• Home
    • About
    • Contact

    preciesmark.

    blog about marketing and technology

    • Marketing
      • Social Media
      • Marketing Automation
      • Content Marketing
    • Business Software
      • Wholesale & Distribution
      • Professional Services
      • Manufacturing
      • Accountancy
    • Gadgets
    • Triathlon

    Wie Spreekt De Waarheid, Twitter Of Google?

    6
    • by Mark Appel
    • in Content Marketing · Marketing · Social Media
    • — 12 dec, 2011

    Vorige week was het d-day voor Twitter voor wat betreft de aanpassingen in hun gebruikers interface. Het is verder geoptimaliseerd naar hun inzien waarbij ze zichzelf duidelijk breder aan het positioneren zijn. Ik kan me zo voorstellen een behoorlijke interne exercitie die van belang is voor het bestaansrecht van Twitter. Van runner-up, waarbij vanwege de beginners charme fouten worden getolereerd door de gebruikers schare, worden ze nu een leider in het online landschap waarbij critici starten hen de oren te wassen. Het bepaalt mede of ze weten door te groeien en een valide bedrijfsmodel weten neer te zetten. Naast de aanpassingen van Twitter in de browser versie en alle native apps op de smartphones hebben ze tevens de mobiele webversie hiermee gelijk getrokken. Ook dat op zich geeft aan hoe de standaard HTML5 zich aan het ontwikkelen is waarbij het denkbaar wordt dat native apps op termijn van het toneel gaan verdwijnen. Was het voorheen zo dat het verschil in gebruikerservaring tussen een native app en de mobiele webversie te wensen over liet, ik daag eenieder uit dit eens te proberen met Twitter. Ik had zelf pas na verloop van tijd door dat ik op de mobiele webversie bezig was in plaats van op de Twitter app. Ik heb zelfs het idee dat de webversie iets sneller werkt (Galaxy Nexus met Android 4.0.1). 

    De nieuwe waarheid

    Maar goed, wat zegt Twitter nu eigenlijk tegen ons? Kijkend naar het ‘home’ scherm vallen een aantal zaken op. Wat iedereen gelijk opvalt is natuurlijk het uiterlijk dat veel meer richting een Facebook achtige lay-out gaat. Twitter probeert hier duidelijk een plek te creëren waar mensen gaan terug komen. Het is toch eigenlijk bizar dat het succes van Twitter voor een groot gedeelte is gekomen door 3rd party apps die het laten Twitteren door mensen enorm heeft vereenvoudigd. Dat ze de afgelopen jaren met lede ogen aan hebben moeten zien hoe het verkeer via allerlei kanalen binnen kwam behalve via dat van hen zelf. Dat geeft mede ook weer de kracht aan van een platform. Zelf succesvol zijn door anderen succesvol te maken. Hoeveel apps zijn er wel niet geschreven voor Twitter? En hoeveel ontwikkelaars hebben hiermee hun schaapjes op het droge gekregen? Erg aardig. Maar goed, blijkbaar wil Twitter toch de deur op een kier zetten voor henzelf richting de eindgebruiker. Willen ze toch dat hun eigen app en (mobiele) website dé ingang wordt om te starten met Twitter. Daarvoor hebben ze het aantrekkelijker moeten maken en zijn ze functies gaan aanbieden die de gebruiker moet laten terug komen. [pullquote_right]Ik vind het meest opvallende dat de ‘Search’ ruimte rechts boven prominenter is geworden.[/pullquote_right] Als je hier verder over nadenkt, heeft Twitter dan de ambitie om Google voorbij te streven?

    Google is vooralsnog de waarheid, althans zo wordt deze door velen ervaren. Wij proberen met z’n alleen te doorgronden hoe Google indexteert om er vervolgens voor te zorgen dat we op die eerste pagina komen te staan, het liefst op de eerste positie uiteraard. We geven miljoenen uit om, als het ons organisch via SEO niet lukt, dan maar via SEA (Search Engine Advertising) in het zicht te komen van al die zoekenden. Het heeft Google geen windeieren gelegd, sterker nog het blijkt een fantastisch verdienmodel te zijn. Zo kritisch als er wordt gekeken naar de wijze waarop Klout een index berekent, zo mythisch zijn we over de wijze waarop Google dat doet. Niemand weet het, haar macht is ongekend, Google bepaalt de waardheid. Maar die waarheid is niet realtime en altijd enkele uren oud. [pullquote_left]Misschien is de waarheid wel enkele dagen oud. Ligt daar niet het grote voordeel van Twitter ten opzichte van Google?[/pullquote_left] Twitter is realtime en kijk ik in het nieuwe ‘Discover’gedeelte dan zijn dat de onderwerpen die er op dat moment toe doen. Datzelfde geldt voor de zoek-functionaliteit. Er wordt gezocht door alles wat op dit moment speelt. Enkele maanden geleden voelde Google dit waarschijnlijk al aankomen want indexeerden zij eerst nog alle Twitter berichten realtime, plotsklaps zijn ze daarmee gestopt. Er lag blijkbaar een commerciële deal aan ten grondslag die Twitter na verloop van tijd niet meer nodig achtte.

    Online marketing

    Staat Twitter daarmee op het punt om de waarheid van Google over te nemen? Wat vind ik via Twitter als ik zoek op online marketing wat ik niet ga terugvinden in Google met dezelfde zoekopdracht? Gaan we überhaupt nog zoeken of zorgen apps zoals Flipboard, Zite en Twitter ervoor dat alles wat we willen weten vanzelf naar ons toe komt? Is het een opmars van Twitter om straks ook met SEO en SEA richtlijnen te komen om ervoor zorg te dragen dat we binnen die zoekresultaten goed scoren? Interessant. Er wordt veel getest met promoted Tweets en vooralsnog lijken we dat met z’n allen niet te accepteren. Wellicht straks in het discover gedeelte wel. Al met al boeiende ontwikkelingen die ervoor zorgen dat Google op scherp blijft staan en er wellicht een échte geduchte concurrent in de maak is. Twitter wordt de waarheid.

    [toggle_box title=”Tipje van de sluier hoe Google en Twitter meten” width=”Width of toggle box”]De wijze waarop Google en Twitter meten blijft in nevelen gehuld. Ze laten er beide niet veel over los. Onlangs verscheen er een videoclip op YoutTube waarin door Google zelf werd uitgelegd hoe nieuwe algoritmes worden getest. Dit betreft de kern van het brein van Google. In de volgende link wordt door @Optify een aardige uitleg gegeven over hoe zij denken dat Twitter en Google meten en wat zij dus wel of niet belangrijk vinden.[/toggle_box] [signoff]
    Tweeten
    Share

    Tags: googlemark appelonline marketingsocial mediaspotlighttwitter

    — Mark Appel

    Hi, my name is Mark Appel (52), a family man, modern marketing professional and amateur triathlete. For over 25 years working in the IT industry. I worked for companies like Apple, 3Com, Peregrine, Wolters Kluwer, Exact and CM.com and currently as the Chief Marketing Officer for Backbase. I like to write about my general experiences and views on technology, marketing and the IT industry. All posts are on my personal behalf.

    You may also like...

    • Vergelijk: Windows Phone 7 En Android 4.2 2 jan, 2013
    • Marketeers Zijn Mislukte Verkopers 15 jan, 2012
    • Hoe Selecteer Je Een Passend PR Buro? 22 dec, 2011
    • 5 Reasons Why You Should Go For Android Instead Of An iPhone (2/5) 10 nov, 2013
    Logging In...

    Profile cancel

    Sign in with Twitter Sign in with Facebook
    or

    Not published

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • 6 Replies
    • 0 Comments
    • 4 Tweets
    • 0 Facebook
    • 2 Pingbacks
    Last reply was 16 januari 2012
    1. @preciesmark
      View 13 december 2011

      Tipje van de sluier hoe Google en Twitter meten (toggle box @ bottom of blog post) http://t.co/UBcCRzck via @optify

      Beantwoorden
    2. @preciesmark
      View 14 december 2011

      Nieuwe user interface twitter http://t.co/rgdoN1KS

      Beantwoorden
    3. @KemperKo
      View 15 december 2011

      Wie Spreekt De Waarheid, Twitter Of Google? http://t.co/iV1DP1dk via @preciesmark #kkweb

      Beantwoorden
    4. @preciesmark
      View 16 december 2011

      @jwalphenaar @eddyjansen twitter spreekt straks de waarheid, mark my words 😉 http://t.co/LM8ndh4k

      Beantwoorden
    5. Hét Nieuwe Verdienmodel Voor Twitter | | blog over marketing, online ondernemerschap en the cloudblog over marketing, online ondernemerschap en the cloud
      View 8 januari 2012

      […] van mijn vorige blogs heb ik het al eens ter sprake gebracht, of wellicht Twitter straks diegene wordt die ons de nieuwe […]

      Beantwoorden
    6. Het begin van het einde voor Google? | | Slagter MediaSlagter Media
      View 16 januari 2012

      […] Appel, marketing directeur bij Exact, vroeg zich recent al eens af wie de waarheid spreekt, Twitter of Google?  Velen zien Google vooralsnog als de waarheid, maar bij Twitter is het mogelijk om ‘realtime’ […]

      Beantwoorden
    • Previous story Zet Je Bedrijf In 3 Uur Op 3 Sociale Netwerken
    • Next story Social Media Maakt Pas Op De Plaats Door Crisis
    • Recommended articles

      • Recent Posts
      • Most Popular
      • Comments
      • Tags
      • The Chief Revenue Officer: A Strategic Leader in the Modern Business World14 januari 2023
      • Hopeless Homepage Hassle29 september 2019
      • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales27 oktober 2018
      • How To Cut Your Customer Buying Journey In Measurable Pieces17 oktober 2018
      • Google Glass Review: My Experience After Wearing 1 Day22 december 2013
      • Het Goud Van Exact17 juni 2012
      • Gratis Boekhouden15 januari 2012
      • Google Nexus 7 Tablet Een iPad Killer?28 juli 2012
      • preciesmark on:How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline on:Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • accountancy accountant accountants agile marketing android b2b marketing bedrijfssoftware blog maken cloud cloud computing content marketing customer journey demand generation digital marketing digital transformation disruption eloqua entrepreneur exact online exponential growth google hootsuite inbound marketing internet marketing ironman mark appel marketing marketing automation marketing communicatie mql online boekhouden online marketing online ondernemen online ondernemerschap preciesmark saas serendipity slider social business social media spotlight sql triathlon twitter weconomy
    • Public presentations

      • Exact DIGITAL BUSINESS PLATFORM
        Date: Sat Nov 26 6:49
      • The Future of Digital Marketing
        Date: Sun Nov 20 7:25
      • Stay Relevant!
        Date: Sun Nov 20 7:21
    • Recent activity

      • preciesmark op How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline op Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
    • My latest workouts

      [endomondowp user="1526098" type="workout-list"]
    • Aanmelden nieuwsbrief

      * = verplicht veld

      door MailChimp!
    • Calendar

      maart 2023
      M D W D V Z Z
      « jan    
       12345
      6789101112
      13141516171819
      20212223242526
      2728293031  
    • Instagram

      …
    • Home
    • Marketing
    • Content Marketing
    • Wie Spreekt De Waarheid, Twitter Of Google?
          • Home
          • About
          • Contact

          © Copyright 2023 preciesmark.. Typegrid Theme by WPBandit.

          Ga naar mobiele versie