preciesmark.

Op Welke Ondernemersvragen Heeft De Accountant Geen Antwoord?

De markt verandert, tarieven staan onder druk, klanten hebben andere verwachtingen en vragen meer. Ik pik slechts enkele opmerkingen eruit die ik de afgelopen jaren veelvuldig voorbij hoor komen op die plekken waar accountants en administratiekantoren met elkaar samen klonteren. Mooie initiatieven zoals o.a. TUACC springen daarop in geleid door een aantal gepassioneerde professionals die de verandering inzien en hier op willen aanpassen en inspelen. Maar dat valt niet mee. Inmiddels heb ik een aantal AccountancyNieuws dagen en NBA Accountantsdagen mogen meemaken, heb ik zelf de eerste 2 edities van de Twinfield Nationale Accountancydag vorm mogen geven en heb ik als laatste ‘wapenfeit’ Exact Live samen met mijn team opgezet. De laatste niet alleen voor accountants maar tevens voor ondernemers. Wat ik sowieso al heb gemerkt het afgelopen jaar is dat vele kantoren het inmiddels wel geloven, de verhalen over veranderen en meegaan met de tijd. Wat ik al zei, veelal zijn het accountants die het tegen elkaar roepen, wordt er lekker in rondjes gedraaid en schieten kantoren er netto gezien nog weinig mee op. Dat kan ik me enigszins voorstellen omdat er externe prikkels nodig zijn, meer dan alleen de externe sprekers op de events, om de sector echt in beweging te krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat de cliënten,  de ondernemers daar een grote rol in kunnen vervullen. Daarom dat ik er ook in geloof om op een gezonde manier die twee groepen, accountants en ondernemers, bij elkaar te brengen op zoek naar polarisatie. Inmiddels heb ik hier een aantal keer getuige van mogen zijn en gezien welke aardige dynamiek dit oplevert.

Splijting

En toch blijf ik me afvragen of er nu dan echt iets verandert? Sommige kantoren pakken het aardig op gedreven door hedendaagse en vooruitstrevende individuen die met nieuwe concepten komen. Maar bij elkaar opgeteld niet voldoende om de hele sector écht in beweging te krijgen. Mensen gaan pas veranderen als het pijn gaat doen en blijkbaar hebben deze ‘speldenprikken’ nog weinig impact. [pullquote_right]Het kan toch niet anders dan dat de sector en haar klanten enorm uit elkaar aan het groeien zijn en elkaar niet meer aanvoelen?[/pullquote_right]Als ik als relatieve buitenstaander in de sector vraag aan kantoren in hoeverre zij de veranderingen zien en erin meegaan krijg ik veelal positieve antwoorden in de trant van: ‘ja we zien dat, wij zijn ons ervan bewust en zijn flink aan het veranderen…’ en ‘onze klanten zien ons als adviseur en kijken met ons samen vooruit…’. Klinkt bemoedigend en alsof er niets aan de hand is. Als ik dan de blogs op TUACC lees zoals de laatste van Tom Ooms denk ik bij mezelf: wie houdt nou wie voor de gek? Het kan toch niet anders dan dat de sector en haar klanten enorm uit elkaar aan het groeien zijn en elkaar niet meer aanvoelen? Dat zou mijns inziens moeten betekenen dat er vragen worden gesteld aan u als accountant of administratiekantoor waarop u eigenlijk geen antwoord heeft. Vragen die u een oncomfortabel gevoel geven. Of houdt u vol dat dat bij u nooit voorkomt?

Instagram

Op welke vragen doel ik dan precies? Ik doel op de juist niet vak inhoudelijke vragen, dat zit wel goed, daar geloof ik wel in. Alhoewel het PE systeem wat te wensen overlaat ben ik wel overtuigd van de vak inhoudelijke kennis en expertise die er binnen de sector aanwezig is. Het zijn juist de kennis gebieden daar omheen. Onderwerpen die intern ter discussie behoren te staan rondom klantbeleving en klantgericht denken en opereren. Die juist laten zien dat er vandaag de dag meer nodig is dan alleen die vak inhoudelijke kennis. Dat de hedendaagse ondernemer meer vraagt aan flexibiliteit en nieuwe vormen van samenwerken. Wordt ontzorgt met het noodzakelijk kwaad dat de financiële administratie heet echter dat kwaad keihard nodig heeft om het bedrijf te kunnen besturen en te groeien. [pullquote_left]Of houdt u vol dat dat bij u nooit voorkomt?[/pullquote_left]Die ervoor zorgen dat de parels van morgen worden gevonden want zeg nou eens eerlijk, willen we allemaal niet de Instagram of Twitter van morgen in ons klantenbestand hebben om met hen mee te groeien? Tuurlijk wel, en bedenk nou eens eerlijk, stel u heeft een aantal van dat soort hedendaagse ondernemers tegenover u zitten, denkt u dat ze voor u zouden kiezen? De hoge eisen die worden gesteld aan transparantie in tariefstelling, online samenwerken, alles gedigitaliseerd hebben, 24×7 beschikbaarheid van bedrijfsgegevens en mobiel altijd en overal door kunnen werken, kunt u die vragen allemaal beantwoorden? Bent u de nieuwe bank genaamd Knab of de nieuwe zorgverzekeraar CZdirect die inspeelt op de laatste ontwikkelingen? Bent u een echte accountant in de cloud?

Nieuwe aanwas

Ik ben ervan overtuigd dat er een groot aantal professionals op de helft van de voorgaande alinea afhaakten daar waar de hedendaagse ondernemer vandaag de dag wel staat. [quote]de Fouks, de Koks, de Wietsma’s, de Klasens van deze wereld die pikken het wel op[/quote]Hoogstwaarschijnlijk juist die professionals die deze blog nooit zullen lezen omdat zij simpelweg niet connected zijn. Niet connected met hetgeen er vandaag de dag gaande is en hoe nieuwe verbindingen en relaties tot stand komen. En dat is wel de massa binnen de sector, de Fouks, de Koks, de Wietsma’s, de Klasens van deze wereld die pikken het wel op. Maar het aantal namen blijft beperkt en is beperkt al een aantal jaren achtereen. Blijven zij de voormannen of gaan er zich echte veranderaars achter hen scharen. Het zal mij benieuwen. De hedendaagse ondernemer is aan zet.

Mobiele versie afsluiten