preciesmark.

Zet Je Bedrijf In 3 Uur Op 3 Sociale Netwerken

Een aantal weken vrij doet een aantal bijzondere dingen met je. Het hoofd wordt leeg gemaakt en dat is lekker. Enige is dat in mijn geval dat weer ruimte creëert voor nieuwe prikkels. Deze vrije ruimte wordt vrij snel opgevuld met nieuwe gedachten en inzichten geïnspireerd door alles wat ik lees, zie, hoor en voel. In Evernote hou ik een lijstje bij met onderwerpen waarover ik wil schrijven en Evernote zorgt ervoor dat ik dat zowel op mijn Galaxy Nexus, mijn laptop en mijn iPad kan doen. Inmiddels een aardig lijstje wat mijn blog mooi vult. Dat zal vanaf januari wel anders zijn als ik weer vol aan de bak kan bij mijn nieuwe werkgever Exact. Tot die tijd dus ook ruimte om vrienden te helpen met hun online ‘presence’. Al vrij snel nadat ik kenbaar had gemaakt een aantal weken vrij te zijn werd ik aangespoord door vrienden of ik ze niet op weg kon helpen de wereld van social media. Tuurlijk, hartstikke leuk en zo heb ik deze week Paddy geholpen met haar bedrijf de Zonwering Advies Groep, zit ik volgende week bij Hans die eigenaar is van Quality Pastries en schuif ik ook nog even aan bij Sharon van Concept & Design. Waarom ik dat doe? Vind ik leuk, want ik help niet zo vaak, en het zorgt ervoor dat ik connectie hou met de ‘echte’ wereld. [pullquote_right]Wij marketeers of mensen van het internet willen nog wel eens de realiteit uit het oog verliezen.[/pullquote_right] Zonwering en diepvriesgebak, hoe groot kan de uitdaging op sociale netwerken niet zijn!

Deze week gezeten met Paddy, eigenaresse van de Zonwering Advies Groep. ‘Kun jij mij helpen met ZAG op wat sociale netwerken te plaatsen?’. Zonder direct met tig weder vragen te komen vrij blanco aan de slag gegaan. Wie zou je willen aanspreken en welke boodschap zou je willen overbrengen? Op zich al vragen die een dagvullend programma aan discussies opleveren maar wij hebben ons gefocussed op het neerzetten van een infrastructuur waarbij ze in ieder geval op 3 sociale netwerken aanwezig is en het efficiënt is bij te houden. Hetgeen ik hier beschrijf heeft het volgende opgeleverd:

[checklist] [/checklist]

Nogmaals, hele discussies dien je met elkaar te voeren over je doelgroepen, de boodschappen, in welke vorm en in welke ‘tone-of-voice’ je die via de verschillende netwerken verspreidt. We zijn hier lekker pragmatisch aan de slag gegaan waarvan ik denk dat het al een behoorlijk aantal bedrijven op weg kan helpen een eerste stap te maken.

Twitter

We zijn gestart met het creëren van een specifieke account voor ZAG. Het aanmaken van een Twitter account doe je door op deze link te klikken. Er wordt gevraagd een naam te bedenken en wat gegevens in te voeren. In het profiel kun je kort en krachtig omschrijven wie je precies bent als bedrijf. Gebruik hier een tekst met daarin zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Gebruik deze omschrijving van je bedrijf consistent op alle plekken waar je een profiel of bio moet invullen. Noteer deze zoekwoorden om die wellicht later te gebruiken op je website of in blogs die je gaat schrijven. Voor ZAG hebben we de volgende omschrijving gebruikt:

[box_light]Specialist in project zonwering, binnen- en buiten. Wij adviseren, installeren en onderhouden voor bedrijven, aannemers, projectontwikkelaars.[/box_light]

Deze omschrijving is straks op alle online plekken terug te vinden. Het te voeren ‘Twitter beleid’ laat ik voor deze post even buiten beschouwing. Ga naar de Twittergids en start daar met het volgen van relevante bronnen, bedrijven en mensen voor je eigen branche. Maak tevens een persoonlijke Twitter account aan waarmee je later de bedrijfsaccount tevens kunt versterken door er af en toe naar te verwijzen.

Facebook

Daarna zijn we aan de slag gegaan met het creëren van aanwezigheid op Facebook. Je hebt daarin een aantal mogelijkheden waarbij het het meest handig is om te volgen zoals Facebook het heeft uitgedacht. Je kan voor een ander scenario kiezen maar ga er maar vanuit dat allerlei knappe koppen bij Facebook er al intensief over hebben nagedacht. In dit geval gaat het om de volgende keuze. Maak je een gebruiker aan alszijnde ZAG of koppel je een pagina aan in dit geval Paddy als gebruiker? Het laatste is het handigst. We maken voor ZAG een eigen Facebook pagina waarvan Paddy de beheerder is. Later zijn daar meerdere beheerders aan toe te voegen die vervolgens ook in staat zijn om status updates op het prikbord van ZAG te plaatsen. Een Facebook pagina is dé plek voor een bedrijf op Facebook waarop berichten geplaatst kunnen worden rondom opdrachten die zijn uitgevoerd, nieuwe producten die het levenslicht zien, ervaringen kunnen worden gedeeld met anderen of advies kan worden gegeven aan potentiële klanten. Het is een plek die mensen kunnen ‘liken’ op het moment dat ze vinden dat het van waarde is. Grote merken zoals Heineken en Vodafone verwijzen in hun TV reclames zelfs uitsluitend naar hun Facebook pagina omdat ze weten dat de kans groter is dat mensen daar langs gaan komen dan op hun eigen website! Een Facebook pagina aanmaken gaat heel eenvopudig door op deze link te klikken. De rest wijst zich redelijk vanzelf.

[quote]Tip: zorg dat je 2 verschillende web browsers op je PC opstart en log als 2 verschillende gebruikers in. Eén keer als beheerder van de pagina en één keer als een andere gebruiker. Op die manier kun je namelijk testen wat een ‘argeloze’ voorbijganger te zien krijgt wanneer het de Facebook pagina bezoekt. Als beheerder zie je namelijk de pagina op een andere manier.[/quote]

Zodra de pagina is aangemaakt klik je aan de rechterzijde, onder de knop ‘Pagina bewerken’ op de knop ‘Alles weergeven’. Vervolgens aan de linkerzijde op ‘Hulpmiddelen’ en dan op ‘Koppel je pagina aan Twitter’. Waar we nu voor gaan zorgen is dat als één of meerdere beheerders van de Facebook pagina een bericht plaatsen op het prikbord deze tevens wordt doorgeplaatst naar de Twitter timeline. Je kunt zelfs aangeven wat voor type berichten je wel of niet doorgezet wilt hebben. Als basis staat nu de Facebook pagina. Mensen kunnen worden uitgenodigd om hem te ‘liken’ en berichten kunnen worden geplaatst. Neem de tijd om eens goed rond te kijken op Facebook. Het is een zeer uitgebreid platform met legio aan mogelijkheden. Op de pagina zelf zijn zogenaamde ‘tabs’ aan te maken. Met een gratis dienst als ShortStack zijn dit soort tabs eenvoudig aan te maken. Wanneer je op de knop ‘Alles weergeven’ klikt zoals hiervoor beschreven zijn er beheerders voor de pagina toe te voegen. Medewerkers van het bedrijf kun je op die manier de mogelijkheid bieden om berichten te plaatsen. In het geval van ZAG zou het aardig kunnen zijn rondom advies en de montage van zonwering korte updates en foto’s te plaatsen van projecten die worden uitgevoerd.

LinkedIn

Het derde netwerk waarop we ZAG gaan plaatsen is LinkedIn. Paddy staat als persoon al op LinkedIn maar we komen erachter dat dat nog niet het geval is voor ZAG. Door in het profiel op de bedrijfsnaam te klikken is direct te zien of het bedrijf is aangemaakt op LinkedIn. Is dat niet het geval dan is het bedrijf direct aan te maken. Gebruik in de beschrijving van het bedrijf dezelfde tekst zoals die gebruikt is in Twitter en Facebook. LinkedIn biedt veel mogelijkheden. Producten en diensten zijn aan te maken die mensen weer kunnen aanbevelen. Dat gaat niet vanzelf dus zorg ervoor in je communicatie naar prospects en klanten dat er altijd wordt verwezen naar deze plekken. Mensen kunnen vervolgens zelf kiezen waar ze bereid zijn iets achter te laten. Voor de één is dat LinkedIn, voor de ander is dat Facebook. [pullquote_left]Feit is dat prospects en klanten zich op allerlei netwerken begeven waarbij de kans het kleinst is dat dat op de eigen website is! [/pullquote_left]Word vervolgens lid van groepen die relevant voor het bedrijf zijn. Een groep zelf creëren is ook mogelijk maar het kost veel tijd en moeite om daar leden voor te werven. Een slimmere manier is om je aan te sluiten bij reeds grote groepen en je daar te mengen in relevante discussies. Berichten die van waarde voor de groep kunnen zijn kun je daar vervolgens tevens plaatsen. In je persoonlijke profiel door rechtsboven op je naam te klikken en vervolgens op ‘Settings’ kom je bij je instellingen. Eén van de opties daar is ‘Manage your Twitter settings’. Als je daarop klikt dan wordt de mogelijkheid geboden om het Twitter account te koppelen aan LinkedIn. Je kunt ervoor kiezen alleen die berichten vanuit Twitter door te plaatsen waar je #in in hebt gezet. Als het uitsluitend bedrijfsaccounts betreft kun je prima alles doorzetten. In de standaard LinkedIn homepage zien vervolgens al jouw contacten updates van het bedrijf, in dit geval ZAG, langskomen.

Hiermee staat dus de basis van een social media hub die ervoor zorgt dat wanneer er een bericht op het prikbord wordt geplaatst van de bedrijfs Facebook pagina, deze direct wordt doorgeplaatst naar Twitter én LinkedIn. 3 vliegen in één klap!

Social Media Hub

In feite is er een social media hub gecreëerd voor het bedrijf. Een mooi startpunt om te gaan ervaren wat social media voor het bedrijf kan betekenen. Ervaren welke dingen wel en niet werken en op welke manier je waardevol kunt zijn voor je doelgroepen. Nog enkele tips om het feest compleet te maken:

[pluslist] [/pluslist]

 

[signoff]
Mobiele versie afsluiten