preciesmark.

Social Media Maakt Pas Op De Plaats Door Crisis

Op de website Fast Moving Targets van @erwblo is een leuk initiatief gestart. Erwin neemt een interview bij je af en op een landkaart worden de afgenomen interviews getoond. De vragen die hij stelt zijn alleraardigst en laten je terugblikken op het afgelopen jaar en vooruitkijken naar 2012. Uiteraard heb ik zelf de vragen ook beantwoord. Achteraf bezien nog wat aanvullingen willen maken. Ik geef aan dat ik trots ben op de online productkiezer die we bij Twinfield hebben gelanceerd, dat is waar. Maar, naast uitertaard alle gezins- en gezondheidsgebeurtenissen, ben ik misschien nog wel meer trots op de manier waarop we Twinfield als voorloper en innovator in de accountancysector hebben weten te positioneren. Ik durf wel te stellen dat we binnen de sector een echte voortrekkersrol hebben gespeeld en dat we menig accountant ertoe hebben bewogen om met online en social media aan de slag te gaan. Niet alleen op het gebied van boekhouden maar juist op andere terreinen zoals het aangaan van relaties en verbindingen met klanten en prospects. We hebben daar binnen de accountancysector een aardig steentje in bijgedragen, de vernieuwing en de inspiratie om anders tegen zaken aan te kijken.

Crisis in 2012

Goede vragen die Erwin stelt over wat ons te wachten staat in 2012 en wat we graag zouden willen zien. Eén van de dingen waar ik me nog mateloos aan irriteer zijn de hoge mobiele data tarieven wanneer je je in het buitenland begeeft. Daar waar onze regering en Europa propageren dat het ‘online zijn’ een gemeengoed moet zijn, is dat op mobiel gebied nog lang niet het geval. [pullquote_right]En dat terwijl het mobiele internet verkeer inmiddels wereldwijd het verkeer van pc’s en laptops overstijgt.[/pullquote_right] Het is niet meer vreemd dat software ontwikkelaars starten met de ontwikkeling van een mobiele app om vervolgens te bekijken of een reguliere online versie nog nodig is. Ben benieuwd of 2012 het jaar gaat worden van het gelijk trekken van de tarieven voor binnen- en buitenland waar het data betreft. Hier wordt nog teveel geld verdiend door de operators. Verdere voorspellingen doen voor 2012 is lastig. ‘Soms zijn dingen zo groot dat je ze niet ziet aankomen’ wat geldt voor de meeste mensen. Daar heb je echt lieden zoals Steve Jobs voor nodig om die grote dingen wel te zien en er iets mee te doen. Dat bleek gisterenavond wel weer uit een documentaire die door de BBC werd uitgezonden. Dat gaat vele malen verder dan passie en enthousiasme, het is van een orde die maar voor weinigen is weggelegd. Maar goed, ik moet toch een zinnig antwoord geven op de vraag wat er volgens mijn bescheiden zicht op stapel staat.

Infobesitas

Dat social media ‘massive’ is geworden en alleen maar blijft doorgroeien daar zijn we het allemaal wel over eens. De valkuilen van social media worden langzaam maar zeker ook wel duidelijk, voordat je het weet word je meegezogen in de grote hoeveelheid netwerken en tools waarmee je je op die netwerken kan begeven en leidt je aan ‘infobesitas‘. Een term waar één van de klanten mij op wees. [pullquote_left]Een té grote hoeveelheid aan informatie die niet meer te behappen is voor een normaal mens.[/pullquote_left] Gelukkig dat er apps zoals Flipboard en Zite bestaan die licht in die duisternis brengen. De kans of verleiding dat bedrijven en personen overmatig gaan gebruiken is dus realistisch aanwezig. Met de financiële crisis waar we in zitten wordt de drang naar efficiency en effectiviteit alleen maar groter. Welke impact gaat dit hebben op het social media gebruik? Is dat niet juist de ontdekkingstocht waar we midden in zitten? Zien te bepalen welke waarde social media heeft voor bedrijven en op welke wijze het het beste kan worden toegepast? Wat werkt wel, wat werkt niet en welke kanalen zijn het meest effectief. Het zorgt er wellicht voor dat we in staat zijn om snel door al die so-called social media goeroes heen te prikken door direct de vraag te stellen om aan te tonen waar ze zelf hun theorieën succesvol hebben toegepast. Een oud collega van mij Rikkert Walbeek, @rikkertwalbeek, en is onder de naam @goeroeductie een leuk initiatief gestart, incognito een jaar lang. Een vriendin zij gisteren tegen mij ‘de wereld gaat er in 2012 radicaal anders uitzien, er valt een schil van ons af…’. Hmmm, daar zou wel eens wat in kunnen zitten. Social media zorgt ervoor dat de wereld transparanter wordt. Verbergen heeft geen zin, alles en iedereen weet alles te vinden. Window-dressing werkt niet meer en rookgordijnen lossen op. Op zoek gaan als bedrijf of als mens wie je nu daadwerkelijk bent is hierin key. Om van daaruit weer te gaan bouwen door te vertellen wie je écht bent, wat je écht doet en waarin je écht gelooft. Jouw identiteit en die van het bedrijf worden weer belangrijk en het aangaan van verbindingen en relaties gebeurt met diegene waartoe mensen en bedrijven zich voelen aangetrokken.

De crisis zorgt voor versobering en bewustzijn welke dingen wel en niet te moeten doen. Ik denk dat de crisis op het juiste moment komt, of is het social media dat op het juiste moment de hoek om komt kijken? Back to the basics, jezelf durven en willen zijn, waardevolle kennis delen met anderen om op die manier zinvolle verbindingen aan te gaan. Opsmuk en adverteren is niet meer gepast, bescheidenheid en authenticiteit des te meer. Marketing is geen aparte discipline meer maar een instelling die tussen de oren moet zitten van iedere medewerker, elk klantcontact ís marketing. Nou, dat belooft me een mooi 2012 te worden.

 

Mobiele versie afsluiten