• Home
    • About
    • Contact

    preciesmark.

    blog about marketing and technology

    • Marketing
      • Social Media
      • Marketing Automation
      • Content Marketing
    • Business Software
      • Wholesale & Distribution
      • Professional Services
      • Manufacturing
      • Accountancy
    • Gadgets
    • Triathlon

    Onterechte winnaar NIMA award 2011: Wehkamp

    1
    • by Mark Appel
    • in Marketing · Marketing Automation
    • — 29 nov, 2011

    Afgelopen week is de jaarlijkse NIMA award weer uitgereikt na een lange aanloop waarin de genomineerden stemmen konden werven. Een award die in mijn optiek uitgereikt moet worden aan de partij die ‘ground breaking’ te werk is gegaan vanuit marketing perspectief. Wehkamp wist voor de zoveelste keer een prijs in de wacht te slepen. Alle respect en bewondering daarvoor alhoewel ik van mening ben dat er anderen zijn die de prijs meer verdienen, ik zal proberen toe te lichten waarom.

    Schneider en Audiosonic

    Wehkamp nogmaals is knap. Ik ken, en velen met mij, de Wehkamp als de dikke gids die jaarlijks door de brievenbus werd gegooid waar moeders al reikhalzend naar uitkeek. Voornamelijk met merken die er niet toe deden zoals Schneider, Audiosonic en tal van anderen. Wat toen was is allang niet meer en inmiddels is het één van Nederland’s meest succesville webshops. Het design ziet er hip, trendy en bijdetijds uit inclusief de merken die worden gevoerd. [pullquote_right]Maar toch, Wehkamp heeft net zoals vele anderen enorm geprofiteerd van de groei van ons online koopgedrag.[/pullquote_right]Wat ik hiermee wil zeggen is dat deze wijze van aankoop zo spectaculair is gegroeid dat je als merk hiervan wel hebt moéten profiteren. Tuurlijk, ze hebben daarvoor een hoop principes opzij moeten zetten en hebben zich perfect aangepast aan de marktomstandigheden maar echt iets veranderd? Mwah, vind ik niet. Maar wat zijn dan in mijn optiek wél merken die naast aanpassen ook iets hebben veranderd waarvan wij kunnen leren?

    Ik moet direct aan een tweetal merken denken, Van Bommel, de schoenen en Van der Valk de hotelketen. Schoenen en hotels profiteren tot nu toe veel minder van online. Ik acht mijzelf behoorlijk online maar heb deze week pas voor het eerst schoenen online aangeschaft. Er zullen er velen met mij zijn. Hotels idem dito, naast het feit dat je makkelijk kunt reserveren via het internet, welke andere toegevoegde waarde kan het hotel via het internet aanbieden? Oftewel zij kunnen niet meevaren op het veranderende koopgedrag waardoor omzetten enorm toenemen. Een online webshop kan dat wel omdat hier een alternatief als distributiekanaal wordt aangeboden dat staat voor gemak. Maar wat kun je nu als schoenenmaker of als hotelexploitant? Schoenen blijven schoenen, wil je passen en worden voornamelijk door fysieke winkels verkocht. Let op, ik maak hier onderscheid tussen fabrikant en het distributiekanaal. Voor een hotel hetzelfde, Van der Valk is de fabrikant van de hotels, via allerlei reisportals kun je kamers boeken. Maar wat moet je nou als Van der Valk?

    Overperformen

    Van Bommel’s antwoord: Floris van Bommel. Van der Valk’s antwoord: verwachtingen laag houden en ‘over performen’. Wat voor discussies zullen zich bij Van Bommel hebben afgespeeld toen de zoons met een nieuwe lijn wilde komen. Vader Van Bommel heeft veel van zijn principes opzij moeten zetten en is er uiteindelijk voor gegaan. Hoe kort ik hier door de bocht ga, zo heftig zullen de gesprekken en besluiten daaromtrent zijn geweest. En nu? Floris van Bommel een stijl icoon, eigenwijs en compleet het tegenovergestelde van het traditionele merk. [pullquote_left]Niet kunnen profiteren van koopgedrag dat verandert en wijziging van distributiekanalen, puur bezig zijn met het product, merk en uitstraling.[/pullquote_left] Datzelfde vind ik gelden voor Van der Valk. Zeg nou eens eerlijk, de meest recente nieuwe locaties zijn toch stuk voor stuk beauties? Strak, hip, trendy en bijdetijds. We verwachten met z’n alleen dat bakje appelmoes met die gekonfijte kers maar die verwachting wordt overtroffen. Het zit er altijd vol, de drempel om er aan te schuiven blijft laag en de familie vaart er wel bij. Ook hier geen distributiekanalen waar ze zelf impact op hebben maar puur bij het merk en de geleverde dienst blijven.

    Dus vandaar wat mij betreft de Wehkamp de onterechte winnaar van de NIMA award. Laat ik mijn nek eens uitsteken, dan ga ik toch voor Van der Valk!

    Tweeten
    Share

    Tags: marketing communicatieonline ondernemenspotlight

    — Mark Appel

    Hi, my name is Mark Appel (52), a family man, modern marketing professional and amateur triathlete. For over 25 years working in the IT industry. I worked for companies like Apple, 3Com, Peregrine, Wolters Kluwer, Exact and CM.com and currently as the Chief Marketing Officer for Backbase. I like to write about my general experiences and views on technology, marketing and the IT industry. All posts are on my personal behalf.

    You may also like...

    • Chasing For Exponential Growth 14 dec, 2015
    • Inspiratiebron Voor Marketeers: John De Mol Over Het Succes Van TVOH 4 dec, 2011
    • Critical Success Factor Modern Marketing: Just Do It 2 nov, 2014
    • Online Ondernemen Is Gezond Ondernemerschap 28 apr, 2012
    Logging In...

    Profile cancel

    Sign in with Twitter Sign in with Facebook
    or

    Not published

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • 1 Reply
    • 0 Comments
    • 1 Tweet
    • 0 Facebook
    • 0 Pingbacks
    Last reply was 9 december 2011
    1. @preciesmark
      View 9 december 2011

      @nimatweets Onterechte winnaar NIMA award 2011: Wehkamp http://t.co/rJtpHrvE via @preciesmark

      Beantwoorden
    • Previous story Social Media Met Bedden: Slaapproblemen
    • Next story Mark Appel gaat van @boekhoudonline naar @preciesmark
    • Recommended articles

      • Recent Posts
      • Most Popular
      • Comments
      • Tags
      • The Chief Revenue Officer: A Strategic Leader in the Modern Business World14 januari 2023
      • Hopeless Homepage Hassle29 september 2019
      • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales27 oktober 2018
      • How To Cut Your Customer Buying Journey In Measurable Pieces17 oktober 2018
      • Google Glass Review: My Experience After Wearing 1 Day22 december 2013
      • Het Goud Van Exact17 juni 2012
      • Gratis Boekhouden15 januari 2012
      • Google Nexus 7 Tablet Een iPad Killer?28 juli 2012
      • preciesmark on:How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline on:Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • accountancy accountant accountants agile marketing android b2b marketing bedrijfssoftware blog maken cloud cloud computing content marketing customer journey demand generation digital marketing digital transformation disruption eloqua entrepreneur exact online exponential growth google hootsuite inbound marketing internet marketing ironman mark appel marketing marketing automation marketing communicatie mql online boekhouden online marketing online ondernemen online ondernemerschap preciesmark saas serendipity slider social business social media spotlight sql triathlon twitter weconomy
    • Public presentations

      • Exact DIGITAL BUSINESS PLATFORM
        Date: Sat Nov 26 6:49
      • The Future of Digital Marketing
        Date: Sun Nov 20 7:25
      • Stay Relevant!
        Date: Sun Nov 20 7:21
    • Recent activity

      • @preciesmark op How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • @ExactOnline op Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • @preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • @GARubsam op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • @preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
    • My latest workouts

      [endomondowp user="1526098" type="workout-list"]
    • Aanmelden nieuwsbrief

      * = verplicht veld

      door MailChimp!
    • Calendar

      mei 2023
      M D W D V Z Z
      « jan    
      1234567
      891011121314
      15161718192021
      22232425262728
      293031  
    • Instagram

      …
    • Home
    • Marketing
    • Onterechte winnaar NIMA award 2011: Wehkamp
          • Home
          • About
          • Contact

          © Copyright 2023 preciesmark.. Typegrid Theme by WPBandit.

          Ga naar mobiele versie