Opmerkelijke Verhalen Voor Een Merkwaardig Aanbod; Content Marketing
12Acht weken aan boord bij Exact en nu al een duit aan ervaring rijker. Elke dag ontdek ik weer nieuwe kennis en ervaring die bij collega’s aanwezig is rondom een verscheidenheid aan onderwerpen. En dat gaat echt niet allemaal over Exact. Mensen worden gevormd door de ervaringen die ze hebben opgedaan in het verleden en het heden, zowel zakelijk als privé. Dat leidt tot persoonlijkheden die ieder weer uniek zijn, die ‘toevallig’ doordeweeks met elkaar bezig zijn om samen met elkaar de beste software te ontwikkelen, tenminste bij Exact. Want uiteraard geldt dat voor ieder bedrijf, unieke persoonlijkheden met dito ervaringen. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat er binnen de bedrijfsmuren zich talloze opmerkelijke verhalen bevinden die waardevol zijn voor onze (potentiële) klanten. De kennis en ervaring die bijvoorbeeld support medewerkers, trainers en consultants in echte situaties opdoen zijn onbetaalbaar. Het is aan ons om die kennis en expertise toegankelijk te maken zodat anderen ervan kunnen profiteren. Een tweetal ‘nieuwe business principes’ doet het mij aan denken:
[checklist]- om te vermenigvuldigen moet je eerst leren delen
- vinden in plaats van zoeken
Diverse initiatieven worden er genomen om al die kennis en expertise te ordenen en toegankelijk te maken. Zo wordt sinds kort gebruik gemaakt van Google zoek technologie om makkelijk specifieke ervaringen te vinden in onze kennisbanken. Het is slechts één enkel voorbeeld voor het toepassen van de genoemde nieuwe business principes.
Content marketing
In marketing land is dit hét hot topic: content marketing en inbound marketing. Dit betreft eigenlijk het als bedrijf jezelf zijn door toegang te geven tot de kennis, expertise en ervaring van alle medewerkers. Voor velen is dat nog eng maar aan de andere kant is het wel mooi. Je hoeft je niet anders voor te doen dan wie je daadwerkelijk bent, voluit praten en vertellen over de passie die je hebt. Voor de één is dat ontwikkeling, voor de ander is dat financiën en weer voor iemand anders is dat klantenservice. Ik kan u vertellen dat dat voor mij als marketeer op dit moment echt smullen is. Dat het meer en meer gaat om authentieke verhalen omdat de markt simpelweg dusdanig volwassen is waardoor deze niet meer ‘voor de gek’ te houden is. [pullquote_left]Juist dat nét niet perfecte en juist die ene fout die er tussendoor glipt zorgen ervoor dat het bedrijf een menselijker gezicht krijgt.[/pullquote_left]Juist dat nét niet perfecte en juist die ene fout die er tussendoor glipt zorgen ervoor dat het bedrijf een menselijker gezicht krijgt. Het gaat erom hoe we er als organisatie mee omgaan en over communiceren. En zoals gezegd, dat is smullen vooral als die pool aan ervaring zo groot is. Het betekent voor het marketing team een vrijwel oneindig palet aan mogelijkheden om waardevolle kennis te delen met anderen. Dat klinkt heel eenvoudig maar omvat nogal wat. Het is een andere manier van marketing bedrijven wat een gedragsverandering vergt van de mensen maar ook het aanpassen van de systemen die ons daarin ondersteunen. Ik hou een Pinterest prikbord bij specifiek over het onderwerp content marketing, wellicht aardig om eens te volgen.
Binden en boeien
Het principe is op ieder bedrijf van toepassing en zou zeer comfortabel moeten voelen. Gewoon jezelf zijn en vertellen over de passie die je met elkaar deelt en uitvoert. Het is dé manier om te binden en boeien. En daar is waar het at-the-end toch om gaat, het maken van interessante relaties en verbindingen die aan beide kanten iets oplevert. Het is de reden waarom gepassioneerde accountants in grote getale bij elkaar komen zonder dat ze daarvoor de befaamde PE punten verkrijgen, interessante verhalen die ze met elkaar willen delen onder de naam TUACC. Vorig jaar mocht ik bij de eerste editie aanwezig zijn met 12 mensen, afgelopen week zaten er 200 accountants met elkaar. Opmerkelijke verhalen voor een merkwaardig aanbod. Ik las deze oneliner in een blog van @smitguido en het slaat de spijker op z’n kop. Een richting die we inzetten die langzaam maar zeker merkbaar moet zijn. Want bereik kun je kopen maar aandacht moeten we verdienen.[signoff]
Blog: Opmerkelijke Verhalen Voor Een Merkwaardig Aanbod | @preciesmark: http://t.co/Ii83eGdT #co-creëren #kennisdelen #samenwerken #tuacc
@preciesmark bedankt voor het vermelden Mark! Het is mooi artikel geworden
Blog: Bereik kun je kopen aandacht moet je verdienen: opmerkelijke verhalen voor een merkwaardig aanbod http://t.co/erwKoSk5…
Marketing Directeur van #Exact = @preciesmark, over kracht van #ContentMarketing: http://t.co/O8cVQg2Q + z’n Pinterest hierover!
Aandacht is niet te koop! Opmerkelijke Verhalen Voor Een Merkwaardig Aanbod; Content Marketing http://t.co/P5Zn92fM via @preciesmark
Ik heb al meerdere malen ervaren dat verhalen de vorm zijn om aandacht te krijgen, die weer kan leiden tot oprechte relaties. Als je luistert hoor je zoveel meer (NCRV slogan). Weg van de oude marketingcommunicatie (NEMEN) experimenteren met eigentijdse nieuwe communicatie om te GEVEN (toegang tot kennis, ervaringen delen, participatie,….). Ik werk mee aan een experiment Business Story Telling er is een platform gemaakt Cstories.nl, waar verhalen staan (en filmpjes) van CxO en senior management. We zijn nu bezig om het platform meer functies te geven en de content nog “spannender” te maken…….
Ik heb dikwijls ervaren, dat je door het lezen of horen van een (goed) bedrijfsverhaal, je veel sneller aandacht geeft aan de verteller dan door het zien van advertenties. Daarom werk ik mee aan het management-verhalen platform Cstories.nl.
[…] ze dan juist NIET naar de website gaan van de fabrikant maar op andere plekken gaat zoeken naar die opmerkelijke verhalen. Waarom zou je dan in hemelsnaam SEA bedrijven? Mensen zoeken toch ergens anders. Wat ik merk zijn […]
[…] een eerder geschreven item heb ik het al eens gemeld, ons interne programma dat we zijn gestart vanuit marketing genaamd […]