Gratis Boekhouden
23Eén berichtje op accountant.nl zette accountantsland even op zijn kop. Het Canadese Wave Accounting dat een nieuwe verdienmodel heeft geïntroduceerd in boekhoudland: gratis boekhouden. Het zet menigeen aan het denken en dat is prima. Met z’n allen roepen we met elkaar dat de wereld verandert dus ook die van de accountants, we beamen het en ondertussen verandert er eigenlijk bar weinig. Tenminste als we het even toespitsen op de samenstel werkzaamheden binnen de kantoren. Er worden dappere initiatieven genomen zoals Samen de Boekhouding en Mailhetdoor.nl maar dat er nu massa’s ondernemers overstappen naar dergelijke nieuwe diensten dat valt volgens mij wel mee. [pullquote_right]Er worden dappere initiatieven genomen zoals Samen de Boekhouding en Mailhetdoor.[/pullquote_right]Het gaat mondjesmaat hetgeen dus de vraag opwerpt of het nu echt is waar marktvraag naar is. Veel van deze aanbieders bieden transparantie omtrent hun tariefstelling en dat is al heel wat. Dat schept vertrouwen en trekt zeker ondernemers aan. Maar blijkbaar is het stap één en zitten ondernemers op meer te wachten wat ervoor zorgt dat ze wél massaal een overstap gaan maken. Probleem is als je het de ondernemers vraagt ze het niet zullen weten en dus is het wachten op de echte innovatie. Is Wave dan diegene die de verandering echt inzet?
Digitale huishoudboekje
Het zet zeker menigeen aan het denken. Het dwingt stil te staan bij de wijze waarop accountants maar ook softwarebouwers vandaag de dag hun geld verdienen. In de UK worden de meeste online boekhoudpakketten afgerekend volgens het pay-per-use principe. Dus betalen op basis van het aantal transacties dat wordt gedaan. Dat hier in Nederland invoeren is lastig denk ik omdat we dat simpelweg niet gewend zijn. Op zich een ‘eerlijk’ prijsmodel omdat er wel een logische relatie valt te leggen tussen het aantal transacties en de capaciteit die nodig is aan de technische zijde om een dergelijke dienst 24×7 te kunnen leveren. Wave zorgt er ook voor, tenminste bij mezelf, dat je gaat nadenken over hoe op andere manieren geld te gaan verdienen. Binnen de kantoren wordt al snel coaching en advies in de mond genomen en er zijn inderdaad kantoren die het lukt een dergelijke propositie te vermarkten. Er zijn zelfs kantoren die pure commerciële krachten aannemen om die nieuwe proposities te verkopen, mooi. Als ik kijk naar het model van Wave dan is dat gebaseerd op advertenties en eventuele kick-back fees. Klinkt logisch want in de financiële administratie staat een berg aan waardevolle informatie op basis waarvan verscheidene leveranciers, als ze toegang hebben tot die gegevens, een interessant aanbod kunnen doen. In het geval van Wave verschijnt een dergelijke aanbieding in het dashboard en wordt er bijvoorbeeld overgestapt naar een andere verzekeraar of energiemaatschappij dan ontvangt Wave hoogstwaarschijnlijk een bepaalde fee. Eigenlijk het model waar oorspronkelijk het voormalige Yunoo ook op gebaseerd was, tegenwoordig bekend als AFAS Personal. Het persoonlijke digitale huishoudboekje, gratis en waarin ook aanbiedingen werden gedaan door diverse leveranciers. [pullquote_left]Naast het feit dat dit een ingewikkelde constructie betreft is gebleken dat dit model nog niet levensvatbaar is.[/pullquote_left]Naast het feit dat dit een ingewikkelde constructie betreft is gebleken dat dit model nog niet levensvatbaar is. Onder de vleugels van AFAS kan het verder gedijen maar anders denk ik dat er even geen toekomst was geweest. Een ingewikkelde constructie omdat er vergelijkings engines achter moeten zitten waar jongens zoals Kieskeurig en Independer al jaren met veel man en macht aan bouwen. Voor de ABN AMRO en de ING is het digitale huishoudboekje een service die gratis wordt aangeboden, als klantbinding, niets meer of minder.
Prijs is geen issue
Dus gaat het model van Wave het worden? Vooralsnog denk ik van niet. Het zet ons aan het denken, schud ons wakker en meer dan een speldenprik is het even niet. De pijn bij ondernemers is blijkbaar nog niet groot genoeg om te beseffen dat het samenwerken met een accountant of administratiekantoor ook anders kan of moet. Dit heeft tot gevolg dat de kantoren ook geen pijn voelen en de noodzaak bij de vennoten om te veranderen niet hard gemaakt kunnen worden. Prijs is dus niet echt een issue. Ja, ondernemers klagen dat ze teveel betalen maar of het nu reden genoeg is om echt over te stappen? Blijkbaar niet. Het is die echte vernieuwende dienstverlening waarvan ik en de ondernemers nog niet kunnen beschrijven hoe die eruit gaat zien. Waarvan we straks met z’n allen denken, dat we dat niet met elkaar hebben ingezien! Dat biedt perspectieven en geeft dus iedereen de kans om met dit ei van columbus op de proppen te komen. Dus de oproep van Alexander Leppink snijdt hout en moeten we vooral doorgaan met innoveren en proberen!
Nieuwe blog: Gratis Boekhouden http://t.co/xzM8Gt3z met @leppink en @waveaccounting
Ben het wel een beetje eens met Z1970 we hebben nu nog een gescheiden model softwareleveranciers en accountants. Wat gebeurt er als die samenkomen. Neem het voorbeeld van Visma (de moederorganisatie van Accountview) de grootste business proces outsourcer van Scandinavië en softwareleverancier. En is dit geen businessmodel voor Kluwer met Twinfield (sorry Mark). Kluwer is toch uitgever en is dit niet te koppelen. Mark doorgaan met innoveren ook bij Exact 🙂
Leuk, vanmiddag blog geschreven, nu al geciteerd in blog van Mark Appel. Zo snel gaat het in de socialmedia. Blog Mark: http://t.co/PmzS4dfg
txs, mooi medium toch 😉
Mark, goed stuk en scherpe analyses. Grt. Alexander
txs alexander
Hi Mark,
Een goed stuk, maar je gaat wel erg kort door de bocht met je conclusie dat er ‘blijkbaar’ geen vraag is naar nieuwe dienstverleningsmodellen in de boekhoudwereld. De dappere ondernemers, zoals http://www.samendeboekhouding.nl, http://www.beace.nl, worden geremd door partijen zoals Exact, die een hen niet in staat stellen met echt competitieve proposities te komen. De vraag is er namelijk wel degelijk, maar wij zijn niet in staat om ondernemers per maand te contracteren. Exact had dat wel in de pijplijn volgens de propositiemanager, maar is er weer mee gestopt. En beace.nl heeft wel een gratis instap propositie, maar wij geloven in ‘voor wat, hoort wat’. Dus we vragen ondernemers iets voor ons terug te doen in ruil voor credits.
ik heb zojuist eens jullie site bekeken en een duidelijk concept. hetgeen jullie bieden is vaste prijzen per maand met transparantie rondom de dienstverlening die wordt geleverd. dat je aangeeft dat je wordt geremd, je bedoelt daarmee het feit dat er qua abonnement een contract wordt aangegaan van tenminste 1 jaar? op welke manier en in welke mate heeft dit impact op jullie tariefstelling? en wat als jullie tariefstelling met een aantal tientjes per maand naar beneden gaat, stappen dan de grote aantallen ondernemers wel over naar beace? dat is wat ik me namelijk afvraag of de prijs het echte issue is…
De remming zit inderdaad op onmogelijkheid maandelijks je contract af te sluiten en te beëindigen. Iets wat in internetland de defacto standaard is en trouwens bij een ‘gewoon’ administratiekantoor kan ik ook per maand opzeggen. De software kan niet de beperkende factor zijn hiervoor toch? Hoe dit de aantrekkelijkheid van onze propositie beïnvloed? Simpel: de drempel voor het sluiten van een contract via een volledig online kanaal is stukken lager als je weet dat je er na een maand alweer vanaf kan (mocht het tegenvallen). Het is de totaalprijs perceptie. En dat zien wij nu in Google Analytics terug: het afhaakmoment ligt vlak voor de mogelijke koopbeslissing (gesteld dat iedereen die een abonnement bij elkaar klikt ook die intentie had natuurlijk, wat niet zo is, maar toch). Overigens is er nog een rem: een client-gebruiker in Exact Online schijn je niet zomaar toegang tot de facturatiemodule te kunnen geven. Ofwel: tweede licentie nodig, extra kosten, 2 logins voor de eindgebruiker. Dat kan handiger!
@preciesmark zie mijn reactie op: blog: Gratis Boekhouden http://t.co/wx1i4yJu
Het gaat klanten niet zozeer om of het gratis is. Het gaat erom dat de oplossing waarde toevoegt. Bijvoorbeeld gemak, betrouwbaarhed etc. Dit mag best wat kosten. Itunes is hier een mooi voorbeeld van. Mensen zijn nu ook bereid om te betalen voor muziek. Omdat het makkelijk is tegen een redelijke prijs.
André dat ben ik volledig met je eens. Klanten zijn bereid om voor iets waardevols geld te betalen, een premium. De vraag is wat die premium moet zijn vanuit de kantoren waar ondernemers behoefte aan hebben.
Blog: Gratis Boekhouden http://t.co/XoNtr21Y
Nieuwe blog: Gratis Boekhouden http://t.co/u663leu3 met @waveaccounting
“@preciesmark: Nieuwe blog: Gratis Boekhouden http://t.co/myLfATb6 met @waveaccounting”
Interessant!
Gratis online boekhouden de nieuwe trend? – http://t.co/Jw1KIw1L (via @preciesmark)
Gaat gratis boekhouden een succes worden? RT @preciesmark: Nieuwe blog: Gratis Boekhouden http://t.co/6fCzxdXh met @waveaccounting
RT @preciesmark: Nieuwe blog: Gratis Boekhouden http://t.co/KFqZTqR4 met @WaveAccounting
[…] vorige blog over gratis boekhouden is een behoorlijk aantal keer gelezen en geretweet. Blijkbaar leeft het onderwerp toch, […]
[…] geval stellen dat beide oneliners op Fouk van toepassing zijn. Was het in januari het Canadese Wave Accounting dat de sector deed schudden op haar grondvesten, nu was het Alfa Accountants in samenwerking met […]
Helemaal mee eens. Dit is trouwens ook een goed en eenvoudig boekhoudprogramma: Offective boekhoudprogramma – http://www.boekhoudprogramma-online.nl