• Home
    • About
    • Contact

    preciesmark.

    blog about marketing and technology

    • Marketing
      • Social Media
      • Marketing Automation
      • Content Marketing
    • Business Software
      • Wholesale & Distribution
      • Professional Services
      • Manufacturing
      • Accountancy
    • Gadgets
    • Triathlon

    Gratis Boekhouden

    23
    • by Mark Appel
    • in Accountancy
    • — 15 jan, 2012

    Eén berichtje op accountant.nl zette accountantsland even op zijn kop. Het Canadese Wave Accounting dat een nieuwe verdienmodel heeft geïntroduceerd in boekhoudland: gratis boekhouden. Het zet menigeen aan het denken en dat is prima. Met z’n allen roepen we met elkaar dat de wereld verandert dus ook die van de accountants, we beamen het en ondertussen verandert er eigenlijk bar weinig. Tenminste als we het even toespitsen op de samenstel werkzaamheden binnen de kantoren. Er worden dappere initiatieven genomen zoals Samen de Boekhouding en Mailhetdoor.nl maar dat er nu massa’s ondernemers overstappen naar dergelijke nieuwe diensten dat valt volgens mij wel mee. [pullquote_right]Er worden dappere initiatieven genomen zoals Samen de Boekhouding en Mailhetdoor.[/pullquote_right]Het gaat mondjesmaat hetgeen dus de vraag opwerpt of het nu echt is waar marktvraag naar is. Veel van deze aanbieders bieden transparantie omtrent hun tariefstelling en dat is al heel wat. Dat schept vertrouwen en trekt zeker ondernemers aan. Maar blijkbaar is het stap één en zitten ondernemers op meer te wachten wat ervoor zorgt dat ze wél massaal een overstap gaan maken. Probleem is als je het de ondernemers vraagt ze het niet zullen weten en dus is het wachten op de echte innovatie. Is Wave dan diegene die de verandering echt inzet?

    Digitale huishoudboekje

    Het zet zeker menigeen aan het denken. Het dwingt stil te staan bij de wijze waarop accountants maar ook softwarebouwers vandaag de dag hun geld verdienen. In de UK worden de meeste online boekhoudpakketten afgerekend volgens het pay-per-use principe. Dus betalen op basis van het aantal transacties dat wordt gedaan. Dat hier in Nederland invoeren is lastig denk ik omdat we dat simpelweg niet gewend zijn. Op zich een ‘eerlijk’ prijsmodel omdat er wel een logische relatie valt te leggen tussen het aantal transacties en de capaciteit die nodig is aan de technische zijde om een dergelijke dienst 24×7 te kunnen leveren. Wave zorgt er ook voor, tenminste bij mezelf, dat je gaat nadenken over hoe op andere manieren geld te gaan verdienen. Binnen de kantoren wordt al snel coaching en advies  in de mond genomen en er zijn inderdaad kantoren die het lukt een dergelijke propositie te vermarkten. Er zijn zelfs kantoren die pure commerciële krachten aannemen om die nieuwe proposities te verkopen, mooi. Als ik kijk naar het model van Wave dan is dat gebaseerd op advertenties en eventuele kick-back fees. Klinkt logisch want in de financiële administratie staat een berg aan waardevolle informatie op basis waarvan verscheidene leveranciers, als ze toegang hebben tot die gegevens, een interessant aanbod kunnen doen. In het geval van Wave verschijnt een dergelijke aanbieding in het dashboard en wordt er bijvoorbeeld overgestapt naar een andere verzekeraar of energiemaatschappij dan ontvangt Wave hoogstwaarschijnlijk een bepaalde fee. Eigenlijk het model waar oorspronkelijk het voormalige Yunoo ook op gebaseerd was, tegenwoordig bekend als AFAS Personal. Het persoonlijke digitale huishoudboekje, gratis en waarin ook aanbiedingen werden gedaan door diverse leveranciers. [pullquote_left]Naast het feit dat dit een ingewikkelde constructie betreft is gebleken dat dit model nog niet levensvatbaar is.[/pullquote_left]Naast het feit dat dit een ingewikkelde constructie betreft is gebleken dat dit model nog niet levensvatbaar is. Onder de vleugels van AFAS kan het verder gedijen maar anders denk ik dat er even geen toekomst was geweest. Een ingewikkelde constructie omdat er vergelijkings engines achter moeten zitten waar jongens zoals Kieskeurig en Independer al jaren met veel man en macht aan bouwen. Voor de ABN AMRO en de ING is het digitale huishoudboekje een service die gratis wordt aangeboden, als klantbinding, niets meer of minder.

    Prijs is geen issue

    Dus gaat het model van Wave het worden? Vooralsnog denk ik van niet. Het zet ons aan het denken, schud ons wakker en meer dan een speldenprik is het even niet. De pijn bij ondernemers is blijkbaar nog niet groot genoeg om te beseffen dat het samenwerken met een accountant of administratiekantoor ook anders kan of moet. Dit heeft tot gevolg dat de kantoren ook geen pijn voelen en de noodzaak bij de vennoten om te veranderen niet hard gemaakt kunnen worden. Prijs is dus niet echt een issue. Ja, ondernemers klagen dat ze teveel betalen maar of het nu reden genoeg is om echt over te stappen? Blijkbaar niet. Het is die echte vernieuwende dienstverlening waarvan ik en de ondernemers nog niet kunnen beschrijven hoe die eruit gaat zien. Waarvan we straks met z’n allen denken, dat we dat niet met elkaar hebben ingezien! Dat biedt perspectieven en geeft dus iedereen de kans om met dit ei van columbus op de proppen te komen. Dus de oproep van Alexander Leppink snijdt hout en moeten we vooral doorgaan met innoveren en proberen!

    Tweeten
    Share

    Tags: accountancyadministratieboekhoudenonline ondernemenspotlightwave accounting

    — Mark Appel

    Hi, my name is Mark Appel (52), a family man, modern marketing professional and amateur triathlete. For over 25 years working in the IT industry. I worked for companies like Apple, 3Com, Peregrine, Wolters Kluwer, Exact and CM.com and currently as the Chief Marketing Officer for Backbase. I like to write about my general experiences and views on technology, marketing and the IT industry. All posts are on my personal behalf.

    You may also like...

    • Weet De Accountant Het Verschil Tussen Coaching En Advies? 4 mrt, 2012
    • Hello Accountants! Are You Still Awake? Crowdfunding! 19 okt, 2013
    • Gratis Boekhoudpakket: Speldenprik Of Gamechanger? 21 jun, 2012
    • Accountants Gaan Elkaars Diensten Aanbieden 26 feb, 2012
    Logging In...

    Profile cancel

    Sign in with Twitter Sign in with Facebook
    or

    Not published

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • 23 Replies
    • 10 Comments
    • 11 Tweets
    • 0 Facebook
    • 2 Pingbacks
    Last reply was 21 mei 2014
    1. @preciesmark
      View 15 januari 2012

      Nieuwe blog: Gratis Boekhouden http://t.co/xzM8Gt3z met @leppink en @waveaccounting

      Beantwoorden
      • foukreplied:
        View 16 januari 2012

        Ben het wel een beetje eens met Z1970 we hebben nu nog een gescheiden model softwareleveranciers en accountants. Wat gebeurt er als die samenkomen. Neem het voorbeeld van Visma (de moederorganisatie van Accountview) de grootste business proces outsourcer van Scandinavië en softwareleverancier. En is dit geen businessmodel voor Kluwer met Twinfield (sorry Mark). Kluwer is toch uitgever en is dit niet te koppelen. Mark doorgaan met innoveren ook bij Exact 🙂

        Beantwoorden
    2. @leppink
      View 15 januari 2012

      Leuk, vanmiddag blog geschreven, nu al geciteerd in blog van Mark Appel. Zo snel gaat het in de socialmedia. Blog Mark: http://t.co/PmzS4dfg

      Beantwoorden
      • Mark Appelreplied:
        View 16 januari 2012

        txs, mooi medium toch 😉

        Beantwoorden
    3. Alexander Leppink
      View 15 januari 2012

      Mark, goed stuk en scherpe analyses. Grt. Alexander

      Beantwoorden
      • Mark Appelreplied:
        View 16 januari 2012

        txs alexander

        Beantwoorden
    4. Z1970
      View 16 januari 2012

      Hi Mark,

      Een goed stuk, maar je gaat wel erg kort door de bocht met je conclusie dat er ‘blijkbaar’ geen vraag is naar nieuwe dienstverleningsmodellen in de boekhoudwereld. De dappere ondernemers, zoals http://www.samendeboekhouding.nl, http://www.beace.nl, worden geremd door partijen zoals Exact, die een hen niet in staat stellen met echt competitieve proposities te komen. De vraag is er namelijk wel degelijk, maar wij zijn niet in staat om ondernemers per maand te contracteren. Exact had dat wel in de pijplijn volgens de propositiemanager, maar is er weer mee gestopt. En beace.nl heeft wel een gratis instap propositie, maar wij geloven in ‘voor wat, hoort wat’. Dus we vragen ondernemers iets voor ons terug te doen in ruil voor credits.

      Beantwoorden
      • Mark Appelreplied:
        View 16 januari 2012

        ik heb zojuist eens jullie site bekeken en een duidelijk concept. hetgeen jullie bieden is vaste prijzen per maand met transparantie rondom de dienstverlening die wordt geleverd. dat je aangeeft dat je wordt geremd, je bedoelt daarmee het feit dat er qua abonnement een contract wordt aangegaan van tenminste 1 jaar? op welke manier en in welke mate heeft dit impact op jullie tariefstelling? en wat als jullie tariefstelling met een aantal tientjes per maand naar beneden gaat, stappen dan de grote aantallen ondernemers wel over naar beace? dat is wat ik me namelijk afvraag of de prijs het echte issue is…

        Beantwoorden
        • Z1970replied:
          View 17 januari 2012

          De remming zit inderdaad op onmogelijkheid maandelijks je contract af te sluiten en te beëindigen. Iets wat in internetland de defacto standaard is en trouwens bij een ‘gewoon’ administratiekantoor kan ik ook per maand opzeggen. De software kan niet de beperkende factor zijn hiervoor toch? Hoe dit de aantrekkelijkheid van onze propositie beïnvloed? Simpel: de drempel voor het sluiten van een contract via een volledig online kanaal is stukken lager als je weet dat je er na een maand alweer vanaf kan (mocht het tegenvallen). Het is de totaalprijs perceptie. En dat zien wij nu in Google Analytics terug: het afhaakmoment ligt vlak voor de mogelijke koopbeslissing (gesteld dat iedereen die een abonnement bij elkaar klikt ook die intentie had natuurlijk, wat niet zo is, maar toch). Overigens is er nog een rem: een client-gebruiker in Exact Online schijn je niet zomaar toegang tot de facturatiemodule te kunnen geven. Ofwel: tweede licentie nodig, extra kosten, 2 logins voor de eindgebruiker. Dat kan handiger!

          Beantwoorden
    5. @BeaceNL
      View 16 januari 2012

      @preciesmark zie mijn reactie op: blog: Gratis Boekhouden http://t.co/wx1i4yJu

      Beantwoorden
    6. André van de Graaf
      View 16 januari 2012

      Het gaat klanten niet zozeer om of het gratis is. Het gaat erom dat de oplossing waarde toevoegt. Bijvoorbeeld gemak, betrouwbaarhed etc. Dit mag best wat kosten. Itunes is hier een mooi voorbeeld van. Mensen zijn nu ook bereid om te betalen voor muziek. Omdat het makkelijk is tegen een redelijke prijs.

      Beantwoorden
      • Mark Appelreplied:
        View 16 januari 2012

        André dat ben ik volledig met je eens. Klanten zijn bereid om voor iets waardevols geld te betalen, een premium. De vraag is wat die premium moet zijn vanuit de kantoren waar ondernemers behoefte aan hebben.

        Beantwoorden
    7. @preciesmark
      View 16 januari 2012

      Blog: Gratis Boekhouden http://t.co/XoNtr21Y

      Beantwoorden
    8. @preciesmark
      View 17 januari 2012

      Nieuwe blog: Gratis Boekhouden http://t.co/u663leu3 met @waveaccounting

      SigurdFelix retweeted thispreciesmark retweeted this
      Beantwoorden
    9. @heikov
      View 17 januari 2012

      “@preciesmark: Nieuwe blog: Gratis Boekhouden http://t.co/myLfATb6 met @waveaccounting”
      Interessant!

      Beantwoorden
    10. @Parentix
      View 18 januari 2012

      Gratis online boekhouden de nieuwe trend? – http://t.co/Jw1KIw1L (via @preciesmark)

      Beantwoorden
    11. @slagter
      View 18 januari 2012

      Gaat gratis boekhouden een succes worden? RT @preciesmark: Nieuwe blog: Gratis Boekhouden http://t.co/6fCzxdXh met @waveaccounting

      Beantwoorden
    12. @RogiervNimwegen
      View 18 januari 2012

      RT @preciesmark: Nieuwe blog: Gratis Boekhouden http://t.co/KFqZTqR4 met @WaveAccounting

      Beantwoorden
    13. Uitbesteden van de boekhouding, zelf doen of laten doen?blog over marketing, online ondernemerschap en the cloud
      View 28 januari 2012

      […] vorige blog over gratis boekhouden is een behoorlijk aantal keer gelezen en geretweet. Blijkbaar leeft het onderwerp toch, […]

      Beantwoorden
    14. Big Data voor accountants: gamechanger?blog over marketing, online ondernemerschap en the cloud
      View 21 juni 2012

      […] geval stellen dat beide oneliners op Fouk van toepassing zijn. Was het in januari het Canadese Wave Accounting dat de sector deed schudden op haar grondvesten, nu was het Alfa Accountants in samenwerking met […]

      Beantwoorden
    15. Boekhoudprogramma
      View 21 mei 2014

      Helemaal mee eens. Dit is trouwens ook een goed en eenvoudig boekhoudprogramma: Offective boekhoudprogramma – http://www.boekhoudprogramma-online.nl

      Beantwoorden
    • Previous story Hét Nieuwe Verdienmodel Voor Twitter
    • Next story Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
    • Recommended articles

      • Recent Posts
      • Most Popular
      • Comments
      • Tags
      • The Chief Revenue Officer: A Strategic Leader in the Modern Business World14 januari 2023
      • Hopeless Homepage Hassle29 september 2019
      • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales27 oktober 2018
      • How To Cut Your Customer Buying Journey In Measurable Pieces17 oktober 2018
      • Google Glass Review: My Experience After Wearing 1 Day22 december 2013
      • Het Goud Van Exact17 juni 2012
      • Gratis Boekhouden15 januari 2012
      • Google Nexus 7 Tablet Een iPad Killer?28 juli 2012
      • preciesmark on:How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline on:Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • accountancy accountant accountants agile marketing android b2b marketing bedrijfssoftware blog maken cloud cloud computing content marketing customer journey demand generation digital marketing digital transformation disruption eloqua entrepreneur exact online exponential growth google hootsuite inbound marketing internet marketing ironman mark appel marketing marketing automation marketing communicatie mql online boekhouden online marketing online ondernemen online ondernemerschap preciesmark saas serendipity slider social business social media spotlight sql triathlon twitter weconomy
    • Public presentations

      • Exact DIGITAL BUSINESS PLATFORM
        Date: Sat Nov 26 6:49
      • The Future of Digital Marketing
        Date: Sun Nov 20 7:25
      • Stay Relevant!
        Date: Sun Nov 20 7:21
    • Recent activity

      • preciesmark op How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline op Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
    • My latest workouts

      [endomondowp user="1526098" type="workout-list"]
    • Aanmelden nieuwsbrief

      * = verplicht veld

      door MailChimp!
    • Calendar

      juni 2025
      M D W D V Z Z
      « jan    
       1
      2345678
      9101112131415
      16171819202122
      23242526272829
      30  
    • Instagram

      …
    • Home
    • Business Software
    • Accountancy
    • Gratis Boekhouden
          • Home
          • About
          • Contact

          © Copyright 2025 preciesmark.. Typegrid Theme by WPBandit.

          Ga naar mobiele versie