• Home
    • About
    • Contact

    preciesmark.

    blog about marketing and technology

    • Marketing
      • Social Media
      • Marketing Automation
      • Content Marketing
    • Business Software
      • Wholesale & Distribution
      • Professional Services
      • Manufacturing
      • Accountancy
    • Gadgets
    • Triathlon

    Personal Branding: Hoe Koppel Je Een WordPress Blog Met Een Facebook Page?

    1
    • by Mark Appel
    • in Social Media · Triathlon
    • — 1 dec, 2011

    Eén van de voordelen als je een overstap maakt is dat het ruimte creëert om eens heerlijk in dingen te duiken waar je anders geen tijd voor hebt. Facebook is zo’n platform dat me toch boeit alleen waar ik me nog niet echt in verdiept heb. Ik wist van de timeline, maar nog geen tijd gehad om dat eens nader te bekijken. Memolane is een variant die ik af en toe eens bekeek die de events vanuit verschillende sociale netwerken in een tijdslijn plaatst. Facebook heeft haar timeline beschikbaar gesteld voor developers maar hier staat uitgelegd hoe je als ordinaire gebruiker deze toch aan kan zetten. Zie hier het resultaat van mijn eigen timeline. Hetzelfde geldt voor de Facebook page. Een middel dat door vele merken wordt ingezet om vervolgens zoveel mogelijk ‘likes’ te vergaren. [pullquote_left]Mij ontgaat de échte waarde van die ‘likes’ nog even, maar vooralsnog ben je geloof ik een hele pief als je er tienduizenden hebt weten te verzamelen.[/pullquote_left] Eenzelfde discussie als met je Twitter volgers, wat is de waarde daarvan nu eigenlijk? Maar goed, ook hier merk ik dat het nog steeds indruk maakt wanneer je duizenden volgers hebt weten te vergaren. Dus om het beter te leren begrijpen in navolging van mijn WordPress blog ook maar een Facebook page gaan aanmaken. Als je op een pagina van een ander komt zie je vanzelf rechstboven een knop verschijnen met daarin ‘Een pagina maken’. Als je hierop klikt wijst de rest zich vanzelf.

    [box_light]Basisgedachte vooralsnog is om de blog en de Facebook pagina elkaar te laten versterken. Beide netwerken trekt andere bezoekers aan en wellicht dat hier wat kruisbestuiving kan plaatsvinden. Let wel, ik heb het hier even over kort door de bocht koppelen en integreren zonder dat daar een communicatieplan aan ten grondslag ligt. Dat hoort natuurlijk om te bepalen of het überhaupt zinnig is om je blog posts één-op-één in je Facebook timeline te plaatsen, of je Twitter berichten direct door te zetten naar Facebook. Iets wat ik overigens zelf tegen beter weten in nog steeds doe. Facebook is een ander medium dan Twitter en dan een blog. Bezoekers en de ‘state-of-mind’ waarin ze verkeren is op alle netwerken anders hetgeen eigenlijk vraagt om een boodschap anders te brengen. Maar ik hou het nu zoals gezegd bij een praktische koppeling. [/box_light]

    Ik was al erg enthousiast met de wijze waarop je de emailmarketing engine van MailChimp in enkele klikken aan de WordPress blog koppelt. Mensen kunnen zich nu abonneren op een nieuwsbrief die ze maandelijks voorziet van alle nieuwe blog posts. Maar hoe kan ik er nou voor zorgen dat ook mijn Facebook vrienden zich op nieuwsbrief gaan abonneren als ze daar trek in hebben? Na wat Googlen gestuit op ShortStack. Een online designer om op je Facebook page een extra ‘tab’ aan te maken. Een gratis service in de basis. Extra functionaliteiten daarvoor moet je betalen maar de basis is al erg prima. Het werkt eigenlijk erg eenvoudig. In het designer gedeelte maak je op eenvoudige wijze een pagina op die als een ‘tab’ later op de Facebook page wordt geplaatst. Drag-and-drop, erg veel mogelijkheden, heel erg aardig! Met het installeren van de ‘tab’ in Facebook moest ik hun support center even om ondersteuning vragen en binnen no-time werd ik daar prima op weg geholpen. Het support center dat overigens is geautomatiseerd met een andere geweldige online dienst Zendesk. Kan ik zo nog een hele blog post aan wijden. Binnen de ShortStack editor wordt de mogelijkheid geboden om een MailChimp widget binnen de ‘tab’ te plaatsen. Als mensen hierin hun email adres achter laten abonneren zij zich op mijn maandelijkse nieuwsbrief met de laatste blog posts. Nou dat is mooi. Een stream erbij in de ‘tab’ van de laatste 3 blog posts en mijn Twitter stream en klaar is kees. Het resultaat is hier te bekijken.

    Toen nog op zoek gegaan naar een ‘like’ button die ik binnen mijn WordPress blog kan plaatsen voor deze Facebook page. Dus niet een ‘like’ button voor een blog post, nee een echte button specifiek voor een page. Die heb ik gevonden in de vorm van een plug-in genaamd Arevico. Bezoekers die voor de eerste keer mijn blog bezoeken krijgen in een keurige pop-up, een lightbox, de vraag gesteld of ze mijn Facebook page willen ‘liken’. Kijk maar. Je kunt zelfs instellen na hoeveel dagen een terugkerende bezoeker deze pop-up weer te zien krijgt. Echt een fluitje van een cent.

    Enfin nu alles is geïnstalleerd eens gaan schakelen tussen mijn eigen Facebook account en dat van mijn vrouw om op die manier te achterhalen wat een Facebook vriend nou wel en niet ziet. En daar ben ik nog niet helemaal uit. Dus als iemand mijn pagina heeft geliked, wat kan ik daar dan eigenlijk mee? Ik heb een poll uitgezet en zie vervolgens die vraag niet in de timeline van mijn vrouw verschijnen. [quote]Maar wat is de waarde dan van die like? Het benaderen als Facebook vriend van zowel mijn timeline als mijn Facebook page vanuit mijn standaard pagina is ook nog een kunst.[/quote] Ook daar ben ik nog niet geheel uit. Maar goed, duidelijk is dat de mogelijkheden legio zijn. Aan de ene kant moet je eerst goed bedenken wat je nu eigenlijk met zo’n sociaal netwerk wil,  aan de andere kant moet je toch proefondervindelijk uitvogelen wat je ermee kan om het enigzins te begrijpen. En dat met de wetenschap dat Google+ ook nog zo’n platform is om verder in te duiken. Nou, doe er je voordeel mee.

    Tweeten
    Share

    Tags: blog makenfacebookinternet marketingonline marketingpersonal brandingspotlightwordpress

    — Mark Appel

    Hi, my name is Mark Appel (52), a family man, modern marketing professional and amateur triathlete. For over 25 years working in the IT industry. I worked for companies like Apple, 3Com, Peregrine, Wolters Kluwer, Exact and CM.com and currently as the Chief Marketing Officer for Backbase. I like to write about my general experiences and views on technology, marketing and the IT industry. All posts are on my personal behalf.

    You may also like...

    • Biedt Pinterest Kansen Voor Accountants? 26 feb, 2012
    • 4 Sprint Triathlons Verder 17 jun, 2012
    • How To Avoid Google: Find Instead Of Search 15 okt, 2013
    • Geen IRONMAN Zonder IRONWOMAN 8 dec, 2012
    Logging In...

    Profile cancel

    Sign in with Twitter Sign in with Facebook
    or

    Not published

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • 1 Reply
    • 1 Comment
    • 0 Tweets
    • 0 Facebook
    • 0 Pingbacks
    Last reply was 14 januari 2012
    1. Ebo Eppenga
      View 14 januari 2012

      Boeiende materie! Wellicht dat Simple Facebook Connect plugin ook interessant is om eens naar te kijken. Biedt tevens like buttons en goede ondersteuning voor Facebooks Open Graph.

      Beantwoorden
    • Previous story Mark Appel gaat van @boekhoudonline naar @preciesmark
    • Next story Inspiratiebron Voor Marketeers: John De Mol Over Het Succes Van TVOH
    • Recommended articles

      • Recent Posts
      • Most Popular
      • Comments
      • Tags
      • The Chief Revenue Officer: A Strategic Leader in the Modern Business World14 januari 2023
      • Hopeless Homepage Hassle29 september 2019
      • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales27 oktober 2018
      • How To Cut Your Customer Buying Journey In Measurable Pieces17 oktober 2018
      • Google Glass Review: My Experience After Wearing 1 Day22 december 2013
      • Het Goud Van Exact17 juni 2012
      • Gratis Boekhouden15 januari 2012
      • Google Nexus 7 Tablet Een iPad Killer?28 juli 2012
      • preciesmark on:How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline on:Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • accountancy accountant accountants agile marketing android b2b marketing bedrijfssoftware blog maken cloud cloud computing content marketing customer journey demand generation digital marketing digital transformation disruption eloqua entrepreneur exact online exponential growth google hootsuite inbound marketing internet marketing ironman mark appel marketing marketing automation marketing communicatie mql online boekhouden online marketing online ondernemen online ondernemerschap preciesmark saas serendipity slider social business social media spotlight sql triathlon twitter weconomy
    • Public presentations

      • Exact DIGITAL BUSINESS PLATFORM
        Date: Sat Nov 26 6:49
      • The Future of Digital Marketing
        Date: Sun Nov 20 7:25
      • Stay Relevant!
        Date: Sun Nov 20 7:21
    • Recent activity

      • preciesmark op How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline op Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
    • My latest workouts

      [endomondowp user="1526098" type="workout-list"]
    • Aanmelden nieuwsbrief

      * = verplicht veld

      door MailChimp!
    • Calendar

      maart 2023
      M D W D V Z Z
      « jan    
       12345
      6789101112
      13141516171819
      20212223242526
      2728293031  
    • Instagram

      …
    • Home
    • Marketing
    • Social Media
    • Personal Branding: Hoe Koppel Je Een WordPress Blog Met Een Facebook Page?
          • Home
          • About
          • Contact

          © Copyright 2023 preciesmark.. Typegrid Theme by WPBandit.

          Ga naar mobiele versie