• Home
    • About
    • Contact

    preciesmark.

    blog about marketing and technology

    • Marketing
      • Social Media
      • Marketing Automation
      • Content Marketing
    • Business Software
      • Wholesale & Distribution
      • Professional Services
      • Manufacturing
      • Accountancy
    • Gadgets
    • Triathlon

    In 10 Stappen Naar Inbound En Content Marketing

    3
    • by Mark Appel
    • in Content Marketing · Marketing · Marketing Automation
    • — 6 dec, 2011

    Er wordt veel over geschreven, storytelling, content marketing en inbound marketing. Een partij die wat dat betreft het principe ‘practice what you preach’ perfect toepast is HubSpot. Eén van de key mannen daar is Mike Volpe (@mvolpe). Erg toegankelijke man die ik op Dreamforce een aantal keer heb zien spreken. Zij ontpoppen zich toch wel als de autoriteit op het gebied van inbound marketing en zijn een ware content machine rondom onderwerpen in dit umfeld. Ook mij boeit dit onderwerp omdat het een andere kijk geeft op het bedrijven van marketing wat ook mogelijk wordt gemaakt door technologie en online platformen die tot onze beschikking staan. In plaats van het schreeuwen van een boodschap naar een menigte draait het nu om waardevolle en dus relevante kennis delen met je doelgroep. Het principe ‘om te kunnen vermenigvuldigen moet je eerst kunnen delen’ staat hierin centraal. En tijdens de switch die we als economie maken van een maak industrie naar een kennis economie is dat een lastige. Velen zijn namelijk gewend om kennis opgebouwd gedurende de studie en het werkzame leven te vergrendelen, op te sluiten en voor zich te houden. Terwijl juist die kennis kan worden ingezet om niet alleen klanten te bedienen maar ook om potentiële klanten aan te trekken. Ik denk dat we wel kunnen spreken van een oude en nieuwe generatie marketeers. De kern principes blijven hetzelfde maar de middelen maken het mogelijk om deze daadwerkelijk toe te passen.

    Waar ik toch wel in geloof, en waarvan ik hoop dat ik daar de komende jaren tijd en effort in kan steken, is eigenlijk de volgende opzet om marketing campagnes en activiteiten te ontplooien gericht op het genereren van leads waarvan sales ook verwacht dat ze die gaat krijgen:

    [checklist]
    • bepaal je doelgroep
    • bepaal binnen de doelgroep de buying persona’s
    • bepaal de thema’s en onderwerpen waarvan deze persona’s ‘s nachts wakker liggen
    • bepaal de proposities waarin deze problemen voor hen worden opgelost
    • laat de proposities onderdeel zijn van een missie waarin staat aangegeven waarin je als bedrijf gelooft
    • bepaal de keywords op basis waarvan je een reputatie gaat opbouwen als ‘thought leader’
    • werk een editorial plan uit langs een tijdslijn
    • bepaal langs welke kanalen je de waardevolle content naar je buying persona’s in welke hoedanigheid gaat distribueren (content mapping)
    • schrijf verhalen met daarin de klant centraal (storytelling)
    • zorg voor een technische infrastructuur die de genoemde principes ondersteunt en laat schalen
    [/checklist]
    Het is een ogenschijnlijk eenvoudig riedeltje dat zo op te noemen is echter een behoorlijke organisatie en infrastructuur vereist om het daadwerkelijk te kunnen bewerkstelligen. Ik vind dat je als marketeer verantwoordelijk bent om bottom line leads te genereren voor een sales organisatie. Daarbinnen liggen allerlei nuances en zorgvuldigheden maar bottom line is dat waarvan ik vind waar marketing voor staat. Tuurlijk, ook branding maar niet op zich zelf staand, altijd ten dienste van. Dat het leads betreft waarvoor in detail is afgesproken wat de kwaliteit ervan is. Dat ze worden gegenereerd op de momenten dat sales ze ook verwacht en dus ook kan opvolgen. Er wordt op diverse websites en blogs veel over geschreven, zowel het gedachtegoed als de infrastructuur die benodigd is om iets dergelijks op te kunnen zetten. Waarom ik deze kennis deel? Om anderen te inspireren en daarmee te helpen. Kom daarmee de concurrentiepositie van een onderneming mee in het geding? Nee, als je gelooft in jezelf en je eigen kracht dan weet je dat dit principes en methodes zijn die niet van vandaag op morgen zijn te implementeren. Dat is een proces van maanden misschien wel jaren om uit te denken en te implementeren. Hier volgen ze, de waardevolle bronnen die je kunnen helpen je gedachten op dit gebied te ordenen:

    Content Mapping

    Eloqua is zogenaamde marketing automation software. Er zijn diverse partijen die dergelijke oplossingen bieden zoals Marketo en Pardot. Hun software automatiseert allerlei marketingprocessen gerelateerd aan het uitrollen en meten van campagnes. Daarbinnen spelen website, social media, landingspages en offline weer een voorname rol. Eloqua heeft ooit eens een ‘Content Grid’ uitgewerkt. Een matrix waarin je kunt afleiden op welke momenten in de aankoopcyclus welke type van content het meest waardevol zijn en leiden tot conversie.

    Conversie

    Het delen van waardevolle content heeft conversie als primair doel. En conversie hoeft echt niet te betekenen een directe verkoop of creatie van een lead, het aanmelden voor een nieuwsbrief behoort er namelijk ook toe. Dat het vervolgens een jaar duurt voordat iemand echt een klant wordt en om die tijdspanne weer in de korten is een marketing uitdaging. Het schrijven van content met dit primaire doel in het achterhoofd en daarbij ook nog eens bedenken wat de meest geschikte distributie- en publicatievorm is, is een hele kunst. In deze blog post worden enkele tips gegeven.

    Content Marketing

    Op de Mashable blog worden veel berichten gepost over inbound marketing en content marketing. Hier een lijstje met aardige generieke tips omtrent het bedrijven van content marketing.

    Tweeten
    Share

    Tags: content gridcontent marketinghubspotinbound marketingmarketingmike volpespotlight

    — Mark Appel

    Hi, my name is Mark Appel (52), a family man, modern marketing professional and amateur triathlete. For over 25 years working in the IT industry. I worked for companies like Apple, 3Com, Peregrine, Wolters Kluwer, Exact and CM.com and currently as the Chief Marketing Officer for Backbase. I like to write about my general experiences and views on technology, marketing and the IT industry. All posts are on my personal behalf.

    You may also like...

    • Op Welke Ondernemersvragen Heeft De Accountant Geen Antwoord? 5 jan, 2013
    • How To Avoid Google: Find Instead Of Search 15 okt, 2013
    • Looking Back: 2013 15 dec, 2013
    • Cloud Software For Free 18 dec, 2013
    Logging In...

    Profile cancel

    Sign in with Twitter Sign in with Facebook
    or

    Not published

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • 3 Replies
    • 0 Comments
    • 1 Tweet
    • 0 Facebook
    • 2 Pingbacks
    Last reply was 25 december 2011
    1. In 3 stappen een social media hub voor je bedrijfblog over marketing, online ondernemerschap en the cloud
      View 10 december 2011

      […] hele discussies dien je met elkaar te voeren over je doelgroepen, de boodschappen, in welke vorm en in welke […]

      Beantwoorden
    2. @mbakkes
      View 10 december 2011

      In 10 Stappen Naar Inbound En Content Marketing http://t.co/Fp7ts00L via @preciesmark

      Beantwoorden
    3. Hoe haal je nog meer uit een beurs?blog over marketing, online ondernemerschap en the cloud
      View 25 december 2011

      […] Bedenk in uw achterhoofd op welke manier u welke personen in iedere fase van het aankoopproces wilt converteren naar een volgende fase. Dus welk stukje content, nieuwsbrief/brochure/white paper/demo […]

      Beantwoorden
    • Previous story Inspiratiebron Voor Marketeers: John De Mol Over Het Succes Van TVOH
    • Next story Review Galaxy Nexus: Dé Ultieme Smartphone Voor De Moderne Ondernemer?
    • Recommended articles

      • Recent Posts
      • Most Popular
      • Comments
      • Tags
      • The Chief Revenue Officer: A Strategic Leader in the Modern Business World14 januari 2023
      • Hopeless Homepage Hassle29 september 2019
      • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales27 oktober 2018
      • How To Cut Your Customer Buying Journey In Measurable Pieces17 oktober 2018
      • Google Glass Review: My Experience After Wearing 1 Day22 december 2013
      • Het Goud Van Exact17 juni 2012
      • Gratis Boekhouden15 januari 2012
      • Google Nexus 7 Tablet Een iPad Killer?28 juli 2012
      • preciesmark on:How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline on:Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • accountancy accountant accountants agile marketing android b2b marketing bedrijfssoftware blog maken cloud cloud computing content marketing customer journey demand generation digital marketing digital transformation disruption eloqua entrepreneur exact online exponential growth google hootsuite inbound marketing internet marketing ironman mark appel marketing marketing automation marketing communicatie mql online boekhouden online marketing online ondernemen online ondernemerschap preciesmark saas serendipity slider social business social media spotlight sql triathlon twitter weconomy
    • Public presentations

      • Exact DIGITAL BUSINESS PLATFORM
        Date: Sat Nov 26 6:49
      • The Future of Digital Marketing
        Date: Sun Nov 20 7:25
      • Stay Relevant!
        Date: Sun Nov 20 7:21
    • Recent activity

      • preciesmark op How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline op Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
    • My latest workouts

      [endomondowp user="1526098" type="workout-list"]
    • Aanmelden nieuwsbrief

      * = verplicht veld

      door MailChimp!
    • Calendar

      maart 2023
      M D W D V Z Z
      « jan    
       12345
      6789101112
      13141516171819
      20212223242526
      2728293031  
    • Instagram

      …
    • Home
    • Marketing
    • Content Marketing
    • In 10 Stappen Naar Inbound En Content Marketing
          • Home
          • About
          • Contact

          © Copyright 2023 preciesmark.. Typegrid Theme by WPBandit.

          Ga naar mobiele versie