• Home
    • About
    • Contact

    preciesmark.

    blog about marketing and technology

    • Marketing
      • Social Media
      • Marketing Automation
      • Content Marketing
    • Business Software
      • Wholesale & Distribution
      • Professional Services
      • Manufacturing
      • Accountancy
    • Gadgets
    • Triathlon

    Hoe Selecteer Je Een Passend PR Buro?

    7
    • by Mark Appel
    • in Content Marketing · Marketing · Marketing Automation
    • — 22 dec, 2011

    MT publiceerde een artikel vandaag waar ik het wel mee eens ben, dat de marketeer zichzelf opnieuw moet uitvinden. In de wereld van marketing en communicatie is de afgelopen jaren zoveel veranderd waardoor het speelveld compleet is gewijzigd. Van een goede marketeer worden vandaag de dag wellicht dezelfde dingen verwacht als tevoren, de hoeveelheid middelen die hij of zij ter beschikking heeft om doelstellingen te realiseren is exponentieel gestegen. Dezelfde stelling is wat mij betreft tevens toe te passen op PR buro’s. Een beetje onderneming heeft een PR buro verantwoordelijk voor de publiciteit. Velen roepen dat met de opkomst van social media de rol van het PR buro is verdwenen, anderen zien het juist weer als een kans en springen daarop in. Maar om echt te beseffen hoe we ervoor staan en hoe in deze tijd op zoek en om te gaan met een PR buro moeten wellicht terug naar de basis met de vraag: waar zetten we traditioneel gezien het PR buro voor in?

    Distributielijsten

    Ik put uit mijn eigen ervaring en kom dan tot het volgende mijns inziens herkenbare scenario voor velen. Het PR buro dat wordt ingehuurd voor veelal een vast bedrag per maand om ervoor zorg te dragen dat het bedrijf in de publiciteit komt en daarmee het liefst haar doelgroep weet te bereiken. Een PR buro dat bestaat uit medewerkers die allen een netwerk aan journalisten en redacties hebben waarnaar ze de persberichten die worden opgesteld toesturen. Het netwerk dat wordt uitgenodigd voor pers conferenties en bijeenkomsten om het nieuws dat een onderneming heeft aan te horen en over te schrijven en publiceren in de media. Een gezond spanningsveld waarbij journalisten en redacties zich onafhankelijk opstellen, filteren en persberichten redigeren. Een gezond spanningsveld waarbij de onderneming als snel iets nieuwswaardig vindt waarbij het PR buro daar vraagtekens bij stelt of het juist als uitdaging ziet om er toch nieuws van te maken. [pullquote_left]Waar zet hem nu de waarde van een PR medewerker van het buro?[/pullquote_left] In mijn optiek bij diegene die dus een waardevol netwerk heeft. Een netwerk dat bestaat uit veel relevante verbindingen voor de onderneming door wie diegene als serieus wordt ervaren. Een redactie of journalist die weet als iets door die PR medewerker wordt toegezonden dat waardevol is en de moeite waard om te vermelden, het dus echt nieuws betreft. Maar goed, de wereld van nieuwsvergaring is compleet veranderd en werkt het nog steeds zo? Een beetje redactie en journalist is fully engaged met het net en weet via allerlei kanalen zelf het nieuws te vinden. De ene keer via Twitter, dan weer via Facebook of dan weer doorgespeeld vanuit zijn of haar eigen netwerk. Het in contact komen met redacties en journalisten is überhaupt stukken eenvoudiger geworden. Via één klik zijn ze te volgen en ben je zelf in staat om dingen door te spelen. Dat contact, die verbinding die is dus niet meer zo uniek. En daar waar PR buro’s nogal eens moeilijk willen doen omtrent hun distributielijsten zit daar de echte waarde niet meer in. Maar wat is het dan wel?

    Klout en PeerIndex

    Naast de verbinding die er bestaat tussen PR medewerker en een journalist is het toch de mate waarin de één de ander serieus neemt. Maar hoe ga je in hemelsnaam meten hoe serieus een PR medewerker wordt genomen door journalisten? Hoe ga je meten wat de reputatie is van medewerker en buro? Langzaam maar zeker komen er hulpmiddelen ter beschikking waarin wordt gemeten welke invloed iets of iemand heeft rondom bepaalde thema’s en onderwerpen, denk hierbij aan Klout en PeerIndex. Kun je zien wie dé beïnvloeders en autoriteiten zijn op bepaalde terreinen. Het is een aardig startpunt om eens de naam van wat journalisten hier in te typen en te zien door wie zij beïnvloed worden. Het geeft wat handvatten om enerzijds te verbinden met de netwerken waarin zij zich begeven en te zien in hoeverre je in staat bent waardevolle informatie met hen te delen die zij oppikken. [pullquote_right]Maar als ik dat zelf kan doen, wat gaat de PR medewerker dan voor mij doen? [/pullquote_right]Allereerst denk ik zinvol om eens te checken of je op deze manier iemand kan terugvinden in de netwerken die voor jouw onderneming van belang zijn. En het hebben van een verbinding wil nog niet zeggen dat die ander je serieus neemt, als autoriteit ziet en jouw informatie gaat gebruiken ter publicatie. Is dat dan de toegevoegde waarde van een PR buro? De mate waarin deze serieus wordt genomen door redacties en journalisten waarmee de kans wordt vergroot dat zij publiciteit gaat geven aan jouw onderneming? Iets of iemand die in staat is om van jouw ‘platte’ nieuws iets redactioneel waardevols te creëren en zowel een offline als online netwerk heeft die het kan beïnvloeden. Een persbericht ontleedt in 20 sub stukken en uitingen geschikt gemaakt voor de diverse kanalen? Sommige buro’s bieden aan om social media kanalen in beheer te nemen van ondernemingen, dat kan. Anderen geven workshops om bedrijven zelf te leren hoe ermee om te gaan. Mijn inziens uitingen van zoektochten waarin het PR buro voor zichzelf op zoek is naar de waarde die zij toevoegen voor hun klanten.

    Pressdoc en Scribd

    Dus hoe selecteer je nu een buro dat bij je past? Iemand die in staat is om écht nieuws te maken. Die weet de juiste combinaties en verbindingen te leggen waardoor iets tot nieuws wordt verheven. Die begrijpt dat in een ‘storytelling’ achtig format op te stellen.  Hij of zij zich daarmee ‘senang’ voelt om de hort mee op te gaan in de opgebouwde netwerken. Netwerken die op dat moment relevant zijn voor de boodschap en het nieuws dat te melden is wat wordt opgepakt omdat de PR medewerker of het buro serieus wordt genomen, eigenlijk als autoriteit wordt gezien. Het de publiciteit weer te krijgen via alle kanalen die tot onze beschikking staan, of dat nu offline of online kanalen betreft. Iemand die niet moeilijk doet over het distributie lijstje omdat diegene weet dat hem daarin niet de waarde zit. Iedereen kan zelf een accountje nemen bij het ANP of persberichten.com om daar persberichten te pluggen. Iedereen kan zelf een Pressdoc of Scribd accountje aanmaken en daar een ‘social-savvy’ persbericht publiceren. Maar daarmee ben je er nog lang niet. Dat weet de PR professional ook. Die laat zich niet meesleuren door de waan van de dag. Weet dat social media een gegeven is en weet zichzelf prima in dergelijke netwerken te handhaven en te vestigen. Is open en transparant en weet de juiste verbindingen te maken en te leggen om die publiciteit te krijgen die de klant wenst. Is het vervolgens aan de klant zelf om ervoor zorg te dragen dat de publiciteit wordt opgevangen, wordt gemeten waarmee duidelijk wordt of het naast publiciteit nog wat anders oplevert. Voor mij zouden alle PR activiteiten vallen onder het kopje: organisch. Samen met alle SEO activiteiten ervoor zorgdragen dat je rondom bepaalde thema’s en onderwerpen wordt gevonden binnen de zoekmachines als een autoriteit. Het bijdraagt aan de reputatie van het bedrijf en het wordt gezien als een autoriteit binnen een bepaalde thematiek. Pfoe, ik zou bijna zelf een PR buro beginnen, leuke job!

    Tweeten
    Share

    Tags: kloutpeerindexprpressdocscribdspotlight

    — Mark Appel

    Hi, my name is Mark Appel (52), a family man, modern marketing professional and amateur triathlete. For over 25 years working in the IT industry. I worked for companies like Apple, 3Com, Peregrine, Wolters Kluwer, Exact and CM.com and currently as the Chief Marketing Officer for Backbase. I like to write about my general experiences and views on technology, marketing and the IT industry. All posts are on my personal behalf.

    You may also like...

    • Review Galaxy Nexus: Dé Ultieme Smartphone Voor De Moderne Ondernemer? 9 dec, 2011
    • Zet Je Bedrijf In 3 Uur Op 3 Sociale Netwerken 10 dec, 2011
    • The Other Nexus 6 Review: First Form Factor Experience 22 dec, 2014
    • How Marketing Contributes To Becoming An Exponential Organization 13 nov, 2016
    Logging In...

    Profile cancel

    Sign in with Twitter Sign in with Facebook
    or

    Not published

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • 7 Replies
    • 5 Comments
    • 2 Tweets
    • 0 Facebook
    • 0 Pingbacks
    Last reply was 26 december 2011
    1. Wieger Waardenburg
      View 22 december 2011

      Een korte opmerking over de klout/peer index.

      Die geven alleen een beeld van online ‘influence’. Daarnaast zijn die cijfers de laatste tijd veelbesproken en manipuleerbaar… en blijft offline een belangrijk PR aspect. Bovendien zegt een Kloutscore niets over de werkelijke invloed van iemand; een PR bureau met een lage klout kan wel wekelijks contact hebben met relevante journalisten en daar een goede band mee hebben.

      Beantwoorden
      • preciesmarkreplied:
        View 22 december 2011

        wieger dank voor je snelle reactie, mee eens, scores zijn niet zaligmakend en zitten haken en ogen aan. zet je wel aan denken en in staat om wat scherpere vragen te stellen aan het buro en wat vooronderzoek te doen.

        Beantwoorden
    2. Jody Koehler
      View 22 december 2011

      Niet doen Mark, een PR bureau beginnen is niet leuk 🙂

      Maar zonder gekheid, die Kloutscores varen op ‘populariteit’ en niet op ‘invloed’. Kan daar wel honderden voorbeelden bij noemen, nationaal en internationaal. Dus selecteer nooit een PR bureau op basis van zulke scores. Mijn advies: bel de voor jou relevante journalisten en vraag me wie zij graag zaken doen (als publiciteit belangrijk is). Simpel en effectief. En ja, een beetje huiswerk moet je zeker wel doen in de zoektocht.

      Good luck! Jody

      Beantwoorden
      • Mark Appelreplied:
        View 22 december 2011

        Dank voor je reactie Jody. Ik vind jullie wel n mooi voorbeeld, hoe zou je jezelf noemen, pr of communicatie buro? In t nieuwe jaar maar ns samen bomen.

        Beantwoorden
        • Jody Koehlerreplied:
          View 23 december 2011

          Wij zeggen altijd ‘Niet zomaar een PR bureau’… so there you go! Keer bomen lijkt me leuk Mark. Fijne dagen en we weten elkaar ook in 2012 te vinden!

          Beantwoorden
    3. @RoelandPR
      View 22 december 2011

      Interessant #artikel in @MTnieuws hoe selecteer je een #prburo en hoe moet PR buro naar toekomst kijken http://t.co/DesATNxY

      Beantwoorden
    4. @preciesmark
      View 26 december 2011

      Hoe selecteer je een passend PR buro? http://t.co/ndIcPSEH

      Beantwoorden
    • Previous story Wat Gaat Apple Ons In 2012 Brengen?
    • Next story Hoe Haal Je Nog Meer Uit Een Beurs?
    • Recommended articles

      • Recent Posts
      • Most Popular
      • Comments
      • Tags
      • The Chief Revenue Officer: A Strategic Leader in the Modern Business World14 januari 2023
      • Hopeless Homepage Hassle29 september 2019
      • How To Streamline The Handover Process Of Leads Between Marketing And Sales27 oktober 2018
      • How To Cut Your Customer Buying Journey In Measurable Pieces17 oktober 2018
      • Google Glass Review: My Experience After Wearing 1 Day22 december 2013
      • Het Goud Van Exact17 juni 2012
      • Gratis Boekhouden15 januari 2012
      • Google Nexus 7 Tablet Een iPad Killer?28 juli 2012
      • preciesmark on:How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • ExactOnline on:Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • preciesmark on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • GARubsam on:Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • accountancy accountant accountants agile marketing android b2b marketing bedrijfssoftware blog maken cloud cloud computing content marketing customer journey demand generation digital marketing digital transformation disruption eloqua entrepreneur exact online exponential growth google hootsuite inbound marketing internet marketing ironman mark appel marketing marketing automation marketing communicatie mql online boekhouden online marketing online ondernemen online ondernemerschap preciesmark saas serendipity slider social business social media spotlight sql triathlon twitter weconomy
    • Public presentations

      • Exact DIGITAL BUSINESS PLATFORM
        Date: Sat Nov 26 6:49
      • The Future of Digital Marketing
        Date: Sun Nov 20 7:25
      • Stay Relevant!
        Date: Sun Nov 20 7:21
    • Recent activity

      • @preciesmark op How To Adopt Scrum Agile Within Your Marketing Team
      • @ExactOnline op Marketeers Zijn Mislukte Verkopers
      • @preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • @GARubsam op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
      • @preciesmark op Paid Blog Promotion: Facebook Outperforms LinkedIn & Twitter
    • My latest workouts

      [endomondowp user="1526098" type="workout-list"]
    • Aanmelden nieuwsbrief

      * = verplicht veld

      door MailChimp!
    • Calendar

      maart 2023
      M D W D V Z Z
      « jan    
       12345
      6789101112
      13141516171819
      20212223242526
      2728293031  
    • Instagram

      …
    • Home
    • Marketing
    • Content Marketing
    • Hoe Selecteer Je Een Passend PR Buro?
          • Home
          • About
          • Contact

          © Copyright 2023 preciesmark.. Typegrid Theme by WPBandit.

          Ga naar mobiele versie