• Home
    • About
    • Contact

    preciesmark.

    blog about marketing and technology

    • Marketing
      • Social Media
      • Marketing Automation
      • Content Marketing
    • Business Software
      • Wholesale & Distribution
      • Professional Services
      • Manufacturing
      • Accountancy
    • Gadgets
    • Triathlon

    Online Samenwerken Creëert Haalplicht

    2
    • by Mark Appel
    • in Marketing
    • — 24 feb, 2013

    Hoe vaak overkomt het jou? Dat je in situatie verkeert waarbij diegene die tegenover je zit aanspraak maakt op het feit dat je de werkzaamheden die je uitvoert en de resultaten die je daarmee behaalt beter intern zichtbaar moet maken. Het kunnen verkopers zijn die tegen marketing roepen: ‘ik weet half niet wat er allemaal loopt…’, of het kan een manager zijn tegen één van de werknemers die zegt: ‘je doet zulke goede dingen alleen ik en de organisatie zien daar niets van…’. Zo zijn er tal van vergelijkbare situaties in alle lagen, hoeken en gaten van de organisatie. We hebben het hier over de breng  en haal plicht mijn inziens. Je bent als individu gegeven je functie verantwoordelijk voor het brengen en halen van bepaalde informatie om daarmee je werkzaamheden nog beter te kunnen doen of simpelweg goed geïnformeerd te blijven. ‘Ik heb je toch een email gestuurd, dus dan weet je het toch…’, tja zo werkt het niet. Laat het nou juist dát gebied zijn waarop de afgelopen jaren zoveel veranderd is. Waarbij we een beweging van zoeken naar vinden maken en waarin je ‘toeval’ in jouw eigen voordeel in toenemende mate kunt faciliteren. De talloze informatiestromen en tools die er beschikbaar zijn, het speelt zich allemaal online af, serendipity wordt bewaarheid, online samenwerken beklijft en langzaam maar zeker ontstaat de vereiste  ‘haalplicht’ als expertise op je cv.

    Tegenwoord CxO

    Wanneer bereiken we het moment dat een werknemer tegen zijn of haar CEO of CFO durft te zeggen: ‘U ziet niet wat er gaande is? Dat is dan úw verantwoordelijkheid, dan had u mij maar moeten volgen!’ Vandaag de dag is het binnen veel organisaties  ‘not-done’ om je op die manier op te stellen maar ik voorspel dat er een moment komt dat deze haalplicht integraal onderdeel dient te zijn van onze expertises. De wetenschap hoe je als individu op de hoogte blijft van alles wat er op jouw vakgebied of binnen jouw organisatie gaande is zonder daarvoor tig mailtjes en slidedecks te hoeven ontvangen van mensen die jou op wekelijkse basis briefen waar ze mee bezig zijn. Het aantal zenders van informatie is de afgelopen jaren exponentieel gegroeid waardoor het voor de ontvanger niet meer te managen is. Vroeger hadden we Nederland 1 en 2 en tegenwoordig krijgen we al bij ieder basis pakket van een kabelaar 50-60 zenders tot onze beschikking. Het klinkt klein maar dit is een ‘major’verschuiving.[quote] ‘U ziet niet wat er gaande is? Dat is dan úw verantwoordelijkheid, had u mij maar moeten volgen!'[/quote]Als marketeers moeten we ons blijven verdiepen in onze ‘buying persona’s’ en begrijpen waar en waarom deze zich op bepaalde plekken bevinden en hoe ze in beweging te krijgen. Alleen het aantal plekken is gigantisch uitgebreid. Nu is het de verantwoordelijkheid van marketing om deze mensen te vinden en te activeren maar wanneer breekt het moment aan dat er gewezen mag worden naar de ontvanger wanneer deze niet op de hoogte is van de meest recente informatie?

    Timelines

    Al eerder heb ik geschreven over het belang van timelines, althans in het hedendaagse informatietijdperk. Kijk eens goed om je heen, alle informatievoorziening concentreert zich rondom timelines, een realtime sequentiële opeenvolging van events die in een oneindige tijdslijn uiteen worden gezet benaderbaar vanaf elk apparaat wat je ter beschikking staat. liappTwitter, LinkedIn en Facebook zijn de meest bekende maar er zijn ook interne niet-publieke varianten zoals Yammer (inmiddels Microsoft), Chatter en Teambox. Het betreffen allemaal tijdslijnen waarbij een gebruiker zich abonneert op informatiestromen die voor hem of haar relevant en dus van belang zijn. Wat mij betreft zit hem hierin de kern van online samenwerken. Ervoor zorgdragen dat je sneller bent dan de rest en als eerste weet van bepaalde ontwikkelingen, binnen en buiten de bedrijfsmuren waar je vervolgens je voordeel mee doet. Vinden in plaats van zoeken, relevante informatie komt vanzelf naar je toe en maken je in je werkzaamheden onverslaanbaar. Binnen Twitter volg ik duizenden informatiebronnen, mensen en organisaties die ervoor zorgdragen dat ik 24×7 op de hoogte ben van de allerllaatste ontwikkelingen op vlakken die mij interesseren: marketing, bedrijfssoftware in de cloud, triathlon etc. [divider]Ik zeg vaak genoeg tegen mensen die er nog niets mee hebben: ‘alles maar dan ook alles wat ik wil weten haal ik uit Twitter en in toenemende mate ook Facebook, zowel zakelijk als privé’. Als mensen iets van mij willen weten, zo’n beetje alles is openbaar, het enige wat men hoeft te doen is mij volgen. Hoe vaak ik als marketing directeur niet wordt benaderd door commercianten per email en telefoon voor advetentieruimtes, sponsoring en allerlei andere zaken. teamboxDiegene die een beetje slim is die zoekt contact via Twitter, krijgt ie zo antwoord. Door alleen al op die manier te schiften in wat wel en niet interessant is levert al aardige resultaten op. Bellen via mobiel? Oude economie! De mobiele telefoon is interruptie. Ik neem vrijwel nooit op omdat het in de meeste gevallen ongelegen komt. Ik ben de baas over mijn eigen tijd en informatie die voor mij van belang is ontvang ik via de verschillende timelines en heb ik interactie wanneer mij dat uitkomt. Ik voorspel u de telefonie aanbieders gaan het nog moeilijker krijgen, bel minuten zullen alleen maar verder afnemen, bellen wordt heel erg jaren ’90.

    Online Samenwerken

    Zoals gezegd, voor mij zit hierin de essentie van het nieuwe werken, het online samenwerken. Mensen, bedrijven die dit principe omarmen zijn de winnaars van morgen. En ga maar na, het is op heel veel zaken toepasbaar. Kijk ik in mijn eigen werkomgeving dan maken wij nu eerste stappen binnen het marketing team met Teambox. Een soort Twitter achtige manier van online samenwerken waarbij ieder teamlid in een tijdslijn allerlei activiteiten voorbij ziet komen van collega’s. Daar hoeft diegene niet direct bij betrokken te zijn maar toch, op een of andere manier zijn mensen onbewust over heel veel dingen geïnformeerd. Binnen onze eigen online bedrijfssoftware ben ik groot voorstander van het verkrijgen van een timeline. Dat je als gebruiker van Exact Online via een tijdslijn allerlei events ziet langskomen rondom bedrijven, mensen, projecten, verkoopkansen etc. Dit idee heb ik al jaren voor bedrijfssoftware, echter een idee is pas een goed idee als anderen dat ook vinden. Er komt een moment dat die honderden Exact Online ontwikkelaars hiermee aan de slag gaan en dan kan het erg snel gaan. Voorbereiding kost de meeste tijd, executie is met de kracht die we hebben relatief snel te realiseren. [pullquote_left]Een idee is pas een goed idee als anderen dat ook vinden[/pullquote_left]Af en toe zie ik exemplaren om mij heen die dit principe omarmen en verder gaan dan de rest. Verkopers die actief via timelines leads voor zichzelf genereren, developers die actief zichzelf op de hoogte houden en mengen in discussies rondom activiteiten die we als marketing uitvoeren. Er komt een moment dat dat een vereiste gaat worden in de cv: wat doe jij aan jouw haalplicht en hoe richt jij dat voor jezelf in? Het moment is nog niet daar waarbij er in veel situaties als antwoord gegeven kan worden: ‘ga mij maar volgen…’, ik denk het al wel en je kunt er niet snel genoeg mee beginnen om mensen hierop voor te bereiden. Was geschreven 24 februari 2013.

    Tweeten
    Share

    Tags: bedrijfssoftwarehaalplichtonline samenwerkenserendipityspotlight

    — Mark Appel

    Hi, my name is Mark Appel (52), a family man, modern marketing professional and amateur triathlete. For over 25 years working in the IT industry. I worked for companies like Apple, 3Com, Peregrine, Wolters Kluwer, Exact and CM.com and currently as the Chief Marketing Officer for Backbase. I like to write about my general experiences and views on technology, marketing and the IT industry. All posts are on my personal behalf.

    You may also like...

    • The Next Step In Demand Generation: Lean Startup? 25 mei, 2014
    • Chasing For Exponential Growth 14 dec, 2015
    • Inspiratiebron Voor Marketeers: John De Mol Over Het Succes Van TVOH 4 dec, 2011
    • The Inception Of The Weconomy: Sharing Is The New Owning 7 dec, 2013
    Logging In...

    Profile cancel

    Sign in with Twitter Sign in with Facebook
    or

    Not published

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • 2 Replies
    • 1 Comment
    • 0 Tweets
    • 0 Facebook
    • 1 Pingback
    Last reply was 10 april 2013
    1. De Cloud Essentie: Kleine Ondernemer Neemt Het Op Tegen Groot | blog over marketing, online ondernemen en de cloudblog over marketing, online ondernemen en de cloud
      View 27 februari 2013

      […] mijn vorige blog heb ik proberen uit te leggen wat voor impact de cloud heeft op het samenwerken met elkaar. Ik […]

      Beantwoorden
    2. Kim
      View 10 april 2013

      Online samenwerken is een onderdeel van een nieuwe structuur hoe mensen werken en zullen gaan werken in de toekomst. De manier hoe wij individueel omgaan met innovatieve toepassingen, zorgt ervoor dat dit doorgezet wordt naar de werkvloer.

      Wij bij Viadesk merken dat steeds meer bedrijven inzien dat het online – social – samenwerken een nieuw perspectief biedt binnen de organisatie: http://hetnieuwewerkenblog.nl/het-nieuwe-samenwerken-mix-van-wensen-en-tools/#disqus_thread.

      Ook merken we op dat er veel vraag is naar mobiel en papierloos samenwerken. Dus de vraag is groot, het aanbod ook. Nu is het de taak aan organisaties om deze nieuwe manier van samenwerken te omarmen en toe te passen op de werkvloer!

      Beantwoorden
    • Previous story Op Welke Ondernemersvragen Heeft De Accountant Geen Antwoord?
    • Next story De Cloud Essentie: Kleine Ondernemer Neemt Het Op Tegen Groot
    • Recommended articles

      • Recent Posts
      • Most Popular
      • Comments
      • Tags
      • The Chief Revenue Officer: A Strategic Leader in the Modern Business World14 januari 2023
      • Hopeless Homepage Hassle29 september 2019
      • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales27 oktober 2018
      • How To Cut Your Customer Buying Journey In Measurable Pieces17 oktober 2018
      • Google Glass Review: My Experience After Wearing 1 Day22 december 2013
      • Het Goud Van Exact17 juni 2012
      • Gratis Boekhouden15 januari 2012
      • Google Nexus 7 Tablet Een iPad Killer?28 juli 2012
      • preciesmark on:How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline on:Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • accountancy accountant accountants agile marketing android b2b marketing bedrijfssoftware blog maken cloud cloud computing content marketing customer journey demand generation digital marketing digital transformation disruption eloqua entrepreneur exact online exponential growth google hootsuite inbound marketing internet marketing ironman mark appel marketing marketing automation marketing communicatie mql online boekhouden online marketing online ondernemen online ondernemerschap preciesmark saas serendipity slider social business social media spotlight sql triathlon twitter weconomy
    • Public presentations

      • Exact DIGITAL BUSINESS PLATFORM
        Date: Sat Nov 26 6:49
      • The Future of Digital Marketing
        Date: Sun Nov 20 7:25
      • Stay Relevant!
        Date: Sun Nov 20 7:21
    • Recent activity

      • preciesmark op How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline op Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
    • My latest workouts

      [endomondowp user="1526098" type="workout-list"]
    • Aanmelden nieuwsbrief

      * = verplicht veld

      door MailChimp!
    • Calendar

      maart 2023
      M D W D V Z Z
      « jan    
       12345
      6789101112
      13141516171819
      20212223242526
      2728293031  
    • Instagram

      …
    • Home
    • Marketing
    • Online Samenwerken Creëert Haalplicht
          • Home
          • About
          • Contact

          © Copyright 2023 preciesmark.. Typegrid Theme by WPBandit.

          Ga naar mobiele versie