• Home
    • About
    • Contact

    preciesmark.

    blog about marketing and technology

    • Marketing
      • Social Media
      • Marketing Automation
      • Content Marketing
    • Business Software
      • Wholesale & Distribution
      • Professional Services
      • Manufacturing
      • Accountancy
    • Gadgets
    • Triathlon

    Wat Gaat Apple Ons In 2012 Brengen?

    6
    • by Mark Appel
    • in Triathlon
    • — 20 dec, 2011

    De verwachtingen zijn hooggespannen. Dat de iPad 3 eraan zit te komen wordt nu al vanuit diverse hoeken geroepen, een kleinere iPad is op komst en de iPhone 5 daar komt Apple nu echt niet meer onderuit. Iets wat de potentie heeft om een aardverschuiving te doen laten plaats vinden, zijn de geruchten rondom een TV van Apple. Iets waar menigeen zich al behoorlijk op heeft stuk gebeten maar wellicht dat het Apple wél gaat lukken. Met meer dan gemiddelde interesse volg ik al enige jaren de verrichtingen rondom de integratie van de TV met de digitale content op de PC. Ooit eens zelf een worp gedaan naar deze ontwikkeling met de allontv mediabox samen met internet service providers en vele anderen. Google heeft het samen met Logitech geprobeerd. Diverse televisie fabrikanten zoals Philips en Samsung zijn initiatieven gestart op dat gebied en lokaal zijn het de kabelaars zoals Ziggo en UPC die internet en TV proberen te laten samen smelten. Niemand is het tot dusver gelukt. Gaat het Apple dan wel lukken? En als dat dan zo is, waarom wel of niet?

    Siri en iPad 3

    Ik denk dat er één groot verschil is met de vorige successen van Apple: Steve Jobs. Alhoewel ik de eerste zal zijn die in de rij staat om een Apple Televisie te scoren denk ik dat we zomaar te maken gaan krijgen in 2012 met een echte Apple flop net zoals de Newton. aantal redenen heb ik hiervoor om dat te denken. Met het wegvallen van Jobs valt tevens een behoorlijk stuk loyaliteit van een grote schare gebruikers terug. Het gezicht van Apple is verdwenen en daarmee ook de mogelijkheid om je te identificeren met een succesvol iemand, iemand die je diep van binnen erg respecteert en misschien wel zou willen zijn. [pullquote_right]Wie trekt nu de kar bij Apple? Weet jij het, dan weet ik het ook.[/pullquote_right] Verder vond ik de vorige aankondiging, waarbij iedereen verwachtte dat de iPhone 5 het levenslicht zou zien, al een lichtend voorbeeld van wat er staat te gebeuren. Siri, de spraakherkenning, was dé aankondiging. Iets waar ook al velen zich op hebben stukgebeten, wie herinnert zich nog Lernhout & Hauspiet uit België, waarbij nog niemand dat echt heeft weten te kraken. Wat je van Apple mocht verwachten is dat áls ze dan met iets uit kwamen het tot een orde van perfectie was gebracht waardoor het toepasbaar werd voor velen. Hoe je het ook wend of keert, dat is met Siri nu duidelijk niet het geval. Het is dan ook de vraag of Jobs het in de huidige status ooit op de markt had gebracht. Het is niet perfect en nog zeer beperkt in gebruiksmogelijkheden, eigenlijk iets wat we al wel gewend zijn als het gaat om spraak herkenning. Jobs die zich tot op detail bemoeide met de uitwerkingen van zijn gedachten dreven medewerkers tot het uiterste en lieten het beste aan producten en diensten naar boven komen. Dat is nu naar mijn mening niet het geval.

    Apple TV

    Daarom maak ik me zorgen om de televisie van Apple. Gaat het haar lukken om die lans te breken die nodig is om het echt te laten samen smelten, internet en TV? Willen consumenten het eigenlijk wel en vinden het nu niet juist lekker om ge-entertained te worden zonder dat we enorm ‘engaged’ achter de TV moeten gaat plaatsnemen? Het is per slot van rekening een lui ‘lay-back’ ding waar ik even mijn verstand op nul kan zetten en alleen maar hoef te staren. De enige interactie die ik heb is het zappen met de afstandsbediening, verder niets. En als ik al interactie wil doe ik dat wel met de iPad op schoot of met de smartphone in mijn hand. De bediening zou door middel van gebaren gaan gebeuren, tja of dat de code is die we hebben moeten kraken, ik weet het niet. Dus ik ben vrij sceptisch en nogmaals dat komt met name door het wegvallen van de drijvende kracht, Steve Jobs. Hij was iemand die ergens in geloofde en daarvoor uitkwam. Zijn geloof tot in de details wist door te voeren wat leidde tot exceptioneel succesvolle producten. Een geloof dat niet valt te onderzoeken omdat mensen niet weten dat ze ergens behoefte aan hebben.

    Ik sluit af met een prachtige video, opgenomen begin jaren negentig toen Apple zich nog moest afzetten tegen het immens grote Microsoft, IBM en DOS besturingssysteem. Een klant is aan het woord, Rick Richardson van Arthur & Young een vooraanstaand accountantskantoor, die het verschil uitlegt tussen een ‘power-user’ en een ‘casual-user’. [pullquote_left]Het is de tijd dat de meeste PC’s op DOS draaiden met een zogenaamde command line.[/pullquote_left] Waar we tegen een monochroom beeldscherm aankeken en met het commando ‘dir’ te zien kregen wat er op een schijfje of een harddisk stond. Deze hilarische video laat zien waar we vandaan komen. Wat we vandaag de dag als vanzelfsprekend ervaren was twintig jaar geleden helemaal niet zo evident. Eén van de voorbeelden die Richardson noemt is het plaatsen van een diskette in een diskette drive waar vervolgens niets gebeurd. Tja, zo werkte dat vroeger, je werd als gebruiker compleet in het ongewisse gelaten. Op de Macintosh werkte dat anders en zag je direct dat je een diskette in het systeem had geplaatst en liet het zien welke bestanden erop stonden. Het was de tijd van de SE, SE/30, Classic, LC, IIfx en IIsi. Geen iTunes, geen iPods of andere consumenten producten.

    Accountantskantoor KPMG

    Het accountantskantoor KPMG was in die jaren ook groot gebruiker van Apple Macintosh systemen. In de tijd dat ik zelf mij in die wereld mocht begeven heb ik ellenlange gesprekken gevoerd met de systeembeheerder aldaar, ik ben zijn naam vergeten maar ook een Apple fanaat. Hij vertelde mij toen, begin jaren ’90 dus, dat we op termijn gingen naar een gratis economie. Hij illustreerde dat met een voorbeeld waarbij ik bijvoorbeeld een gratis brood kon halen bij de bakker en dat dat vanuit andere inkomsten werd betaald. Ik als twintiger vond het fantastisch die verhalen en begin hem nu pas te begrijpen. Steve Jobs trok gelijkgestemden aan die ook geloofden en daarvoor durfden uit te komen. Deze drijvende kracht is niet meer en ik denk dat 2012 laat zien welke enorme impact dit gaat hebben op Apple als bedrijf met haar producten en diensten.

     

    Tweeten
    Share

    Tags: appleapple televisieipad 3iphone 5sirispotlightsteve jobs

    — Mark Appel

    Hi, my name is Mark Appel (52), a family man, modern marketing professional and amateur triathlete. For over 25 years working in the IT industry. I worked for companies like Apple, 3Com, Peregrine, Wolters Kluwer, Exact and CM.com and currently as the Chief Marketing Officer for Backbase. I like to write about my general experiences and views on technology, marketing and the IT industry. All posts are on my personal behalf.

    You may also like...

    • Van Tattoo Tot Triathlon 29 apr, 2012
    • The Magic Of A Half Ironman 6 sep, 2014
    • Practice What You Preach 8 jan, 2012
    • De Wondere Wereld van Mobiele Sport Apps 24 nov, 2011
    Logging In...

    Profile cancel

    Sign in with Twitter Sign in with Facebook
    or

    Not published

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • 6 Replies
    • 0 Comments
    • 6 Tweets
    • 0 Facebook
    • 0 Pingbacks
    Last reply was 22 december 2011
    1. @preciesmark
      View 20 december 2011

      Volgt na de Newton voor Apple in 2012 haar volgende flop? http://t.co/COggPhDq #ipad3 #iphone5 #appletv

      Beantwoorden
    2. @JoVer72
      View 21 december 2011

      RT @preciesmark: Wat Gaat Apple Ons In 2012 Brengen? http://t.co/60kfYC7m met #newton en #leukevideo

      SigurdFelix retweeted this
      Beantwoorden
    3. @preciesmark
      View 22 december 2011

      @onlinemarketeer hey patrick, heb je apple videootje al gezien, kwam ik tegen in oude doos, helemaal onderaan, erg leuk http://t.co/gyx5TMuZ

      Beantwoorden
      • @OnlineMarketeerreplied:
        View 22 december 2011

        @preciesmark Leuk! Bite the Apple! -> erg leuk http://t.co/txNPDwVA

        OnlineMarketeer retweeted this
        Beantwoorden
    • Previous story Review Galaxy Nexus En Android 4.0 Nader Bekeken
    • Next story Hoe Selecteer Je Een Passend PR Buro?
    • Recommended articles

      • Recent Posts
      • Most Popular
      • Comments
      • Tags
      • The Chief Revenue Officer: A Strategic Leader in the Modern Business World14 januari 2023
      • Hopeless Homepage Hassle29 september 2019
      • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales27 oktober 2018
      • How To Cut Your Customer Buying Journey In Measurable Pieces17 oktober 2018
      • Google Glass Review: My Experience After Wearing 1 Day22 december 2013
      • Het Goud Van Exact17 juni 2012
      • Gratis Boekhouden15 januari 2012
      • Google Nexus 7 Tablet Een iPad Killer?28 juli 2012
      • preciesmark on:How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline on:Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • accountancy accountant accountants agile marketing android b2b marketing bedrijfssoftware blog maken cloud cloud computing content marketing customer journey demand generation digital marketing digital transformation disruption eloqua entrepreneur exact online exponential growth google hootsuite inbound marketing internet marketing ironman mark appel marketing marketing automation marketing communicatie mql online boekhouden online marketing online ondernemen online ondernemerschap preciesmark saas serendipity slider social business social media spotlight sql triathlon twitter weconomy
    • Public presentations

      • Exact DIGITAL BUSINESS PLATFORM
        Date: Sat Nov 26 6:49
      • The Future of Digital Marketing
        Date: Sun Nov 20 7:25
      • Stay Relevant!
        Date: Sun Nov 20 7:21
    • Recent activity

      • @preciesmark op How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • @ExactOnline op Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • @preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • @GARubsam op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • @preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
    • My latest workouts

      [endomondowp user="1526098" type="workout-list"]
    • Aanmelden nieuwsbrief

      * = verplicht veld

      door MailChimp!
    • Calendar

      november 2025
      M D W D V Z Z
      « jan    
       12
      3456789
      10111213141516
      17181920212223
      24252627282930
    • Instagram

      …
    • Home
    • Triathlon
    • Wat Gaat Apple Ons In 2012 Brengen?
          • Home
          • About
          • Contact

          © Copyright 2025 preciesmark.. Typegrid Theme by WPBandit.

          Ga naar mobiele versie