Online Ondernemen Is Gezond Ondernemerschap
5Inmiddels ligt de Week van de Ondernemer weer een week achter ons en zijn we bekomen van de geproduceerde adrenaline gedurende die dagen. Wat een energie! Drie #wvdo dagen en afsluitend een New Ambition Day gericht op startende bedrijven vanaf 1 jaar. Wederom is gebleken dat de #wvdo een platform betreft voor ondernemend Nederland met autoriteit en aanzien. Niet voor niets staat (inmiddels demissionair) premier Rutte op het podium en geven minister Kamp en Verhagen tevens acte-de-precense. Naast de energie en de overdaad aan interessante sprekers met naam en faam was het voor mij persoonlijk ook wel weer de bevestiging van de kracht tussen online en offline. De kracht tussen virtueel en in-real-life (IRL). We blijven mensen en hebben inmiddels tal van manieren om met elkaar te interacteren. We maken er dan ook enthousiast gebruik van in aanloop naar een dergelijk event. Het mooie is dat wanneer mensen elkaar vervolgens IRL tegenkomen je eigenlijk een soort van ‘kickstart’ maakt met elkaar. Cut-the-crap en ga direct met elkaar aan de slag. Toen ik startte bij Exact zeiden verscheidene collega’s die ik voor het eerst zag: ‘het is net alsof ik je al ken…’ En dat zou kunnen want als je mij volgt dan heb je binnen enkele dagen wel door wie ik ben, waar ik voor sta en wat ik allemaal doe. Zo’n kickstart maakt dat het evenement direct een prettige atmosfeer uitstraalt die alle bezoekers ten goede komt. [pullquote_right]Cut-the-crap en ga direct met elkaar aan de slag.[/pullquote_right]Hét bewijs dat laat zien dat fysieke evenementen niet gaan verdwijnen omdat we allemaal mensen zijn en blijven en behoefte hebben aan écht contact. Evenementen en organisatie buro’s met gezond ondernemerschap zien dat, begrijpen dat en maken daar optimaal gebruik van.
Online ondernemen
Exact verbindt haar naam al enkele jaren aan dit grootschalige event waar gedurende de week zo’n 10.000 ondernemers op afkomen. Dus reeds behoorlijk wat ervaring opgebouwd en telkens op zoek naar een manier om echt waarde toe te voegen voor de bezoekers die langskomen. Eigenlijk een walhalla voor elke marketeer die de 4 nieuwe principes binnen marketing ten volle uit kan toepassen. Waardevolle kennis delen om een verbinding te maken met gelijkgestemde ondernemers. Als thema hebben we dit jaar gekozen voor online ondernemen. We merken namelijk dat nog veel ondernemers worstelen met de manier waarop ze moeten omgaan met de nieuwe online wereld. Vaak is de eerste gedachte hierbij het hebben van een webshop maar inmiddels weten we dat het veel verder gaat dan dat. Maar wat is dat dan? Is het social media, cloud computing of saas? Wij hebben ervoor gekozen om hierin wat richting te gaan geven en wel samen met persoonlijkheden die een reputatie hebben op dit gebied: Ronnie Overgoor, Danny Mekic en Arko van Brakel. Stuk voor stuk interessante lieden met opmerkelijke verhalen die inspireren en waarvan te leren valt. Het format waarvoor is gekozen was er een met in de ochtend een ontbijt sessie waar zo’n 100 ondernemers samen met Overgoor een aantal stellingen werden besproken. In de middag werden een viertal Masterclasses door Mekic en Van Brakel waar elke dag in totaal 400 ondernemers werden ontvangen in het #exactheater óp de beursvloer. Een succesformule naar is gebleken gezien de dikke rijen die op de stand ontstonden van mensen die de sessie wilden bijwonen. Dat Mekic de afgelopen weken regelmatig in #dwdd te zien was en samen met Overgoor tevens een rol hadden in de plenaire #wvdo optredens hielp natuurlijk behoorlijk! De laatste dag, de New Ambition Day, werd samen gedaan met Jeroen van der Schenk en Huub van Zwieten.
Authenticiteit en reputatie
Eenieder liet in zijn eigen stijl zien wat zij verstaan onder online ondernemen, sterker nog in 45 minuten werd de ondernemers verteld hoe ermee om te gaan. En ondanks de verschillende stijlen was de conclusie eenduidig: online ondernemen = gezond ondernemerschap. Een ondernemer die ervoor gaat past zich continu aan, de veranderende markt en de veranderende omstandigheden. Alles wat er gebeurt op het gebied van online maakt hier tevens onderdeel van uit. Dat de wereld van online, realtime en always connected nieuwe principes en regels met zich meebrengt moge duidelijk zijn. De afstand tussen bedrijven en consumenten wordt kleiner. Bedrijven worden steeds meer consumenten, mengen zich tussen de menigte en laten zien welke gezichten erachter zitten. Een trend die zich doorzet binnen iedere sector en daarom ook ieder bedrijf zal raken. [pullquote_left]Bedrijven worden steeds meer consumenten, mengen zich tussen de menigte en laten zien welke gezichten erachter zitten.[/pullquote_left]Of het nu een accountant betreft, een fabrikant van auto’s, een dienstverlener of retailer, allemaal krijgen ze te maken met afnemers waarvoor alles transparanter wordt. Dé manier om je als bedrijf hierop aan te passen is door hierin mee te gaan, menselijker te worden en transparant te zijn. Als je écht in jezelf gelooft als bedrijf en de beste intenties hebt om waarde toe te voegen aan de relaties die je hebt opgebouwd zal er altijd een schare aan afnemers zijn die zich aan je willen binden. De één zal hierin succesvoller blijken dan de ander maar het gaat wel om echtheid, authenticiteit en het hebben van een goede reputatie. Oók wij als Exact hebben met deze veranderende marktomstandigheden te maken en passen ons hierop aan. Laten zien wie we zijn wat we doen, waarin we geloven en wat ons dagelijks bezig houdt om de beste software te ontwikkelen.
Ik, mijn collega’s onze partners doen het en we proberen het onze (potentiële) klanten te leren: online ondernemen, het toepassen van gezond ondernemerschap. Ik probeer waarde toe te voegen door mijn ervaringen en opmerkelijke verhalen rondom marketing te delen zoals op het accountancycongres, klanten evenementen en binnenkort een hypotheek adviseurs congres. In mijn afsluitende slide stel ik dat het toepassen van social media vrij simpel is: je hoeft alleen maar jezelf te zijn. Dat is toch heerlijk! Online ondernemen = gezond ondernemerschap = jezelf zijn.
🙂 RT @preciesmark BLOG: Online Ondernemen: Bedrijven Worden Mensen @dannymekic @arkovb @ronnieovergoor en @jvdschenk http://t.co/8cgxA65P
[personality matters] Online ondernemen = gezond ondernemerschap = jezelf zijn. http://t.co/3vWWjs2B