• Home
    • About
    • Contact

    preciesmark.

    blog about marketing and technology

    • Marketing
      • Social Media
      • Marketing Automation
      • Content Marketing
    • Business Software
      • Wholesale & Distribution
      • Professional Services
      • Manufacturing
      • Accountancy
    • Gadgets
    • Triathlon

    Practice What You Preach

    3
    • by Mark Appel
    • in Business Software · Marketing · Triathlon
    • — 8 jan, 2012

    Mijn eerste werkweek bij Exact zit erop, veel kennismakingsgesprekken met even zoveel indrukken. Wat me over het algemeen is opgevallen is dat de binnenkant er anders uitziet dan de buitenkant in positieve zin. Wat ik heb aangetroffen is een energieke jonge club aan mensen die vooruit wil, veel kennis en expertise bezit en trots is om voor Exact te werken. Nu moet ik ook wel zeggen dat de werkomgeving schitterend is en het goed toeven is binnen de bedrijfsmuren. Open, transparant, modern en geheel van deze tijd. Ik ken Exact nog uit mijn Apple tijd, lees 20 jaar geleden, waarbij ik ze een aantal keer heb bezocht in het oude pand. Dat is in de verste verte niet meer te vergelijken met wat het nu is. Mijn persoonlijke mening is dat wat ik van binnen zie niet door iedereen alszodanig wordt ervaren in de markt. Nou, daar ligt dan een schone taak weg gelegd om daar wat mee te doen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat als we de markt een klein kijkje in de keuken geven omtrent het reilen en zeilen binnen Exact plus de gedachten die we hebben en vertellen waarin we geloven dit ons goed zal doen. Dit omdat er dingen gebeuren die mijns inziens waardevol zijn om te delen met anderen.

    Oneliners

    Te midden van alle gesprekken probeer ik mijn gedachten en indrukken te ordenen en te organiseren. Het leuke is dat bij mij in zo’n week de oneliners door m’n hoofd schieten om kort en krachtig al aan te geven hoe ik tegen bepaalde dingen aan kijk. Het helpt een beeld te scheppen zonder al in allerlei details te hoeven treden. Enkele van mijn favorieten:

    [pluslist]
    • zonder spanning geen licht
    • overtuigde schepen zinken
    • om te vermenigvuldigen moet je eerst leren delen
    • kennis zonder verbindingen is waardeloos
    • bereik kun je kopen, aandacht niet
    [/pluslist]

    Over iedere oneliner is wel een aparte blog post te schrijven maar eentje die deze week een aantal keer langs kwam was de welbekende: practice what you preach. Allereerst kwam deze ter sprake toen ik het met wat mensen had over de zogenoemde social media experts die tegenwoordig op elke hoek van de straat te vinden zijn. Velen geven zich daarvoor uit en weten er inmiddels een aardige boterham mee te verdienen door middel van het geven van workshops, trainingen en advies. Prima. Ik heb er de afgelopen jaren velen voorbij zien komen en at-the-end zijn het enkelen die mij persoonlijk echt kunnen bekoren. Het zijn met name diegene die concreet kunnen aantonen dat al hetgeen ze voor staan en vertellen eens succesvol hebben toegepast in de praktijk. En dan niet als externe maar van binnen uit in een echte werkomgeving. Ik vind dat er vaak te snel aannames worden gedaan rondom principes of gedragingen van mensen zonder dat er echt wordt afgevraagd of het een reeel scenario betreft. Ik vind praktijkervaring toch wel een voorwaarde om iets zinnigs te kunnen zeggen over een expertise. Een specialist social media met slechts 10 volgers op Twitter komt bij mij enigzins ongeloofwaardig over. Uiteraard kun je discussiëren over de waarde van een volger en het aantal daarvan, maar toch. Practice what you preach, doen wat je zegt.

    Synergy

    In deze eerste week heb ik tevens kennis gemaakt met enkele systemen die binnen Exact worden gebruikt ter ondersteuning van alle werkprocessen en mensen. De breedte van het portfolio maakt dat veel processen met Exact software kunnen worden geautomatiseerd. Ik heb slechts een klein gedeelte gezien maar hetgeen wat ik heb gezien, indrukwekkend. Direct vanaf mijn eerste werkdag heb ik toegang via Synergy tot informatie en processen die er voor mij toe doen. Ik heb direct inzage in de digitale personeelsdossiers van alle marketing teamleden, organigrammen en diverse interne informatiebronnen.  [pullquote_left]Het is direct duidelijk binnen welke werkprocessen ik een rol speel en op die manier heb ik overzicht omtrent alle projecten en campagnes die er lopen.[/pullquote_left] Het is direct duidelijk binnen welke werkprocessen ik een rol speel en op die manier heb ik overzicht omtrent alle projecten en campagnes die er lopen. Alle informatie behorende bij deze projecten en campagnes zoals contracten, mails en andere correspondentie is digitaal in te zien. Op basis van mijn functie wordt bepaald tot welke tot informatie en werkprocessen ik wel of geen toegang heb. Er wordt zelfs al een lijstje gecreëerd met daarin taken waar iets van mij wordt verwacht zoals het accorderen van budget aanvragen.  Aanvragen die de toepasselijke naam dragen ‘I Need’.

    Eigenlijk is het een minimale voorwaarde voor een organisatie om naar flexibele werkplekken te gaan, een nagenoeg ‘paperless office’ waarbij alles direct gedigitaliseerd wordt. Nogmaals indrukwekkend om te zien hoe Exact zichzelf heeft geautomatiseerd en met recht iets zinnigs hierover kan zeggen: practice what you preach. Misschien dat dat wel wat meer mag omdat ik ervan overtuigd ben dat velen dit ervaren als waardevolle kennis om zelf toe te passen. Tevens wordt hiermee duidelijk dat hoe goed de werkprocessen ook zijn georganiseerd en vastgelegd, het de mensen zijn die er invulling en waarde aan geven. Echter een bepaalde basis waarin informatie en werkprocessen tussen afdelingen worden gedeeld is een voorwaarde om efficiënt te opereren. Dat ik als marketing verantwoordelijke toegang heb tot alle aan marketing gerelateerde activiteiten online en digitaal is al prachtig. Dat dit tevens geldt voor bijvoorbeeld personeels gerelateerde aanvragen van mensen binnen mijn team is erg mooi om te zien.

    Simon Sinek

    Ik heb vast maar een klein stukje gezien van het totaal maar het stemt mij zeer positief. Niet alleen omdat het mij en anderen helpt om snel up-and-running te raken binnen Exact en ik me kan richten op optimalisatie en verbetering. Ook omdat het dus de mogelijkheid schept om niet alleen te vertellen wat we doen maar dat in te leiden door te starten met waarom we het doen en hoe we het doen. Een mooie volgorde in bijvoorbeeld storytelling, why-how-what. Een principe waar Simon Sinek op YouTube furore mee maakt.

    Al met al een prima eerste week, een goede start en een indruk die direct vertrouwen wekt voor hetgeen ik de komende periode hoop te gaan ontplooien. Het mij de mogelijkheid biedt om bepaalde principes te gaan toepassen waar ik zelf in geloof en ervaring mee heb. Je merkt het al, ik kleur al enigzins rood.

    Tweeten
    Share

    Tags: cloud computingexactspotlightsynergy

    — Mark Appel

    Hi, my name is Mark Appel (52), a family man, modern marketing professional and amateur triathlete. For over 25 years working in the IT industry. I worked for companies like Apple, 3Com, Peregrine, Wolters Kluwer, Exact and CM.com and currently as the Chief Marketing Officer for Backbase. I like to write about my general experiences and views on technology, marketing and the IT industry. All posts are on my personal behalf.

    You may also like...

    • 5 Reasons Why You Should Go For Android Instead Of An iPhone (2/5) 10 nov, 2013
    • Wat Heb Je Nou Eigenlijk Aan Een Tweet Van Mark Appel? 23 feb, 2012
    • Review Galaxy Nexus En Android 4.0 Nader Bekeken 19 dec, 2011
    • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales 27 okt, 2018
    Logging In...

    Profile cancel

    Sign in with Twitter Sign in with Facebook
    or

    Not published

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • 3 Replies
    • 0 Comments
    • 3 Tweets
    • 0 Facebook
    • 0 Pingbacks
    Last reply was 9 januari 2012
    1. @Gerard_de_Zwart
      View 9 januari 2012

      Leuk stuk: RT @preciesmark: Nieuwe blog: Practice what you preach http://t.co/BYvyS13v met #simonsinek

      preciesmark retweeted this
      Beantwoorden
    2. @preciesmark
      View 9 januari 2012

      @roosvanvugt prachtige jonge club, veel energie, heb uiteraard blog item over geschreven 😉 http://t.co/wDsYcfqA

      Beantwoorden
    • Previous story De Natte Droom Van KPN
    • Next story Hét Nieuwe Verdienmodel Voor Twitter
    • Recommended articles

      • Recent Posts
      • Most Popular
      • Comments
      • Tags
      • The Chief Revenue Officer: A Strategic Leader in the Modern Business World14 januari 2023
      • Hopeless Homepage Hassle29 september 2019
      • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales27 oktober 2018
      • How To Cut Your Customer Buying Journey In Measurable Pieces17 oktober 2018
      • Google Glass Review: My Experience After Wearing 1 Day22 december 2013
      • Het Goud Van Exact17 juni 2012
      • Gratis Boekhouden15 januari 2012
      • Google Nexus 7 Tablet Een iPad Killer?28 juli 2012
      • preciesmark on:How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline on:Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • accountancy accountant accountants agile marketing android b2b marketing bedrijfssoftware blog maken cloud cloud computing content marketing customer journey demand generation digital marketing digital transformation disruption eloqua entrepreneur exact online exponential growth google hootsuite inbound marketing internet marketing ironman mark appel marketing marketing automation marketing communicatie mql online boekhouden online marketing online ondernemen online ondernemerschap preciesmark saas serendipity slider social business social media spotlight sql triathlon twitter weconomy
    • Public presentations

      • Exact DIGITAL BUSINESS PLATFORM
        Date: Sat Nov 26 6:49
      • The Future of Digital Marketing
        Date: Sun Nov 20 7:25
      • Stay Relevant!
        Date: Sun Nov 20 7:21
    • Recent activity

      • @preciesmark op How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • @ExactOnline op Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • @preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • @GARubsam op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • @preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
    • My latest workouts

      [endomondowp user="1526098" type="workout-list"]
    • Aanmelden nieuwsbrief

      * = verplicht veld

      door MailChimp!
    • Calendar

      juni 2025
      M D W D V Z Z
      « jan    
       1
      2345678
      9101112131415
      16171819202122
      23242526272829
      30  
    • Instagram

      …
    • Home
    • Business Software
    • Practice What You Preach
          • Home
          • About
          • Contact

          © Copyright 2025 preciesmark.. Typegrid Theme by WPBandit.

          Ga naar mobiele versie