preciesmark.

Samen Marketing Bedrijven: Content Marketing

In een eerder geschreven item heb ik het al eens gemeld, ons interne programma dat we zijn gestart vanuit marketing genaamd #weallmarketing waarin we gezamenlijk met medewerkers, klanten en partners marketing gaan bedrijven. Hierin moedigen we aan om optimaal gebruik te maken van de online gereedschappen die ons ter beschikking staan om opmerkelijke verhalen en ervaringen te delen met anderen om op die wijze een eerste verbinding te maken met gelijkgestemden. Aan diverse disciplines binnen en buiten Exact laten we zien wat het persoonlijk en bedrijfsmatig oplevert wanneer er meer gesproken wordt over de dingen die we meemaken. Wanneer dit op een authentieke manier gebeurt zien mensen dat het contacten oplevert die anders nimmer waren opgedaan en er wordt gebouwd aan een reputatie. Wanneer het écht wordt gewaardeerd kan dat leiden tot een autoriteit op bepaalde expertise gebieden. Alleen wanneer het een bepaalde waarde toevoegt worden mensen intrinsiek aangejaagd om met social media aan de slag te gaan. Drie fases die veelal worden doorlopen:[checklist]

[/checklist]

Het klinkt uiteraard allemaal erg theoretisch maar de afgelopen weken zijn er diverse initiatieven geweest waarin we hebben laten zien wat we precies bedoelen met #weallmarketing. Ieder bedrijf waar mensen dagelijks bezig zijn met het werven en bedienen van klanten zit vol met kennis en ervaring die waardevol is om te delen met anderen. Binnen Exact zijn honderden mensen dagelijks bezig met het gezamenlijk met de klant verder optimaliseren van haar bedrijfsvoering binnen allerlei sectoren. Binnen onder andere de accountancy, groothandel, productie en zakelijke dienstverlening wordt bepaald in hoeverre onze bedrijfssoftware daarbij kan helpen. In feite wordt met optimalisatie ruimte gecreëerd om proposities, diensten/producten en marktbenaderingen te bedenken die zich onderscheiden van de concurrentie. Arko van Brakel (@arkovb) had hierover afgelopen week tijdens de Week van de Ondernemer een aardig statement: ‘als je focust op kosten gaat de kwaliteit omlaag, focus je op kwaliteit dan gaan de kosten omlaag…’ Een aardige invalshoek als het gaat om de vraag waarom je als bedrijf bepaalde dingen doet.

Content marketing

Terug naar #weallmarketing. De tools om verhalen en ervaringen te delen die zijn er legio en de meeste mensen weten die inmiddels wel te vinden. Een account aanmaken is in een handomdraai gerealiseerd en mensen kunnen direct aan de slag. En daar gaat het juist om: ermee aan de slag gaan. Dit is een ‘mindset’ die voor velen van ons even wennen is. Daarom is het aanmoedigen in het gebruik ervan noodzakelijk. Zo ben ik enkele weken geleden samen met @jvdschenk gestart met een aantal trainers van Exact.

Hier hebben we uitgelegd waarom de ervaringen die zij hebben opgedaan en elke dag verder uitbreiden waardevol is om te delen met onze klanten maar ook potentiële klanten, partners en andere geïnteresseerden. Zij spreken dagelijks met échte klanten die leren om problemen op te lossen en processen verder te optimaliseren. Zij beschikken over die opmerkelijke verhalen waarmee door middel van bedrijfssoftware ruimte wordt gecreëerd voor nieuwe ideeën. In aanloop naar een training toe zijn de trainers in staat om al in contact te treden met de deelnemers, aan de horen wat er speelt en daarop in te kunnen spelen tijdens een training. Het komt ten goede aan de kwaliteit van de training en laat deelnemers het op een compleet andere wijze ervaren, klantbeleving! De eerste verbinding is gelegd en achteraf kan dit groeien tot een waardevolle relatie waarin kennis en expertise met elkaar wordt uitgewisseld, niet alleen tussen trainer en deelnemer maar ook tussen de deelnemers onderling. Exact moedigt aan, faciliteert en biedt het platform om te verbinden.

[pullquote_right]Dit is even andere koek dan hard blijven roepen dat je de grootste en de beste bent.[/pullquote_right]

Dát we dit doen gebruik ik weer als content en mijn verhaal om te vertellen op congressen en seminars waarin mij wordt gevraagd iets te vertellen over social media. Op basis van eigen ervaring leg ik uit waarom we welke dingen doen om zodoende als Exact zijnde als authentiek en sympathiek te worden ervaren. Het is niet moeilijk want het is zo, alleen moeten we nog leren dit met z’n allen naar de buitenwereld ook te ‘zijn’. Zo heb ik bijvoorbeeld op het Accountancynieuws ICT congres mijn verhaal hiervoor gebruikt. Zo zal ik binnenkort op meerdere plekken mijn verhaal doen waaronder voor het congres voor hypotheekadviseurs.

Inbound marketing

Over waardevolle content gesproken. De afgelopen weken hebben we samen met Heliview onderzoek gedaan naar trends en ontwikkelingen binnen een drietal sectoren: groothandel, productie en zakelijke dienstverlening. De uitkomsten van dit onderzoek gebruiken we in een programma dat we de komende weken gaan uitrollen in de markt. Een programma waarmee we in contact willen komen met bedrijven die worstelen hoe de uitdagingen binnen haar sector te lijf te gaan. De reden waarom deze bedrijven dat ook zouden willen is omdat wij ze daarmee kunnen helpen. Door middel van het onderzoek zijn we in staat om duiding te geven aan de uitdagingen waarmee zij zitten en kunnen we richting geven aan potentiële optimalisaties die we kunnen doorvoeren op basis van kennis en expertise opgedaan in soortgelijke situaties.[quote] @arkovb: ‘als je focust op kosten gaat de kwaliteit omlaag, focus je op kwaliteit dan gaan de kosten omlaag…'[/quote]Dit is even andere koek dan hard blijven roepen dat je de grootste en de beste bent. We hebben misschien wel gelijk, maar we krijgen het op die manier niet. Het rapport biedt Exact de mogelijkheid om op een andere manier een verbinding te maken. Oók voor onze partners. Deze hebben we al weken geleden het programma geïntroduceerd waarbij ze de kans kregen om hun feed back te geven. In het kader van #weallmarketing zijn afgelopen week een drietal webinars georgansieerd waarin we samen met Heliview aan de partners de resultaten uit het onderzoek hebben toegelicht. Van Exact krijgen ze de praktische hulpmiddelen om deze rapporten zelf ook in te kunnen zetten, zowel online als offline. Want ook zij hebben stuk voor stuk specifieke kennis en expertise die is in te zetten voor bepaalde sectoren, regio’s etc.

Het zijn de eerste stappen die we aan het zetten zijn om de buitenwereld te laten zien wie we écht zijn. Het mooie is dat we er eigenlijk niets voor hoeven te doen anders dan erover te praten. Praten over de dingen die we doen, geloven in de wijze waarop we software ontwikkelen en problemen aanpakken. Exact kruipt uit haar schulp.

Mobiele versie afsluiten