preciesmark.

Online Samenwerken Creëert Haalplicht

Hoe vaak overkomt het jou? Dat je in situatie verkeert waarbij diegene die tegenover je zit aanspraak maakt op het feit dat je de werkzaamheden die je uitvoert en de resultaten die je daarmee behaalt beter intern zichtbaar moet maken. Het kunnen verkopers zijn die tegen marketing roepen: ‘ik weet half niet wat er allemaal loopt…’, of het kan een manager zijn tegen één van de werknemers die zegt: ‘je doet zulke goede dingen alleen ik en de organisatie zien daar niets van…’. Zo zijn er tal van vergelijkbare situaties in alle lagen, hoeken en gaten van de organisatie. We hebben het hier over de breng  en haal plicht mijn inziens. Je bent als individu gegeven je functie verantwoordelijk voor het brengen en halen van bepaalde informatie om daarmee je werkzaamheden nog beter te kunnen doen of simpelweg goed geïnformeerd te blijven. ‘Ik heb je toch een email gestuurd, dus dan weet je het toch…’, tja zo werkt het niet. Laat het nou juist dát gebied zijn waarop de afgelopen jaren zoveel veranderd is. Waarbij we een beweging van zoeken naar vinden maken en waarin je ‘toeval’ in jouw eigen voordeel in toenemende mate kunt faciliteren. De talloze informatiestromen en tools die er beschikbaar zijn, het speelt zich allemaal online af, serendipity wordt bewaarheid, online samenwerken beklijft en langzaam maar zeker ontstaat de vereiste  ‘haalplicht’ als expertise op je cv.

Tegenwoord CxO

Wanneer bereiken we het moment dat een werknemer tegen zijn of haar CEO of CFO durft te zeggen: ‘U ziet niet wat er gaande is? Dat is dan úw verantwoordelijkheid, dan had u mij maar moeten volgen!’ Vandaag de dag is het binnen veel organisaties  ‘not-done’ om je op die manier op te stellen maar ik voorspel dat er een moment komt dat deze haalplicht integraal onderdeel dient te zijn van onze expertises. De wetenschap hoe je als individu op de hoogte blijft van alles wat er op jouw vakgebied of binnen jouw organisatie gaande is zonder daarvoor tig mailtjes en slidedecks te hoeven ontvangen van mensen die jou op wekelijkse basis briefen waar ze mee bezig zijn. Het aantal zenders van informatie is de afgelopen jaren exponentieel gegroeid waardoor het voor de ontvanger niet meer te managen is. Vroeger hadden we Nederland 1 en 2 en tegenwoordig krijgen we al bij ieder basis pakket van een kabelaar 50-60 zenders tot onze beschikking. Het klinkt klein maar dit is een ‘major’verschuiving.[quote] ‘U ziet niet wat er gaande is? Dat is dan úw verantwoordelijkheid, had u mij maar moeten volgen!'[/quote]Als marketeers moeten we ons blijven verdiepen in onze ‘buying persona’s’ en begrijpen waar en waarom deze zich op bepaalde plekken bevinden en hoe ze in beweging te krijgen. Alleen het aantal plekken is gigantisch uitgebreid. Nu is het de verantwoordelijkheid van marketing om deze mensen te vinden en te activeren maar wanneer breekt het moment aan dat er gewezen mag worden naar de ontvanger wanneer deze niet op de hoogte is van de meest recente informatie?

Timelines

Al eerder heb ik geschreven over het belang van timelines, althans in het hedendaagse informatietijdperk. Kijk eens goed om je heen, alle informatievoorziening concentreert zich rondom timelines, een realtime sequentiële opeenvolging van events die in een oneindige tijdslijn uiteen worden gezet benaderbaar vanaf elk apparaat wat je ter beschikking staat. Twitter, LinkedIn en Facebook zijn de meest bekende maar er zijn ook interne niet-publieke varianten zoals Yammer (inmiddels Microsoft), Chatter en Teambox. Het betreffen allemaal tijdslijnen waarbij een gebruiker zich abonneert op informatiestromen die voor hem of haar relevant en dus van belang zijn. Wat mij betreft zit hem hierin de kern van online samenwerken. Ervoor zorgdragen dat je sneller bent dan de rest en als eerste weet van bepaalde ontwikkelingen, binnen en buiten de bedrijfsmuren waar je vervolgens je voordeel mee doet. Vinden in plaats van zoeken, relevante informatie komt vanzelf naar je toe en maken je in je werkzaamheden onverslaanbaar. Binnen Twitter volg ik duizenden informatiebronnen, mensen en organisaties die ervoor zorgdragen dat ik 24×7 op de hoogte ben van de allerllaatste ontwikkelingen op vlakken die mij interesseren: marketing, bedrijfssoftware in de cloud, triathlon etc. [divider]Ik zeg vaak genoeg tegen mensen die er nog niets mee hebben: ‘alles maar dan ook alles wat ik wil weten haal ik uit Twitter en in toenemende mate ook Facebook, zowel zakelijk als privé’. Als mensen iets van mij willen weten, zo’n beetje alles is openbaar, het enige wat men hoeft te doen is mij volgen. Hoe vaak ik als marketing directeur niet wordt benaderd door commercianten per email en telefoon voor advetentieruimtes, sponsoring en allerlei andere zaken. Diegene die een beetje slim is die zoekt contact via Twitter, krijgt ie zo antwoord. Door alleen al op die manier te schiften in wat wel en niet interessant is levert al aardige resultaten op. Bellen via mobiel? Oude economie! De mobiele telefoon is interruptie. Ik neem vrijwel nooit op omdat het in de meeste gevallen ongelegen komt. Ik ben de baas over mijn eigen tijd en informatie die voor mij van belang is ontvang ik via de verschillende timelines en heb ik interactie wanneer mij dat uitkomt. Ik voorspel u de telefonie aanbieders gaan het nog moeilijker krijgen, bel minuten zullen alleen maar verder afnemen, bellen wordt heel erg jaren ’90.

Online Samenwerken

Zoals gezegd, voor mij zit hierin de essentie van het nieuwe werken, het online samenwerken. Mensen, bedrijven die dit principe omarmen zijn de winnaars van morgen. En ga maar na, het is op heel veel zaken toepasbaar. Kijk ik in mijn eigen werkomgeving dan maken wij nu eerste stappen binnen het marketing team met Teambox. Een soort Twitter achtige manier van online samenwerken waarbij ieder teamlid in een tijdslijn allerlei activiteiten voorbij ziet komen van collega’s. Daar hoeft diegene niet direct bij betrokken te zijn maar toch, op een of andere manier zijn mensen onbewust over heel veel dingen geïnformeerd. Binnen onze eigen online bedrijfssoftware ben ik groot voorstander van het verkrijgen van een timeline. Dat je als gebruiker van Exact Online via een tijdslijn allerlei events ziet langskomen rondom bedrijven, mensen, projecten, verkoopkansen etc. Dit idee heb ik al jaren voor bedrijfssoftware, echter een idee is pas een goed idee als anderen dat ook vinden. Er komt een moment dat die honderden Exact Online ontwikkelaars hiermee aan de slag gaan en dan kan het erg snel gaan. Voorbereiding kost de meeste tijd, executie is met de kracht die we hebben relatief snel te realiseren. [pullquote_left]Een idee is pas een goed idee als anderen dat ook vinden[/pullquote_left]Af en toe zie ik exemplaren om mij heen die dit principe omarmen en verder gaan dan de rest. Verkopers die actief via timelines leads voor zichzelf genereren, developers die actief zichzelf op de hoogte houden en mengen in discussies rondom activiteiten die we als marketing uitvoeren. Er komt een moment dat dat een vereiste gaat worden in de cv: wat doe jij aan jouw haalplicht en hoe richt jij dat voor jezelf in? Het moment is nog niet daar waarbij er in veel situaties als antwoord gegeven kan worden: ‘ga mij maar volgen…’, ik denk het al wel en je kunt er niet snel genoeg mee beginnen om mensen hierop voor te bereiden. Was geschreven 24 februari 2013.

Mobiele versie afsluiten