preciesmark.

Van Blauw Naar Rood: Mark Appel Van @boekhoudonline Naar @preciesmark

Toen ik eind 2009 startte als marketing manager bij Twinfield kreeg social media in Nederland net wat tractie. Netwerken zoals Facebook en Twitter begonnen te beklijven en meer en meer mensen en bedrijven gingen ermee aan de slag. Binnen Twinfield werden deze ontwikkelingen tevens met argensogen aangekeken maar begin 2010 toch wel besloten dat we deze ontwikkeling niet zomaar voorbij konden laten gaan. Sterker nog, we zijn er vol op gedoken. Als ik nu terugdenk aan de gesprekken die we destijds hadden met potentiële nieuwe PR buro’s realiseer ik me dat social media echt nog in de kinderschoenen stond ten opzichte van nu. In september 2009 maakte ik mijn Twitter account @boekhoudonline aan naast mijn persoonlijke in juni 2007 aangemaakte account die ik nauwelijks gebruikte, @leppam. Ik had zelfs nog een derde account @dvdishistory en die heb ik in het begin gebruikt voor persoonlijke tweets. Al snel vond ik het hebben van meerdere accounts onpraktisch plus het feit dat ik er in geloof dat je Twittert als mens waarbij zakelijk en privé door elkaar heen lopen. Mensen volgen mensen die op dat moment een bepaalde functie vervullen en bepaalde interesses hebben. Inmiddels heb ik een schare van ongeveer 3.700 volgers weten op te bouwen en is het Twitter netwerk voor mij dé informatiebron geworden voor alles wat ik wil weten. In combinatie met een iPad en de Flipboard en Zite apps is het verhaal helemaal compleet. [pullquote_left]Informatie komt naar mij toe, ik hoef er niet meer naar op zoek.[/pullquote_left] Als ik een vraag heb stel ik die aan mijn netwerk en binnen no-time heb ik antwoord terug. Ik doe contacten op die ik anders nooit zou opdoen en leer mensen eerst op Twitter kennen alvorens hen IRL (in-real-life) te ontmoeten. Deze enorme boost in het gebruik van sociale netwerken heeft Twinfield tevens geen windeieren gelegd. Ik denk dat ik wel mag stellen dat we de voorlopers zijn geweest in de accountancy sector en het een zichtbaarheid heeft gecreëerd die bij Twinfield past. Innovatief en vooruitstrevend. Binnen Twinfield werd de ruimte geboden om te proberen, te testen en vooral fouten te maken. Hierdoor wisten we op dat vlak al snel een voorsprong op te bouwen ten opzichte van de rest en zijn we vrij snel de kennis die we op deden gaan delen met klanten en prospects. Dat maakt dat Twinfield een autoriteit is geworden binnen de accountancysector op het gebied van social media. Met als hoogtepunt de Nationale Accountancydag 2011 waar we via social media een bereik wisten te realiseren van 1,5 miljoen impressies met een kleine 1.000 tweets die gedurende het congres werden gedeeld.

Privé of zakelijk?

Voor mij persoonlijk geweldig om op deze praktische manier met vallen en opstaan te leren omgaan met dit nieuwe medium. Inmiddels zijn we een tweetal jaren verder, is Twinfield verkocht aan Wolters Kluwer en diende zich nieuwe mogelijkheden aan in mijn carrièrepad. ‘It was a tough decision…’ zoals de Amerikanen zouden zeggen maar eind 2011 werd mijn overstap naar Exact als directeur marketing een feit. Een ander speelveld, een grotere organisatie met bijbehorende verantwoordelijkheden en uitdagingen. Chapeau voor de Twinfield organisatie die op een professionele wijze is omgegaan met mijn besluit. Met wederzijds begrip en respect zijn de zaken afgerond wat ik zie als een resultante van de succesvolle samenwerking die we de afgelopen jaren met elkaar hebben gehad. Daarnaast uiteraard allerlei praktische zaken die met elkaar afgehandeld moesten worden. Eén daarvan is hoe om te gaan met mijn Twitter account @boekhoudonline. Puur op de letter genomen mijn persoonlijke account die ik ten tijde van mijn werkzaamheden bij Twinfield heb opgebouwd. Een netwerk die bestaat uit zakelijke en privé relaties die mij op die manier op de voet volgen en naast mijn rol als marketing manager zien wie ik daadwerkelijk ben. Vader van twee prachtige kinderen en onderdeel van een heerlijk gezin. Passie voor muziek en sinds kort de triathlon waarbij ik vanuit allerlei hoeken wordt aangemoedigd. Een leuke case want hoe ga je hier nu mee om? [pullquote_left]Van wie is die Twitter account nu eigenlijk? En als je die vraag doortrekt naar andere netwerken, hoe zit dat dan met je Facebook en LinkedIn account?[/pullquote_left] Allemaal netwerken die ik door de jaren heen heb opgebouwd, het LinkedIn netwerk zelfs vanaf januari 2005 (!), YouTube bestond nog niet eens. (Is overigens na te gaan in je settings van je LinkedIn account). Hoe je het ook went of keert @boekhoudonline wordt uiteraard met mij persoonlijk geassocieerd maar ook met Twinfield. Het zou toch apart zijn als ik onder dezelfde naam als marketing directeur bij Exact door Twitter. Vandaar gekozen voor de oplossing waarbij ik de accountnaam achter laat bij Twinfield en onder een nieuwe naam, @preciesmark, mijn Twitter timeline ga vervolgen. Ook die exercitie levert weer nieuwe inzichten op. De naam is aan te passen maar welke gevolgen heeft dat voor de vindbaarheid in Google? Welk spoor wordt er nu achter gelaten? Is dat van @boekhoudonline of blijft dat hangen aan de originele account met 3.700 volgers @preciesmark? Geen idee, we zullen het allemaal gaan ervaren. Toch wel iets voor bedrijven om over na te denken. In mijn geval betreft het een minuscuul issue maar wat nou als iemand een schare van 100.000 volgers heeft weten te verzamelen? Of is dat het persoonlijke netwerk dat je meeneemt van de een naar de ander zoals dat normaliter altijd al ging alleen nu ligt het vast en is het digitaal. Enfin, stof om over na te denken. Mark Appel verandert er in ieder geval niet door en met dezelfde inzet, passie, enthousiasme en openheid zal ik blijven Twitteren. Tot snel IRL!
[box_light]UPDATED: blog post met ervaringen veranderen Twitter naam na de eerste week[/box_light]
Mobiele versie afsluiten