• Home
    • About
    • Contact

    preciesmark.

    blog about marketing and technology

    • Marketing
      • Social Media
      • Marketing Automation
      • Content Marketing
    • Business Software
      • Wholesale & Distribution
      • Professional Services
      • Manufacturing
      • Accountancy
    • Gadgets
    • Triathlon

    Marketeers Zijn Mislukte Verkopers

    7
    • by Mark Appel
    • in Marketing
    • — 15 jan, 2012

    Althans, dat werd mij aan het begin van mijn carrière bijgebracht. ‘Als je het in sales niet meer redt, dan ga je marketing doen…’, en als je dat vroeg wordt aangeleerd ga je er vanzelf wel in geloven. Nu weet ik wel beter en ben ik erachter gekomen dat het wel degelijk een vak is en misschien maar goed ook dat ik ooit zo gedacht heb. Om als sales te acteren in het veld telkens afvragend wat die lieden van marketing allemaal niet aan het uitspoken zijn. Geven bakken met geld uit maar ik zie er niets van terug in de portemonnee. Als ik terug kijk op mijn sales carrière, ongeveer de eerste helft van mijn werkzame leven, heb ik het heerlijk gehad. In de 3Com periode menig presidents club meegemaakt en als eind twintiger toch al unieke oorden bezocht over de gehele wereld. Maar toch, ik was niet de slimste sales. De échte slimmeriken werkten zeer effectief, lees niet al te hard maar haalden wel hun targets ruimschoots binnen. De échte slimmeriken werkten zeer effectief, lees niet al te hard maar haalden wel hun targets ruimschoots binnen. Ik moest daar veel te hard voor werken maar deed dat mezelf ook aan. De Amerikanen maakten bakken met slidedecks op waarin het hele verhaal stond beschreven, te gebruiken tijdens klant bezoeken. Nee, ik maakte mijn eigen verhaal en de daarbij behorende slides. Kostte veel meer tijd en moeite maar het was wel mijn eigen verhaal. Toch de drang om ergens een eigen stempel op te drukken omdat dat het lekkerste zit.

    Connectie sales en marketing

    Inmiddels zitten mijn eerste twee weken bij Exact erop en voor wat betreft de brug en verbinding tussen marketing en sales is het hier niet anders dan in andere bedrijven. Een gezonde spanning waarbij sales verwacht dat er leads vanuit marketing worden gegenereerd. Liefst van zeer hoge kwaliteit, hier ook wel genoemd ‘de gebraden kippetjes’. En eigenlijk vind ik dat ook. Marketing staat ten dienste van sales met haar doelstellingen en targets en moeten we ervoor zorgdragen dat we de juiste dingen doen die naadloos aansluiten bij deze doelen. Iets wat menig marketeer anders ziet maar ik dus niet. Sterker nog,wil je als marketing entiteit succesvol zijn dan dien je optimaal samen te werken met de heren en dames van sales. Transparant te zijn omtrent de dingen die je doet en van plan bent. Alleen dan komt er iets tot stand wat elkaar versterkt. Die brug hoop ik ook te kunnen bouwen bij Exact. Mensen vragen mij regelmatig hoe ik denk die te gaan bouwen. Allereerst zoals reeds genoemd, samenwerking en open communicatie, een vereiste. Verder zijn er eigenijk een drietal gebieden die ik tracht te onderscheiden:

    • Framework met KPI’s en doelen
    • Werkwijze en proces
    • Gedachtegoed

    Daarna bekijk ik hoe de verschillende marketing expertises het beste georganiseerd kunnen worden om de genoemde punten efficiënt ten uitvoer te brengen. Inmiddels heb ik het framework met daarin de pijplijn en de KPI’s op basis waarvan we performance meten wel op papier staan. Verder probeer ik snel te ervaren hoe er op dit moment gewerkt wordt. Hoe komen de campagnes tot stand en in hoeverre sluiten deze naadloos aan bij wat sales verwacht en de organisatie aan kan. Het gedachtegoed betreft de manier waarop de campagnes worden uitgewerkt door optimaal gebruik te maken van alle middelen die ons ter beschikking staan. Dit weer op een manier waarop we denken dat de markt reageert. Op een andere manier in contact komen met prospects en klanten die door hen wordt ervaren als waardevol waardoor ze zich gaan verbinden en er een relatie ontstaat.Hier komen principes zoals vermenigvuldigen door eerst te delen, binden en boeien en vinden in plaats van zoeken weer om te hoek kijken. Op een andere manier in contact komen met prospects en klanten die door hen wordt ervaren als waardevol waardoor ze zich gaan verbinden en er een relatie ontstaat. Mooie woorden waarbij authenticiteit, openheid en transparantie hoog in het vaandel staan. Gevleugelde woorden zelfs waar wel een kern van waarheid in zit, wat mij betreft dan.

    Champions league

    Inmiddesl ben ik betrokken in diverse lopende projecten en campagnes en probeer toch al wel on-the-fly van alle drie de gebieden iets toe te voegen. Een interessante dimensie is de on-premise software die door grotere ondernemingen bij Exact wordt afgenomen. Leuke discussies waarin ik beland met statements als ‘offline klanten zijn uitsluitend offline te bereiken’ maar ook andersom, ‘online klanten zijn uitsluitend online te bereiken’. Het voelt alsof ik in de champions league terecht ben gekomen om hier mijn kunsten te vertonen…Beide natuurlijk niet waar, de doelgroepen begeven zich overal. In essentie is het vak marketing dan ook niet veranderd en is het meer het gedrag van de markt zelf en de middelen die zijn veranderd. Al met al een mooie week weer achter de rug met interessante projecten en campagnes waarin ik terecht ben gekomen. Het voelt alsof ik in de champions league terecht ben gekomen om hier mijn kunsten te vertonen en te leren in een omgeving die groter is en meerdere dimensies heeft dan voorheen. Die ene dimensie met sales blijft echter hetzelfde. Campagnes die in verbinding staan met de doelen die sales moet realiseren. Blij dat ik ooit een salesman ben geweest en de gedachtenspinsels van hen begrijp. Blij dat ik ooit de overstap naar marketing heb gemaakt omdat ik denk dat ik op die manier de meeste waarde toevoeg. Op naar de derde week!

    Tweeten
    Share

    Tags: exactonline marketingonline ondernemenspotlight

    — Mark Appel

    Hi, my name is Mark Appel (52), a family man, modern marketing professional and amateur triathlete. For over 25 years working in the IT industry. I worked for companies like Apple, 3Com, Peregrine, Wolters Kluwer, Exact and CM.com and currently as the Chief Marketing Officer for Backbase. I like to write about my general experiences and views on technology, marketing and the IT industry. All posts are on my personal behalf.

    You may also like...

    • Van Tattoo Tot Triathlon 29 apr, 2012
    • How To Cut Your Customer Buying Journey In Measurable Pieces 17 okt, 2018
    • Op Welke Ondernemersvragen Heeft De Accountant Geen Antwoord? 5 jan, 2013
    • Digital Mediachannels Lack Wow Factor 1 nov, 2013
    Logging In...

    Profile cancel

    Sign in with Twitter Sign in with Facebook
    or

    Not published

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • 7 Replies
    • 4 Comments
    • 3 Tweets
    • 0 Facebook
    • 0 Pingbacks
    Last reply was 15 januari 2012
    kkaitjily retweeted this
    1. Katja Wetsteijn
      View 17 januari 2012

      Zet wel de juiste informatie bij “About the author” …. Twinfield en word vanaf januari 2012 marketing directeur bij Exact.
      Intussen is het al de 17e januari.

      Beantwoorden
      • Mark Appelreplied:
        View 17 januari 2012

        hi katja, txs voor reply. was al eerder gezegd alleen wist niet welke plek precies. inmiddels zoveel plekken waar je profiel staat 😉 inmiddels aangepast!

        Beantwoorden
    2. Jaap Schoeman
      View 17 januari 2012

      Dag Mark,

      Aardig beschreven hoe ook mijn inziens de relatie tussen sales en marketing zou moeten zijn. Ik geloof dat in de meeste gevallen de beste marketeers ook sales ervaring hebben opgedaan, dus dit moet voor jou een succesvolle missie kunnen worden.
      Succes!

      Met vriendelijke groet,
      Jaap Schoeman

      Beantwoorden
      • Mark Appelreplied:
        View 17 januari 2012

        Txs Jaap!

        Beantwoorden
    3. @preciesmark
      View 19 november 2016

      Leuk, bijna 5 jaar geleden en net 2 weken aan boord bij Exact… https://t.co/HjfNHPXDGU

      Beantwoorden
      • @ExactOnlinereplied:
        View 21 november 2016

        @preciesmark Time flies when you’re having fun!

        Beantwoorden
    • Previous story Gratis Boekhouden
    • Next story Zelf Doen Of Laten Doen? Uitbesteden Van De Boekhouding
    • Recommended articles

      • Recent Posts
      • Most Popular
      • Comments
      • Tags
      • The Chief Revenue Officer: A Strategic Leader in the Modern Business World14 januari 2023
      • Hopeless Homepage Hassle29 september 2019
      • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales27 oktober 2018
      • How To Cut Your Customer Buying Journey In Measurable Pieces17 oktober 2018
      • Google Glass Review: My Experience After Wearing 1 Day22 december 2013
      • Het Goud Van Exact17 juni 2012
      • Gratis Boekhouden15 januari 2012
      • Google Nexus 7 Tablet Een iPad Killer?28 juli 2012
      • preciesmark on:How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline on:Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • accountancy accountant accountants agile marketing android b2b marketing bedrijfssoftware blog maken cloud cloud computing content marketing customer journey demand generation digital marketing digital transformation disruption eloqua entrepreneur exact online exponential growth google hootsuite inbound marketing internet marketing ironman mark appel marketing marketing automation marketing communicatie mql online boekhouden online marketing online ondernemen online ondernemerschap preciesmark saas serendipity slider social business social media spotlight sql triathlon twitter weconomy
    • Public presentations

      • Exact DIGITAL BUSINESS PLATFORM
        Date: Sat Nov 26 6:49
      • The Future of Digital Marketing
        Date: Sun Nov 20 7:25
      • Stay Relevant!
        Date: Sun Nov 20 7:21
    • Recent activity

      • @preciesmark op How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • @ExactOnline op Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • @preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • @GARubsam op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • @preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
    • My latest workouts

      [endomondowp user="1526098" type="workout-list"]
    • Aanmelden nieuwsbrief

      * = verplicht veld

      door MailChimp!
    • Calendar

      maart 2023
      M D W D V Z Z
      « jan    
       12345
      6789101112
      13141516171819
      20212223242526
      2728293031  
    • Instagram

      …
    • Home
    • Marketing
    • Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
          • Home
          • About
          • Contact

          © Copyright 2023 preciesmark.. Typegrid Theme by WPBandit.

          Ga naar mobiele versie