preciesmark.

Personal Branding: Hoe Koppel Je Een WordPress Blog Met Een Facebook Page?

Eén van de voordelen als je een overstap maakt is dat het ruimte creëert om eens heerlijk in dingen te duiken waar je anders geen tijd voor hebt. Facebook is zo’n platform dat me toch boeit alleen waar ik me nog niet echt in verdiept heb. Ik wist van de timeline, maar nog geen tijd gehad om dat eens nader te bekijken. Memolane is een variant die ik af en toe eens bekeek die de events vanuit verschillende sociale netwerken in een tijdslijn plaatst. Facebook heeft haar timeline beschikbaar gesteld voor developers maar hier staat uitgelegd hoe je als ordinaire gebruiker deze toch aan kan zetten. Zie hier het resultaat van mijn eigen timeline. Hetzelfde geldt voor de Facebook page. Een middel dat door vele merken wordt ingezet om vervolgens zoveel mogelijk ‘likes’ te vergaren. [pullquote_left]Mij ontgaat de échte waarde van die ‘likes’ nog even, maar vooralsnog ben je geloof ik een hele pief als je er tienduizenden hebt weten te verzamelen.[/pullquote_left] Eenzelfde discussie als met je Twitter volgers, wat is de waarde daarvan nu eigenlijk? Maar goed, ook hier merk ik dat het nog steeds indruk maakt wanneer je duizenden volgers hebt weten te vergaren. Dus om het beter te leren begrijpen in navolging van mijn WordPress blog ook maar een Facebook page gaan aanmaken. Als je op een pagina van een ander komt zie je vanzelf rechstboven een knop verschijnen met daarin ‘Een pagina maken’. Als je hierop klikt wijst de rest zich vanzelf.

[box_light]Basisgedachte vooralsnog is om de blog en de Facebook pagina elkaar te laten versterken. Beide netwerken trekt andere bezoekers aan en wellicht dat hier wat kruisbestuiving kan plaatsvinden. Let wel, ik heb het hier even over kort door de bocht koppelen en integreren zonder dat daar een communicatieplan aan ten grondslag ligt. Dat hoort natuurlijk om te bepalen of het überhaupt zinnig is om je blog posts één-op-één in je Facebook timeline te plaatsen, of je Twitter berichten direct door te zetten naar Facebook. Iets wat ik overigens zelf tegen beter weten in nog steeds doe. Facebook is een ander medium dan Twitter en dan een blog. Bezoekers en de ‘state-of-mind’ waarin ze verkeren is op alle netwerken anders hetgeen eigenlijk vraagt om een boodschap anders te brengen. Maar ik hou het nu zoals gezegd bij een praktische koppeling. [/box_light]

Ik was al erg enthousiast met de wijze waarop je de emailmarketing engine van MailChimp in enkele klikken aan de WordPress blog koppelt. Mensen kunnen zich nu abonneren op een nieuwsbrief die ze maandelijks voorziet van alle nieuwe blog posts. Maar hoe kan ik er nou voor zorgen dat ook mijn Facebook vrienden zich op nieuwsbrief gaan abonneren als ze daar trek in hebben? Na wat Googlen gestuit op ShortStack. Een online designer om op je Facebook page een extra ‘tab’ aan te maken. Een gratis service in de basis. Extra functionaliteiten daarvoor moet je betalen maar de basis is al erg prima. Het werkt eigenlijk erg eenvoudig. In het designer gedeelte maak je op eenvoudige wijze een pagina op die als een ‘tab’ later op de Facebook page wordt geplaatst. Drag-and-drop, erg veel mogelijkheden, heel erg aardig! Met het installeren van de ‘tab’ in Facebook moest ik hun support center even om ondersteuning vragen en binnen no-time werd ik daar prima op weg geholpen. Het support center dat overigens is geautomatiseerd met een andere geweldige online dienst Zendesk. Kan ik zo nog een hele blog post aan wijden. Binnen de ShortStack editor wordt de mogelijkheid geboden om een MailChimp widget binnen de ‘tab’ te plaatsen. Als mensen hierin hun email adres achter laten abonneren zij zich op mijn maandelijkse nieuwsbrief met de laatste blog posts. Nou dat is mooi. Een stream erbij in de ‘tab’ van de laatste 3 blog posts en mijn Twitter stream en klaar is kees. Het resultaat is hier te bekijken.

Toen nog op zoek gegaan naar een ‘like’ button die ik binnen mijn WordPress blog kan plaatsen voor deze Facebook page. Dus niet een ‘like’ button voor een blog post, nee een echte button specifiek voor een page. Die heb ik gevonden in de vorm van een plug-in genaamd Arevico. Bezoekers die voor de eerste keer mijn blog bezoeken krijgen in een keurige pop-up, een lightbox, de vraag gesteld of ze mijn Facebook page willen ‘liken’. Kijk maar. Je kunt zelfs instellen na hoeveel dagen een terugkerende bezoeker deze pop-up weer te zien krijgt. Echt een fluitje van een cent.

Enfin nu alles is geïnstalleerd eens gaan schakelen tussen mijn eigen Facebook account en dat van mijn vrouw om op die manier te achterhalen wat een Facebook vriend nou wel en niet ziet. En daar ben ik nog niet helemaal uit. Dus als iemand mijn pagina heeft geliked, wat kan ik daar dan eigenlijk mee? Ik heb een poll uitgezet en zie vervolgens die vraag niet in de timeline van mijn vrouw verschijnen. [quote]Maar wat is de waarde dan van die like? Het benaderen als Facebook vriend van zowel mijn timeline als mijn Facebook page vanuit mijn standaard pagina is ook nog een kunst.[/quote] Ook daar ben ik nog niet geheel uit. Maar goed, duidelijk is dat de mogelijkheden legio zijn. Aan de ene kant moet je eerst goed bedenken wat je nu eigenlijk met zo’n sociaal netwerk wil,  aan de andere kant moet je toch proefondervindelijk uitvogelen wat je ermee kan om het enigzins te begrijpen. En dat met de wetenschap dat Google+ ook nog zo’n platform is om verder in te duiken. Nou, doe er je voordeel mee.

Mobiele versie afsluiten