij eerst nog alle Twitter berichten realtime, plotsklaps zijn ze daarmee gestopt. Er lag blijkbaar een commerciële deal aan ten grondslag die Twitter na verloop van tijd niet meer nodig achtte.

Online marketing

Staat Twitter daarmee op het punt om de waarheid van Google over te nemen? Wat vind ik via Twitter als ik zoek op online marketing wat ik niet ga terugvinden in Google met dezelfde zoekopdracht? Gaan we überhaupt nog zoeken of zorgen apps zoals Flipboard, Zite en Twitter ervoor dat alles wat we willen weten vanzelf naar ons toe komt? Is het een opmars van Twitter om straks ook met SEO en SEA richtlijnen te komen om ervoor zorg te dragen dat we binnen die zoekresultaten goed scoren? Interessant. Er wordt veel getest met promoted Tweets en vooralsnog lijken we dat met z’n allen niet te accepteren. Wellicht straks in het discover gedeelte wel. Al met al boeiende ontwikkelingen die ervoor zorgen dat Google op scherp blijft staan en er wellicht een échte geduchte concurrent in de maak is. Twitter wordt de waarheid.

[toggle_box title=”Tipje van de sluier hoe Google en Twitter meten” width=”Width of toggle box”]De wijze waarop Google en Twitter meten blijft in nevelen gehuld. Ze laten er beide niet veel over los. Onlangs verscheen er een videoclip op YoutTube waarin door Google zelf werd uitgelegd hoe nieuwe algoritmes worden getest. Dit betreft de kern van het brein van Google. In de volgende link wordt door @Optify een aardige uitleg gegeven over hoe zij denken dat Twitter en Google meten en wat zij dus wel of niet belangrijk vinden.[/toggle_box] [signoff]
Mobiele versie afsluiten